خوشحال نباشید؛ رقابتی میان اعتدالگرایان نیست

  • سیاسی
  • سه شنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۶ ۹:۳۰
در حالی که رقابت میان نامزدهای اصولگرا جدی است و هر روز صدای «انا رجل» یکی از آنها بلند می‎شود؛ رقابتی میان نامزدهای اصلاح طلب و اعتدالی به چشم نمی ‎خورد.

از میان پنج نامزد جمنا چهار نفر -به جز مهرداد بذرپاش که بعد از پایان مهلت ثبت نام به وزارت کشور آمد- ثبت نام کردند. ثبت نامی که علی القاعده بر اساس برنامه‎های خودشان بود تا نهایتا یکی از آنها وارد عرصه رقابت شود. اما علاوه بر اینها زاهدی، میرسلیم و زریبافان که از 5 نفر نهایی نبودند هم ثبت نام کردند. محمود احمدی‎نژاد و بقایی و بقیه وزرای ثبت نامی آن دولت را هم که کنار بگذاریم، هنوز صف بلندی از نامزدهای اصولگرا به چشم می خورند؛ غرضی، سبحانی، ثروتی و …

جالب آنکه هیچ یک هم اعلام نکرده‌اند که حاضرند به نفع دیگری کناره گیری کنند. حتی پنج نامزد نهایی جمنا! از رئیسی گرفته تا زاکانی و قالیباف و حاجی بابایی هر یک در کسوت نامزدی وارد عرصه شدند که گویی گزینه نهایی اصولگرایان هستند و جا برای کس دیگری نیست.

اما از این سو، در جناح مقابل نه تنها خبری از قیل و قال‎های رقابتی میان نامزدهای مطرح نیست، بلکه به نظر می‎رسد برنامه همه شان هم یکی است. شورای عالی اصلاح طلبان از اواخر سال گذشته اعلام کرد که از نامزدی دوباره حجت الاسلام حسن روحانی حمایت می‎کند. کلیه احزاب اعتدالگرا و اصلاح طلب نیز تابع این تصمیم بودند. حرف از نامزد پوششی مطرح شد که تا روز آخر ثبت نام ها همچنان در هاله‎ای از ابهام بود تا اینکه محمد هاشمی، اسحاق جهانگیری و محسن رهامی نیز از جرگه اصلاح طلبان ثبت نام کردند. سه نامزدی که جملگی بر ادامه دولت یازدهم متفق القول هستند.

چه آنکه اسحاق جهانگیری که سال 92 و در انتخابات ریاست جمهوری پیشین به نفع آیت الله هاشمی رفسنجانی از نامزدی در انتخابات کناره گیری کرد؛ این بار هم با بیان اینکه «نامزد مکمل روحانی» است؛ در این انتخابات اعلام حضور کرد. او هدفش را دفاع از کارنامه دولت خواند و گفت: آنچه در ابتدای دولت یازدهم تحویل گرفتیم با اینجا که الان هستیم، زمین تا آسمان فرق دارد. می خواهم بگویم که این دولت در اقتصاد، سیاست داخلی، اختلاف بین ارکان داخلی نظام، مسائل بین المللی و فرهنگی کشور و فساد چه وضعیتی را تحویل گرفت». این بخش از سخنان وی که به درخواست شورای عالی اصلاح طلبان وارد عرصه انتخابات ریاست جمهوری شد؛ حاکی از آن بود که در نظر دارد رئیس دولت را در مجادلات انتخاباتی همراهی کند. جهانگیری که از مدیران با سابقه نظام است و از دولت هاشمی رفسنجانی تا کنون بر مصادر مختلفی تکیه زده از صاحبنظران به نام اقتصادی است و همراه خوبی در مناظرات انتخاباتی برای حسن روحانی خواهد بود.

حجت الاسلام موسوی لاری رئیس شورای راهبردی اصلاح طلبان نیز گفت که خاستگاه روحانی و جهانگیری یکی است و هر دو برآمده از طیف سیاسیِ اصلاح طلب اعتدال گرا هستند که در جامعه هم اکثریت را دارند. به نظر او جهانگیری که نه با تصمیم شخصی بلکه با تصمیم جمعی وارد میدان رقابت شده؛ نهایتا هم تصمیم جمع را در نظر می گیرد.

محمدرضا عارف ییس شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان و رئیس فراکسیون امید مجلس نیز با تاکید بر اینکه «کاندیدای اصلی ما در انتخابات روحانی است»، یادآور شد: شورای عالی اصلاح طلبان رای به نامزدی نهایی روحانی داده است. از نظر او روحانی و جهانگیری قطعا در یک گروه هستند و در مناظره‌ها تقسیم  کار می‌کنند و عملکرد دولت را توضیح می‌دهند. او در عین حا ادعان داشت که ادعای احتمال رد صلاحیت روحانی و حضور پیشگیرانه نامزدهای اصلاح طلب و اعتدالگر برای این منظور؛ از ترفندهای تبلیغاتی جناح رقیب است و این افراد هیچ رقابتی با هم ندارند.

علاوه بر اینها طی روزهای گذشته شاهد شایعه پررنگی در شبکه‎های اجتماعی هستیم، دال بر اینکه جهانگیری کتبا نیز اعلام کرده که در نهایت امر به نفع روحانی انصراف خواهد داد.

محمد هاشمی نیز که همچون جهانگیری بنا به توصیه آیت الله هاشمی رفسنجانی نامزد انتخابات ریاست جمهوری شده، تاکید دارد که «نامزد اصلی جبهه اعتدال و اصلاح طلبان جناب آقای دکتر روحانی بوده و هست». او به ایرنا گفت: اصلاح طلبان و جبهه اعتدال به طور قطع رقابت درون جناحی با یکدیگر ندارند.

با تمام اینها جناح منتقد دولت با خبرسازی های روزانه خود می‌کوشد که جریان اعتدال را جریانی در پی سهم خواهی معرفی کند که از هم اکنون در فکر کابینه سهمیه بندی شده هستند. حال آنکه این جریان نه تنها توصیه‎های مرحوم هاشمی در خصوص لزوم تداوم دولت یازدهم را فراموش نکرده بلکه توصیه‎ خردمندانی چون حجت الاسلام ناطق نوری دال بر حفظ انسجام میان اصلاح طلبان و اعتدال گرایان را نیز سرلوحه کار خویش قرار داده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید