آماده‌سازی زیرساخت های صادراتی نفت غرب کارون

  • اقتصادی
  • دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۱۹:۳۸
    کد خبر :11892

مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی ایران از دریافت برنامه صادراتی نفت خام غرب کارون و آماده سازی زیرساخت های صادراتی خبر داد.

 سید پیروز موسوی در حاشیه بیست و دومین نمایشگاه صنعت نفت با اشاره به برنامه‌های توسعه‌ای شرکت پایانه‌های نفتی ایران گفت: این شرکت برای صادرات نفت خام غرب کارون برنامه دریافت کرده است و قرار است با ایجاد زیر ساخت های همچون خطوط لوله گناوه تا خارگ و اسکله صادراتی این عملیات را رقم زند.

وی ادامه داد: با اجرای این طرح طی ۲ سال آینده، پایانه خارگ قادر خواهد بود علاوه بر نفت خام های سبک و سنگین، نفت خام غرب کارون را نیز صادر کند.

به گفته موسوی، خط لوله گناوه تا خارگ، ظرفیت صادرات ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تا ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه نفت خام را دارد ولی هم اکنون برای صادرات ۷۰۰ هزار بشکه نفت خام برنامه ریزی شده است.

طرح مطالعاتی سیستم اختلاط نفت امسال نهایی می شود

موسوی با اشاره به طرح سیستم اختلاط نفتی که در شرکت پایانه های نفتی ایران دنبال می شود گفت: این پروژه برای اولین بار در کشور از سوی پژوهشگاه صنعت نفت در حال انجام است و امیدواریم تا پایان امسال کار مطالعاتی آن به اتمام برسد.

وی در تشریح این طرح مطالعاتی اختلاط نفت خام گفت: با اجرای این طرح، قادر خواهیم بود چندین نفت را با API مختلف ترکیب کنیم و نفت مورد نظر مشتری را تحویل دهیم که در کنار رضایت مشتریان، دست کشور را در بازارهای بین المللی بازتر می کند.

موسوی با بیان اینکه شرکت پایانه های نفتی ایران به طور جدی اجرای برجام را لمس کرده است، افزود: پیش از اجرای برجام اسکله های پایانه ها وضعیت خوبی نداشت و گزارش بازرسی فنی حاکی از وضعیت بحرانی ۴ اسکله از ۹ اسکله موجود بود. وضعیت این اسلکه ها به گونه ای بود که دیگر قادر به بارگیری از آن ها نبودیم.

مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی ایران ادامه داد: در پایان دولت قبل، این شرکت برای بازسازی اسکله ها برنامه ریزی کرده بود ولی این طرح ها تا ابتدای دولت مسکوت مانده بود ولی با روی کار آمدن دولت یازدهم، این طرح ها اجرایی شد.

وی افزود: با پیش بینی برجام و فعالیت های دولت یازدهم برای افزایش تولید و صادرات نفت، شرکت پایانه ها تنها شرکتی بود که آمادگی لازم را برای افزایش صادرات داشت.

موسوی با اشاره به افزایش دوبرابری صادرات و پلوگیری نفتکش ها پس از برجام گفت:با توجه به اینکه پایانه ها لوکوموتیو صنعت نفت به شمار می رود و چشم ملت به این منطقه است و ۷۰ درصد درآمد زایی کشور از این نقطه شکل می گیرد، این اتفاق برای صنعت نفت بسیار ارزشمند تلقی می شود.

موسوی با اشاره به پروژه های توپکرانی از خطوط لوله گفت: در سال ۹۵ در پایانه خارگ ۲ پروژه توپکرانی انجام دادیم و همچنین برای رفع آبشستگی های خطوط لوله زیر دریایی نیز فعالیت هایی همچون تزریق سیمان داشتیم و ۳۰۰ نقطه بحرانی را ایمن کردیم.

وی همچنین از تعمیر تمام اسکله های صادراتی و آماده به کار بودن آن ها خبر داد و گفت: در سال گذشته با ثبت صادرات ۸ میلیون بشکه نفت خام در یک روز، رکورد صادرات را در ایران شکستیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید