افغانستان بازار صادراتی ماندگار برای ایران شد

    کد خبر :119213

رئیس میز افغانستان در سازمان توسعه تجارت، کابل را بازار هدف صادراتی ماندگار برای ایران توصیف کرد و گفت: ۹۵ درصد محصولات مورد استفاده افغانستان وارداتی است که ۳۵ درصد آن سهم ایران و ۳۵ درصد نیز سهم پاکستان است.

به گزارش بازتاب به نقل از ایسنا، محمد مهدی جوانمرد قصاب – رایزن سابق ایران در کابل – با اشاره به دائمی بودن تبادلات تجاری میان ایران و افغانستان اظهار کرد: ایران و افغانستان به دلیل نزدیکی فرهنگی، جغرافیایی، زبانی و ذائقه در طول تاریخ و در تمام شرایط سیاسی و اقتصادی در کنار هم بوده‌اند.

وی افزود: کالاهای ایرانی از لحاظ ظاهر و کیفیت مورد توجه مردم افغانستان است؛ به گونه‌ای که صادرات ایران به این کشور در سال ۱۳۹۱ از حدود یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار به حدود دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار در سال ۱۳۹۵ رسیده است که پیش‌بینی می‌شود با توجه به ظرفیت صادراتی ایران، این رقم به پنج میلیارد دلار نیز خواهد رسید.

رئیس میز افغانستان، از پاکستان به عنوان تنها رقیب صادراتی ایران در بازار افغانستان نام برد و اظهار کرد: ۹۵ محصولات مورد استفاده در افغانستان وارداتی است که ۳۵ درصد آن سهم ایران و ۳۵ درصد نیز سهم پاکستان است و دیگر کشورها مانند هند و چین سهم بسیار کمتری را در این بازار به خود اختصاص داده‌اند.

جوانمرد قصاب در خصوص برنامه‌ریزی به منظور انتقال دانش فنی به افغانستان در تولید محصولات گوناگون گفت: افغان‌ها به دلیل سهولت در ارائه خدمات پس از فروش و همچنین زبان مشترک، علاقمند به خرید ماشین‌آلات ایرانی هستند.

وی با اشاره به حضور ایران در نمایشگاه‌های مختلف در افغانستان افزود: اولین نمایشگاه بین‌المللی افغان‌پلاست در سال گذشته با مشارکت ۸۰ درصدی ایران برگزار شد و شرکت‌های ایرانی با ارائه پکیج کاملی از ماشین‌آلات، مواد اولیه و محصول نهایی در این نمایشگاه حضور یافتند که با استقبال افغان‌ها مواجه شد.

جوانمرد قصاب گفت: بهمن‌ ماه نیز دومین نمایشگاه بین‌المللی افغان‌پلاست برگزار می‌شود که در صورت حضور شرکت‌های پتروشیمی، نقش ایران در این دوره از نمایشگاه از سال گذشته پررنگ‌تر خواهد بود.

وی با بیان اینکه مشکل ما عدم ثبات رویه بازاریابی در افغانستان است، افزود: برجام باعث افزایش صادرات ایران به دیگر کشورها شده ولی آمار صادرات ما به افغانستان افزایش نیافت و این زنگ خطری است تا تمرکز خود را بر بازار کشورهای همسایه از جمله بازار ماندگار افغانستان از دست ندهیم.

رئیس میز افغانستان در خصوص فعال شدن دیپلماسی اقتصادی و اصلاح امور رایزنان بازرگانی تصریح کرد: ما به دنبال دیپلماسی اقتصادی هستیم، نه دیپلماسی اقتصاد سیاسی؛ بنابراین وزارت امور خارجه تنها باید زمینه‌ساز این دیپلماسی باشد.

وی با اشاره به سخنان ریاست جمهوری در مورد توسعه صادرات گفت: تمرکز سیاست‌گذاری‌های اقتصادی به صورت متمرکز به توسعه صادرات می‌انجامد که این از وظایف یک سازمان فراجناحی چون سازمان توسعه تجارت ایران است.

گفتنی است، اقلام صادراتی ایران به افغانستان شامل مواد غذایی، مصالح ساختمانی، میلگرد، شیرینی و شکلات و بیسکوییت، ماشین‌آلات و تجهیزات، دارو، آهن‌آلات، کاشی و سرامیک، حلال‌ها و رقیق‌کننده‌ها، قیر، کف‌پوش‌ها و… و. است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید