۴ نامزد احتمالی جایزه نوبل اقتصاد ۲۰۱۷

    کد خبر :118700

تنوع گسترده علم اقتصاد و وجود اقتصاددانانی با تفکرات متفاوت، پیش‌بینی برندگان احتمالی جایزه نوبل اقتصاد را بسیار دشوار کرده است. با این وجود، برخی پژوهش‌ها تنها به حوزه‌های تئوری محدود نشده و مطالعات تعدادی از اقتصاددان‌ها اثرات مثبتی بر دنیای واقعی و زندگی مردم گذاشته‌اند. این امر موجب شده است تا این اقتصاددانان شانس بالایی برای دریافت جایزه نوبل داشته باشند.

با توجه به اینکه برنده نهایی جایزه نوبل اقتصاد روز دوشنبه معرفی می‌شود، در یک بررسی افرادی که از شانس بالایی برای دریافت این جایزه برخوردارند را شناسایی شدند.

استر دوفلو از انیستیتو فناوری ماساچوست: دولت‌ها بسیار مشتاقند تا ارزیابی درستی درخصوص اثرات مداخلات خود در اقتصاد داشته باشند. در این رابطه، استر دوفلو، اقتصاددان فرانسوی ۴۴ساله در «موسسه فناوری ماساچوست (دانشگاه ام‌آی‌تی)»، با تلفیق مطالعات حوزه اقتصاد و پزشکی، سعی کرده است تا اثرات واقعی دخالت دولت را ارزیابی کند. دوفلو درخصوص مقاله خود می‌گوید: «اقتصاددانان شبیه لوله‌کش هستند. آنها ابزار را در دنیای واقعی به‌کار می‌برند، با دقت مواظبند که چه اتفاقی می‌افتد و در مورد آن تفکر می‌کنند.» تحقیقات دوفلو که نوعی آزمایش تصادفی کنترل‌شده متمرکز بر فقر و توسعه است، نه تنها اطلاعاتی ارزشمند در اختیار سیاست‌گذاران قرار می‌دهد، بلکه زندگی میلیون‌ها انسان را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

ریچارد پاسنر از دانشگاه شیکاگو: پاسنر یکی از محققان پیشگام در حوزه حقوق و اقتصاد است. او در تلاش است تا با استفاده از ابزارهای اقتصادی، قواعد قانونی را آنالیز کند. فرض کنید دولت محلی قانونی را به منظور کنترل اجاره وضع کرده است (برای حمایت از قشر ضعیف جامعه). حال پرسشی که مطرح می‌شود این است که اثرات احتمالی وضع این قانون چیست؟ در این رابطه قضات و وکلا می‌توانند با به‌کارگیری ابزاری که پاسنر معرفی کرده است، اثرات چنین قانونی را ارزیابی کنند.

ویلیام نوردهاوس از دانشگاه ییل: یکی از چالش‌های این روزهای اقتصاد جهان، تغییرات آب‌وهوایی است. این چالش تنها درخصوص نااطمینانی‌های ناشی از پیامدهای آن نیست. در واقع مساله اصلی اقتصاددانان یافتن معادل‌های پولی برای اثرات تغییرات آب‌وهوایی و چگونگی مقابله با خطرات متوجه نسل‌های آینده است (فصل مشترک علم اقتصاد و فلسفه). در این رابطه ویلیام نوردهاوس بیش از هر دانشمند دیگری مطالعاتی درخصوص چالش‌های مطرح شده انجام داده است. البته اگر نوردهاوس نوبل اقتصاد را دریافت کند، احتمالا مارتین ویتزمن – استاد دانشگاه هاروارد – نیز به‌خاطر مطالعات پیشگامی که درخصوص مخاطرات بلایای طبیعی مرتبط با تغییرات آب‌وهوایی انجام داده است، در این جایزه شریک او خواهد بود.

ویلیام کیپ ویسکوزی از دانشگاه وندربیلت: به گزارش «بلومبرگ»، ویسکوزی در میان کاندیداهای دریافت جایزه اقتصاد نوبل شانس کمی دارد. با این حال او تحقیقات ارزنده‌ای درخصوص ارزش پولی مخاطرات زندگی و سلامت انجام داده است. مطالعات ویسکوزی در آمریکا نقشی تعیین‌کننده در فعالیت‌های «آژانس حفاظت از محیط‌زیست»، «وزارت راه‌وترابری»، «وزارت انرژی»، «وزارت کار» و «وزارت سلامت و خدمات انسانی» دارد. این نهادها با استفاده از مطالعات ویسکوزی سعی بر «ارزش‌گذاری زندگی آماری» دارند. فرض کنید کارگری با خطر مرگ یک در ۱۰۰ هزار روبه‌رو است. حال در ازای چنین ریسکی چه میزان پاداش (یا پول جبران خطر) باید به او پرداخت شود؟ فرض کنید بهترین پاسخ در حدود ۹۰دلار است. بنابراین با یک ضرب ساده می‌توان ارزش زندگی این فرد را در حدود ۹ میلیون دلار برآورد کرد.

ریچارد اچ‌تالر از دانشگاه شیکاگو: در دهه‌های اخیر، اقتصاد رفتاری جایگاه ویژه‌ای در تئوری‌های اقتصادی یافته است. بیش از هر دانشمند دیگری، این پیشرفت‌ها مدیون مطالعات تالر بوده است. تالر در مطالعات خود نشان داده است که افراد مطابق با تئوری‌های اقتصادی رفتار نمی‌کنند. به ادعای او مردم پول نقد خود را در «حساب‌های روانی» مجزایی همچون پول رهن، پول تعطیلات و پول بازنشستگی می‌گذارند. سرمایه‌گذاران نیز به اخبار غیرقابل پیش‌بینی توجه بیش از اندازه می‌کنند. مردم بسیار به عدالت اهمیت می‌دهند و مشتاقند برای مجازات افرادی که رفتاری ناعادلانه داشته‌اند هزینه بپردازند. در این رابطه دولتمردان در سراسر دنیا با استفاده از یافته‌های تالر به دنبال کاهش فقر، افزایش اشتغال و بهبود سلامت افراد جامعه هستند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید