بدهکار 30 هزار میلیاردی مرتبط با 14 بانک دستگیر شد/مداحان بازداشتی با قرار آزاد هستند، کیفرخواست هنوز صادر نشده

    کد خبر :119076

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای گفت: قوه قضاییه، اخیراً یکی از افرادی که فساد بانکی داشت را دستگیر کرد و طبق گزارش بانک مرکزی، این فرد با 14 بانک مرتبط بوده و تسهیلات گرفته و بیش از 30 هزار میلیارد ریال بدهی دارد که حدود 16 هزار میلیارد آن بدهی معوق است.

حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه ای سخنگوی قوه قضاییه در یکصد و نوزدهمین نشست خبری خود که امروز(یکشنبه) با حضور اصحاب رسانه برگزار شد، اظهار کرد: مصمم هستیم با هر نوع فسادی مقابله کنیم و هیچ خط قرمزی نداریم و طبیعی است در این مبارزه فراگیر بدون خط قرمز مشکلاتی وجود دارد که ما آن‌ها را هم به جان خریده‌ایم و از سنگ اندازی دشمن ترسی نداریم و قوه قضاییه هیچ جهت گیری سیاسی ندارد.

وی افزود:گرفتاری‌هایی از ناحیه برخی دستگاه‌های دولتی ایجاد می شود که اگر این دستگاه‌ها به وظیفه خود درست عمل کنند، هم به نفع مردم و هم به نفع خودشان است، به عنوان مثال در چک‌های برگشتی موردی وجود داشت که در طول چهار ماه بیش از 2 هزار و 800 برگ طی مدت 4 ماه به آقایی داده شده بود و این فرد از بانک‌های مختلف 640 چک برگشتی داشت. آیا نباید بانک های متخلف از این موضوع اطلاع پیدا می‌کردند و اخیرا هم به موردی مشابه پی بردیم که این فرد حدود 400چک برگشتی دارد.

سخنگوی قوه قضاییه بیان داشت: اگر برای هر چک یک پرونده تشکیل شود، حجم زیادی پرونده وارد دستگاه قضایی می‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای گفت: افراد جاعلی وجود دارند که نامه جعل می‌کنند و با آوردن این دلیل که در دستگاه‌های مختلف می‌توانند کار مردم را راه بیندازند از آن‌ها پول دریافت می‌کنند و فرد جاعل به عنوان دریافت کننده رشوه، تحت تعقیب قرار می‌گیرد.

وی گفت: فردی یک برگ جعل کرده که زیر آن نوشته شده بود معاون اول قوه قضاییه سید ابراهیم رئیسی و این نامه مربوط به زمانی بود که آقای رئیسی دیگر در سمت معاون اولی نبود و این نامه به ستاد فرماندهی نیروی امتطامی نوشته شده است و حتی نامه ای از طرف ریاست قوه قضاییه به رئیس دیوان محاسبات نوشته شده که کاملا جعلی هستند.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای گفت: در موردی دیگر نامه ای جعلی و بسیار ناشیانه به دیوان عدالت اداری ارسال شده و این موارد به دلیل سوء استفاده از این دستگاه ها نوشته شده است و عاملان آن هم دستگیر و مواردی هم در این زمینه در کرمان و تهران دستگیر شدند و یک مورد هم هنوز دستگیر نشده است و به نظر می رسد تمام این موارد از طرف یک جریان باشد.

سخنگوی قوه قضاییه تاکید کرد:مردم در این موارد دقت کنند و مراقب باشند.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای بیان داشت: خبرها و دروغ هایی که به مسئولان قوه قضاییه نسبت داده می‌شود، کذب محض است و متاسفانه این شبکه به سرویس های موساد متصل هستند و باز هم در خبرها ناشیانه رفتار می کنند که البته این مسایل به امروز منتهی نمی شود و بدتر این حرف ها را به شهید بهشتی نسبت می دادند.

وی گفت: کسانی نسبت دروغ به شهید بهشتی وارد می‌کردند که خود در دامن آمریکا و اسرائیل کار می‌کردند و جریاناتی علیه شهید بهشتی و قدوسی شب نامه‌های زیادی منتشر می‌کردند که یکی از آن‌ها منوچهر منصوری بود که مطالب خود را در روزنامه انقلاب اسلامی منتسب به بنی صدر منتشر می کرد که البته تعدادی از آن‌ها محاکمه و حتی به اعدام محکوم شدند.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای در رابطه با علت انتشار شایعات علیه قوه قضاییه گفت: به نطر می‌رسد تیغ قوه قضاییه به جای درستی خورده است و ضربه کاری بوده و قوه قضاییه درست عمل کرده است و حتی بنده در یکی از خطبه‌های پیش از نماز جمعه گفته بودم که در آینده فشارها علیه قوه قضاییه بیشتر می شود و یقینا قوه قضاییه در برخورد با مفاسد کوتاه نمی‌آید و استوار عمل می‌کند.

وی در رابطه با دستگیری یکی از مسئولان کشور در یکی از سفارتخانه‌های اروپایی گفت: مدتی قبل یکی از مسئولان در کشورهای اروپایی دستگیر و به شلاق محکوم شده است.

سخنگوی قو قضاییه در رابطه با پرونده حسین فریدون گفت: برای این پرونده هنوز کیفر خواست صادر نشده و به دادگاه ارسال نشده است.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی ا‌ژه‌ای در رابطه با ایجاد محدودیت برای رئیس جمهور دولت اصلاحات گفت: محدودیت جدیدی ایجاد نشده و محدودیت ها مثل سابق وجود دارد و اگر از دستورات قضایی خودداری کند، محدودیت جدید ایجاد می‌شود و چیز جدیدی وجود ندارد و همان ها تمدید شده است.

وی در رابطه با متهمان پرونده نمازی گفت:حکم آن‌ها صادر و قطعی شده و به حکم هم اعتراض شده است.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای در خصوص پرونده موسسات مالی و اعتباری و اینکه آیا این پرونده‌ها دچار اطاله دادرسی شده یا نشده‌اند؟، گفت: قوه قضاییه هیچ گونه پولی بلوکه نمی‌کند و پرونده ثامن الحجج بیش از یک میلیون سپرده‌گذار داشت که اگر کارهای قوه قضاییه نبود، حدود 90 درصد سپرده گذاران نمی‌توانستند به پول خود برسند و و در مورد پرونده‌های تعاونی اعتبار هیچ گونه اطاله دارسی صورت نگرفته و حجم کاری بسیار زیاد بوده است.

وی گفت: در پرونده موسسه فرشتگان افراد بازداشت هستند و کار قوه قضاییه این است که اموال را کارشناسی کند و ببیند که چگونه می تواند اموال را بین سپرده گذاران تقسیم کند.

سخنگوی قوه قضاییه تصریح کرد: بیش از 99 درصد کارها در پرونده ثامن الحجج از لحاظ مالی انجام شده است، اما کار کیفری آن باقی مانده است.
بدهکار 30 هزار میلیاردی مرتبط با 14 بانک دستگیر شد

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای گفت: قوه قضاییه، اخیراً یکی از افرادی که فساد بانکی داشت را دستگیر کرد و طبق گزارش بانک مرکزی، این فرد با 14 بانک مرتبط بوده و تسهیلات گرفته و بیش از 30 هزار میلیارد ریال بدهی دارد که حدود 16 هزار میلیارد آن بدهی معوق است.

وی افزود: کسی که این مقدار بدهی دارد، قطعاً قدرت، رانت و نفوذ دارد که از 14 بانک تسهیلات گرفته است. تسهیلات معوق داشته و جالب اینکه باز هم تسهیلات گرفته است. متاسفانه در این موارد تا زمانی که قوه قضاییه وارد نشود، خود بانک ها اقدام جدی نمی‌کنند.

سخنگوی قوه قضاییه در خصوص قلع و قمع املاک در مناطق حفاظت شده گفت: 20 هزار و 341 هکتار تا پایان شهریور ماه در مناطق حفاظت شده آزادسازی شده است و البته در سال‌های اخیر میزان تصرفات کمتر شده است.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای در خصوص اقدامات قوه قضاییه در پیشگیری از وقوع جرم بیان داشت: پیشگیری از وقوع جرم حلقه‌های بسیاری دارد و در این راستا قوه قضاییه به تنهایی نمی‌تواند کار کند، به عنوان مثال یکی از عوامل جرم بیکاری و موادمخدر است که قوه قضاییه به تنهایی نمی‌تواند با بیکاری و موادمخدر مقابله کند، اما قوه قضاییه تمام ریشه های فساد را بررسی کرده و به دستگاه های مرتبط گوشزد کرده است.

وی گفت: یکی از موارد پیشگیری از وقوع جرم آموزش است و تا کنون رسانه ها آن چنان که باید با قوه قضاییه در جهت پیشگیری از وقوع جرم و آموزش خوب و کامل کار نکرده اند و معاونت پیشگیری از وقوع جرم هم در این رابطه فعالیت دارد.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای در پاسخ به این سوال که آیا گزارشی از مجلس در رابطه با پرونده ذخیره فرهنگیان رسیده است، گفت: هیچ کسی در این پرونده قادر به فرار به خارج از کشور نیست و تمام اقدامات تأمینی انجام شده است و تا آخر هفته گذشته گزارش کمیسیون تحقیق و تفحص مجلس به قوه قضاییه ارسال نشده و این پرونده هنوز به دادگاه نرفته است و نیاز است تا روی بخشی از اموال در این پرونده کار کارشناسی صورت گیرد، اما متاسفانه کار کارشناسی کمی زمان بر است.

سخنگوی قوه قضاییه در رابطه با اینکه در قانون آمده که در پرونده‌های امنیتی متهمان می توانند با تایید رئیس قوه قضاییه وکیل بگیرند، اما هنوز لیستی از وکلا از طرف قوه قضاییه نیامده است و این قانون به کجا رسید؟، گفت: اگر لیستی از طرف قوه قضاییه از وکلا تایید شود، ممکن است باعث رانت شود و یا در شهری کمبود وکیل به وجود بیاید، اما در برخی از شهرها این کار انجام شده است و افرادی از سوی دادگستری تایید شده اند و با اجازه قضات در حال فعالیت هستند و اما در برخی از شهرها هم لیستی تهیه نشده است، البته ما در نظر داریم این قانون را برای اصلاح به مجلس ارسال کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای در خصوص پرونده های قاچاق کالا گفت: ستاد مبارزه با قاچاق کالا به ریاست رئیس جمهور تشکیل شده است و با توجه به تاکید مقام معظم رهبری تمام دستگاه ها با قاچاق کالا مبارزه می‌کنند، اما آماری از تعداد پرونده های قاچاق کالا ندارم.

وی در خصوص اینکه آیا دادگاه بقایی علنی برگزار می شود یا خیر؟، گفت:این تصمیم با قاضی دادگاه است و اگر دادگاه علنی باشد، آقای احمدی نژاد هم می تواند در دادگاه شرکت کند.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژ‌ه‌ای در پاسخ به این سوال که دادستان تهران از تلگرام اعلام جرم کرده است، آیا می توان از ابزار اعلام جرم کرد؟، گفت: اگر ابزار باعث وقوع جرم شود، بله می توان از آن اعلام جرم کرد،به عنوان مثال یک ماشین از لحاظ فنی مشکل داشته باشد و باعث تصادف و خسارتی شود و سازنده آن هم اقدامی در جهت رفع عیب نکند، مجرم است، کما اینکه در دنیا هم پروندهای این چنینی تشکیل شده است.

سخنگوی قوه قضاییه در رابطه با پرونده مداحان بیان داشت: این مداحان با قرار آزاد هستند و به آن‌ها تفهیم اتهام شده است و کیفر خواست صادر نشده است.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای گفت: در دادسرای ویژه روحانیت سه نوع پرونده تشکیل می شود و باید یک طرف پرونده روحانی باشد و علاوه بر این اگر دادگاه ویژه روحانیت تشخیص دهد، می‌تواند پرونده را به دادگاه عمومی ارسال کند و این پرونده به دلیل آن که اتهام به طرف روحانی پرونده ضعیف است از دادسرای ویژه روحانیت به دادسرای عمومی ارسال شده است، البته این پرونده امنیتی نیست.

وی در رابطه با اینکه گفته می شود احمدی نژاد به رئیس قوه قضاییه نامه ای ارسال کرده است، گفت: به این نامه در جای خودش پاسخ داده می شود.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به این سوال که آیا دادستان تهران به ادعاهای احمدی نژاد پاسخ می دهد؟، گفت: هنوز پاسخی به این ادعاها داده نشده است.

وی در رابطه با پرونده آلودگی هوا گفت: سازمان بازرسی کل کشور هر چند ماه یکبار گزارشی را به سران سه قوه ارسال می کند و در حال حاضر اتهامی اعلام جرمی به هیچ دستگاهی از سوی قوه قضاییه اعلام نشده است.

وی گفت: آن چه که سازمان بازرسی کل کشور در پرونده آلودگی هوا به آن دست یافته به مجلس ارسال کرده است و در این گزارش آمده که دستگا های مختلف می‌توانستند اقداماتی انجام دهند که آلودگی ها کمتر شود که انجام نداده اند.

سخنگوی قوه قضاییه در رابطه با دستور دیوان عدالت اداری در خصوص عضو شورای شهر یزد بیان داشت: در حال حاضر دیوان عدالت اداری برای انجام تحقیقات بیشتر دستور توقف موقت داده است.

وی در پاسخ به این سوال که دستگاه قضا چه برنامه ای برای کاهش آسیب ها دارد؟، گفت: قوه قضاییه با استفاده از تجربه سازمان بازرسی کل کشور و معاونت پیشگیری از وقوع جرم در کاهش پاره ای از آسیب های اجتماعی کمک می کند و در مواردی هم می تواند خود به طور مستقیم عمل کند. به عنوان مثال گاهی مشاهده می شود که در حاشیه شهرها از برق و یا آب به صورت غیرمجاز استفاده می شود که دستگاه قضا با ضابطان خود به این پرونده ها رسیدگی می کند، البته با افراد در حاشیه شهرها مانند ساکنان شهرها یکسان برخورد نمی شود و کمک می شود تا این افراد در جای مناسبی ساکن شوند.

سخنگوی قوه قضاییه در رابطه با پرونده عضو دستگیره شده از اعضای تیم انرژی هسته ای، گفت: آقای عبدالرسول دری اصفهانی، فرزند حسین که دو تابعتیی بوده و تابعیت ایران و کانادا را دارد و به جاسوسی متهم شده و برای دو سرویس جاسوسی کار می‌کرد، به 5 سال حبس محکوم شد و این موضوع تایید شده است و یک پرونده دیگر مالی هم دارد که قرار وثیقه صادر شده و هنوز محکوم نشده است.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای در رابطه با اطاله پرونده‌ها در دستگاه قضا گفت: بخشی از اطاله دادرسی به کمبود بودجه باز می‌گردد و بخشی هم به کارشناسایی‌های مالی و استعلام ها و تحقیقات مربوط می شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید