۲ عامل اقتصادی و سیاسی افزایش قیمت دلار

    کد خبر :118697

در اولین روز هفته، دلار از مرز ۳ هزار و ۹۵۰ تومان عبور کرد و سکه تمام بهار آزادی به کانال یک میلیون و ۲۶۰ هزار تومان وارد شد. روز شنبه، شاخص بازار ارز ۱۳ تومان افزایش قیمت را تجربه کرد و به بهای ۳ هزار و ۹۶۲ تومان رسید. به گفته فعالان، رشد نرخ حواله درهم و تحرکات معامله‌گران آتی با جوسازی پیرامون عواملی مانند واکنش احتمالی ترامپ به برجام زمینه‌ساز مرزشکنی ابتدای هفته بودند.

این افزایش در حالی ثبت شد که تعداد زیادی از معامله‌گران پیش از آغاز هفته انتظار بالا رفتن قیمت را داشتند. آنها باور دارند، روند افزایشی این ارز در روزهای آینده نیز ادامه پیدا خواهد کرد. یکی از نشانه‌های افزایشی که معامله‌گران غیررسمی بازار بر آن تاکید داشتند، افزایش بهای این ارز در معاملات فردایی روز شنبه به بالای محدوده ۳ هزار و ۹۷۰ تومان بود.

در واقع در مقاطعی از اولین روز هفته، فاصله نرخ‌های نقدی و فردایی به حدود ۱۵ تومان رسید. به گفته فعالان، هر چقدر به مرز ۴ هزار تومانی نزدیک‌تر شویم، عطش بازیگران غیررسمی برای مرز شکنی رشد بیشتری پیدا می‌کند. این در حالی است که عده دیگری باور دارند، بازارساز در برابر شکست سطح ۴ هزار تومانی مقاومت زیادی خواهد داشت و قیمت در مهرماه توان نوسان بیشتری را نخواهد داشت.

نکته جالب توجه در روند افزایشی روزهای اخیر، طبیعی بودن دامنه نوسانات شاخص ارزی بود. در نیمه اول مهرماه، قیمت دلار نوسان بالای ۱۶ تومان را به ثبت نرساند. در این شرایط، به‌نظر می‌رسد، بازارساز همچنان مدیریت نوسانات را در دست دارد و همین موضوع موجب شده است که سفته‌بازان ارزی با قوای تمام وارد بازار نشوند. در این شرایط، گروهی از کارشناسان معتقدند افزایش بهای دلار در پاییز طبیعی بوده است؛ چراکه در سومین فصل سال تقاضا تاحدی افزایش پیدا می‌کند. از نظر آنها، تا زمانی که دامنه نوسانات محدود باشد، رشد قیمت به تنهایی آسیب‌زننده به روند اقتصاد کلان نخواهد بود و حتی می‌تواند به بهبود وضعیت تولیدات و مشاغل داخلی در رقابت‌پذیری با محصولات خارجی کمک کند.

به گفته یکی از بازیگران با تجربه بازار، از سوی دیگر، تعدیل آرام قیمت دلار می‌تواند مانع از وقوع شوک‌های ارزی شود. همسو با رشد بهای شاخص ارزی، سکه تمام بهار آزادی ۸ هزار تومان افزایش را تجربه کرد و به بهای یک میلیون و ۲۶۳ هزار تومان رسید. به گفته فعالان، بازگشت اونس از کف هزار و ۲۶۰ دلار در بازارهای جهانی روز جمعه و رسیدن به نزدیکی محدوده هزار و ۲۸۰ دلار مهم‌ترین عاملی بود که درابتدای هفته معامله‌گران بازار داخلی را خریدار سکه کرد.

معامله‌گران بازار سکه در ابتدای روز شنبه محتاطانه رفتار کردند و قیمت در ابتدای روز نوسان چندانی نداشت و در دامنه یک میلیون و ۲۵۴ تا یک میلیون و ۲۵۷ هزار تومان نوسان کرد. با این حال، هر چقدر به ساعت تسویه معاملات اعتباری نزدیک شدیم، دامنه نوسانات افزایش یافت. قیمت سکه که پیش از ساعت یک بعدازظهر حدود یک میلیون و ۲۵۷هزار تومان بود، به یکباره از مرز یک میلیون و ۲۶۰ هزار تومان عبور کرد و در نهایت چنان که اشاره شد در نزدیکی میانه کانال یک میلیون و ۲۶۰هزار تومان به کارخود پایان داد.

در کنار سکه، روز شنبه بهای سکه‌های کوچک نیز افزایش یافت. در اولین روز هفته، نیم سکه با ۲ هزار تومان افزایش به بهای ۶۵۲ هزار تومان و ربع سکه با هزار تومان رشد به قیمت ۳۷۲ هزار تومان رسید. هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز در ابتدای هفته افزایش یافت و به‌بهای ۱۲۲ هزار و ۱۹۷ تومان رسید.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید