ماجرای ترور «رزم‌آرا» در جشنواره سینما حقیقت

    کد خبر :118741

مستند «رزم‌آرا، یک دوسیه مسکوت» روایتی از علی رزم آرا و ترور او در سال ۱۳۲۹ است که به کارگردانی احسان عمادی و تهیه‌کنندگی حسام اسلامی آماده حضور در یازدهمین جشنواره سینما حقیقت می‌شود.

حسام اسلامی درباره‌ی جدیدترین مستندی که در دست تولید دارد گفت: مستند «رزم‌آرا، یک دوسیه مسکوت» فیلمی به کارگردانی احسان عمادی است و من تهیه کننده کار هستم. شخصیت اصلی فیلم حاجی علی رزم‌آرا است و به حوادثی که در دوران نخست وزیری ایشان در حدود سال 1329 رخ داده است می‌پردازد. هم‌چنین به طور خاص، پرونده ترور ایشان و روایت های متعددی که در این باب وجود دارد مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی درباره‌ی انگیزه‌ی خود از انتخاب این موضوع برای ساخت مستند گفت: در طول این سال‌ها همیشه برای تلویزیون فیلم می‌ساختم که همه‌ی آن ها فیلم مستند اجتماعی نبوده است. 2 سال پیش فیلم «محاکمه» را با آقای عمادی ساختیم که موضوع آن مربوط به آن دوران است و از همان زمان تحقیقات راجع به این دوران تاریخی را شروع کردیم.در حقیقت ایده ساخت این فیلم از همان زمان در ذهنمان شکل گرفت. هم‌چنین یک مجموعه مستندی نیز به نام «غرامت» ساخته بودم که در تولید آن زمانی طولانی را برای مطالعه درباره‌ی تاریخ دهه 20 و 30 ایران گذاشته بودم.

کارگردان مستند تحسین شده «متهمین دایره بیستم» بیان داشت: در آن زمان اتفاقاتی رخ می‌دهد که کمتر روایت شده و یا روایت‌های ناقص و سطحی داشته است. به نظر می‌رسد که آن روایت‌ها خیلی جذاب نیست و مخاطب باید خیلی علاقه‌مند آن دوران باشد تا فیلم را ببیند. به همین دلیل به سراغ ساخت مستندی جذاب‌تر درباره‌ی این موضوع رفتیم. اکنون بسیاری از ما تاریخ کشورهای دیگر را بهتر از تاریخ کشور خودمان می دانیم. این موضوع به دلیل جذابیت آثاری است که تولید کرده‌اند.

اسلامی اضافه کرد: حدود 2 سال درگیر ساخت این مستند بودیم. اکنون تولید این مستند 80 دقیقه‌ای به اتمام رسیده است و برای حضور در یازدهمین جشنواره سینما حقیقت آماده می‌شود. بخش اصلی فیلم، تصاویر آرشیوی است اما چندین مصاحبه نیز انجام داده‌ایم. سعی کردیم همه آن چیزی که می‌توانستیم جمع‌آوری کنیم را داشته باشیم. بنابراین تمامی صو‌ت‌ها و گزارش بازجویی‌های آن دوره را جمع‌آوری کردیم. علاوه بر این جزئیاتی که مربوط به پرونده ترور ایشان بود را مورد بررسی قرار دادیم و برای این کار به سراغ شاهدان زنده‌ی ماجرا رفتیم. بعضی از آن‌ها زنده بودند و می‌توانستند راجع به ماجرا صحبت کنند اما عده ای شان هم مرده بودند ولی دست نوشته ای داشتند که آن‌ها را نیز جمع‌آوری کردیم.

کارگردان این مستند احسان عمادی است و حسام اسلامی تهیه‌کننده کار است. گوینده متن فیلم محمد بحرانی است، محمدحسین حیدری این فیلم را تدوین کرده است و محمدرضا دوست محمدی تصویر ساز فیلم است. تصویربردار این اثر مصطفی آتش مرد است. این فیلم به سفارش خانه مستند ساخته شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید