اصولگرایان با جمنا خداحافظی خواهند کرد؟ /ترقی :به دنبال الگوی جدید باشیم

  • سیاسی
  • دوشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۶ ۱۰:۴۹
    کد خبر :119479

با فاصله گرفتن از انتخابات ریاست جمهوری و ناکامی اصول‌گرایان، اکنون وضعیت «جمنا» به عنوان محوری‌ترین مرکز فعالیت‌های این طیف سیاسی چه آینده‌ای را در پیش روی خود می‌بیند؟
جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی (جمنا) به عنوان یک جبهه سیاسی در ۵ دی ۱۳۹۵ و با هدف گردهم‌آوردن و ایجاد اجماع میان طیف‌های مختلف اصول‌گرا در راستای پیروزی در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، تشکیل شد. جمنا اگرچه نتوانست به هدف خود که پیروزی بود دست یابد، اما توانست طیف کثیری از نیروهای اصول‌گرا را گرد هم جمع نماید. به زعم برخی از شخصیت‌های اصول‌گرا، علی‌رغم دست نیافتن به پیروزی، صرف ائتلاف گروه‌ها و جریان‌های مختلف اصول‌گرا حول یک جبهه واحد، خود دستاورد بزرگی محسوب می‌شود. بیش از دو سال دیگر انتخابات مجلس شورای اسلامی خواهد بود.

انتخاباتی که اصول‌گرایان چشم امید فراوانی به آن دارند تا شاید بتوانند تجارب تلخ باخت در شش انتخابات گذشته (اعم از ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و شورای شهر) را جبران نمایند و قطعاً هدف‌شان، کسب اکثریت کرسی‌های نمایندگی مردم است. اکنون این پرسش مطرح می‌شود که راه کار نهادی اصول‌گرایان برای جبران ناکامی‌های گذشته چیست؟ آیا باز هم بر استفاده و به کار گیری الگوی جمنا پافشاری خواهند کرد یا یک راست به سراغ الگویی دیگر خواهند رفت؟ شاید هم با حفظ بنیان‌های جمنا، دست به اصلاحات ساختاری گسترده‌ای بزنند. در ادامه با سه تن از چهره‌های اصول‌گرا پیرامون جمنا و توانایی آن برای ایفای نقش در انتخابات آینده، به گفت و گو نشسته‌ایم:

باید دنبال الگویی جدید بود
«حمیدرضا ترقی» از اعضای شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در خصوص آینده جمنا می‌گوید: اصولاً ساز و کارهایی که در آستانه انتخابات در نظر گرفته می‌شود، برای همان انتخابات مد نظر بوده و این‌طور نیست که برای چند انتخابات کارآیی داشته باشد. الآن هم طبیعتاً بایستی برای انتخابات آینده که مجلس است و با ریاست جمهوری متفاوت است، ساز و کاری جدید طراحی شود چرا که هر ساز و کاری نمی‌تواند جواب‌گوی نیازهای دو نوع انتخابات باشد.

وی در پاسخ به این پرسش که الگوی جدید بایستی دارای چه ویژگی‌هایی باشد، گفت: بحثی در مورد آن صورت نگرفته است. اما به نظرم می‌رسد باتوجه به اینکه انتخابات مجلس را در پیش داریم؛ اگوی جدید، اولاً بایستی در بر گیرنده مطالبات کشوری باشد و متمرکز در مرکز و تهران نباشد و بایستی توانایی آن را داشته باشد که مجموعه نیروهای انقلابی در سطح کشور را جذب نماید و نیازهای آنها را برآورده نماید. نکته بعد این‌که، بتواند در زمینه شناسایی نیروهای متناسب و در تراز مجلس موفق باشد. از یک پایگاه اجتماعی وسیع در سطح شهر و روستا برخوردار باشد تا بتواند رأی مناسب برای تصاحب کرسی‌های مجلس را به دست آورد.

این سیاست‌مدار اصول‌گرا افزود: بنابراین طبیعی است که میزان مشارکت استان‌ها و شهرستان‌ها در تصمیم‌گیری‌های مرکز بایستی افزایش پیدا کند و ساختار آن از پایین به بالا باشد و نه از بالا به پایین. مجموع این موارد با توجه به تجربیات گذشته و آسیب‌شناسی ساز و کارهای گذشته، می‌تواند یک الگوی مطلوب و مناسب با شرایط جدید پیش‌بینی کند تا امکان موفقیت اصول‌گرایان را فراهم آورد.

وی در خصوص تصمیم حزب مؤتلفه در ائتلاف با تشکلی مثل جمنا گفت: هنوز هیچی مشخص نیست و چون تشکل و سازمان جدید نامشخص است، پس ما نیز تصمیمی نگرفته‌ایم و در آینده به جمع‌بندی خواهیم رسید.

محور فعالیت نیروهای انقلابی، جمنا خواهد بود / ساختار تشکیلاتی و مجمع عمومی جمنا، تغییر می‌کند
«سیّدمحمدرضا میرتاج‌الدینی» نماینده اصول‌گرای مجلس هفتم، هشتم در خصوص وضعیت آینده و ادامه جمنا گفت: جبهه نیروهای مردمی انقلاب، با توجه به تجربه نسبتاً موفقی که در دور گذشته داشت، اکنون در پی بازنگری و آسیب‌شناسی در برنامه‌های خودش می‌باشد تا با ساماندهی جدید، فعالیت خود را ادامه دهد. نقش جبهه مردمی نیروهای انقلاب، محور قرار گرفتن برای نیروهای انقلابی اعم اصول‌گرایان و سایر مجموعه‌های غیرحزبی و تشکیلاتی است. بر این اساس کار خود را ادامه خواهد داد و اکنون در حال بازنگری در ساختار است. وی افزود: طبعاً همین نقش محوری و وحدت بخشی را بین نیروهای انقلابی و اصول‌گرا ایفا می‌کند. تفاوتی که جمنا با سایر تشکل‌های اصول‌گرا دارد این است به عنوان یک تشکل حزبی در کنار سایر تشکل‌های این جریان سیاسی نیست، بلکه به عنوان یک حرکت محوری و وحدت بخش با رویکرد فراگیر و جامع در جذب تمامی نیروهای انقلابی است؛ طبعاً نواقصی در گذشته بوده که اکنون در پی اصلاح آن هستند.
وی با اشاره به این مورد که اصول‌گرایان برای انتخابات آینده در پی الگوی جدید نمی‌باشند و سعی بر حفظ و اصلاح جمنا دارند، افزود: اصلاحات جدید، در چند بخش در حال پی‌گیری است. شوراهای استانی ساختارشان کامل شده است و اعضای آنها ترمیم شده‌اند تا از جامعیت بیش‌تری برخور باند. پیش از این برخی از نیروهای اصول‌گرا منتقد ساختار این شوراها، مبنی بر آن بودند که برخی از افراد در این شورا قرار نگرفته‌اند.
این فعال سیاسی اصول‌گرا در ادامه افزود: بحث بعدی، فعال کردن اقشار است. نگاهی تخصصی به این موضوع دارند تا یک ضلع جبهه نیروهای مردمی انقلاب، قشرهای مختلف جامعه باشند که در قالب کانون‌هایی نظیر کارگران، فرهنگیان، دانشگاهیان، مهندسان و کانون‌هایی از این قبیل فعالیت قشرهای مردمی، مدیریت شود. قبلاً این سازمان‌دهی در قالبی دیگر بود و در قالب جدید به شکل کانون و با برنامه‌ریزی جدید پی‌گیری می‌شود. تغییر سوم هم بایستی در مجمع عمومی رخ دهد. مجمع عمومی جدید با یک ترکیب تازه شکل خواهد گرفت.

ناامیدی در جریان اصول‌گرا، جایی ندارد / به دنبال آن هستیم که چتر جمنا فراگیرتر شود
«حسین کنعانی‌مقدم» دبیر کل حزب سبز ایران در خصوص وضعیت فعلی اصول‌گرایان می‌گوید: می‌بایست همواره از شکست‌ها، پلی برای پیروزی ساخت. بنا داریم با تجربه از شکست گذشته، مبنایی برای حرکت به سمت آینده و کسب پیروزی ایجاد نماییم. ناامیدی در جریان اصول‌گرا، جایی ندارد. اما باید میان مقوله تفکر اصول‌گرایی با مقوله مشی سیاسی اصول‌گرایی تفکیک قائل بشویم. باید در تفکر اصول‌گرایی بتوانیم حرکت‌مان را منسجم‌تر و قوی‌تر دنبال نماییم. مبانی جریان اصول‌گرایی همان تفکر انقلاب است، همان تفکر امام(ره) و رهنمودهای رهبری است. اما در مشی سیاسی نیاز داریم کمی بیش‌تر به مطالبات مردم توجه نماییم و در همین راستا برنامه‌ها بایستی تقویت شود.
این فعال سیاسی اصول‌گرا در خصوص آینده جمنا گفت: با توجه به تجربه‌های گذشته و همچنین تجربه موفق جمنا در پی آن هستیم که علاوه بر حفظ این ساختار، آن را تقویت نماییم و در صورت لزوم برخی از ساختارهای درونی را مورد بازسازی قرار دهیم. در عین حال به دنبال آن هستیم که چتر جمنا فراگیرتر شود تا بتواند مجموعه‌ها، احزاب و شخصیت‌های بیش‌تری را در خود جای دهد و کارکرد تشکیلاتی منسجمی از خود نشان دهد.

وی افزود: به این دلیل به نظر می‌رسد اصول‌گرایان نیاز دارند بازنگری در ساختار انجام دهند و با همین شیوه حرکت نمایند. بر اساس هدف‌گذاری‌های انجام شده و نقشه راه ترسیم شده از همین الآن بایستی کار سازمان رأی را دنبال کرد. برنامه‌هایی لازم است تا یک گفتمان فراگیر را ایجاد کند. سعی ما بر این است که با تغییرات اعمالی، بتوانیم در انتخابات آینده پیروز شویم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید