ناشرانی که آینده از آنان است اما در حاشیه‌اند

    کد خبر :11859

غرفه‌های نشر دیجیتال در سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران جانمایی نامناسب، دوری از مرکز نمایشگاه را عوامل کاهش مخاطبان خود می‌دانند.

مهدی درستی: نشر دیجیتال یکی از تازه‌ترین حوزه‌های عرصه انتشار کتاب به شمار می‌آید که تولید و مصرف این کالای فرهنگی را تغییر داده است.

در تمام جهان، کتاب‌های گویا و کتاب‌های دیجیتال و دیگر زیرگروه‌های مرتبط با نشر دیجیتال از اهمیت بالایی برخوردار هستند.

امسال که نمایشگاه کتاب تهران در دومین سال برگزاری خود در شهرآفتاب به سر می‌برد، جانمایی غرفه‌های ناشران دیجیتال در مکانی بسیار دور از مرکز نمایشگاه قرار دارد و به نحوی جدا از سایر بخش‌های دیگر و نزدیک به پارکینگ است.

این جانمایی باعث ناراحتی ناشران این بخش شده و جمعی از غرفه‌داران دیجیتال نارضایتی خود را از این مسئله با وزیر ارشاد در میان گذاشته‌اند.

آنها نشر دیجیتال را زمینه ساز اشتغال و مولد کار می‌دانند که باید بیشتر از این‌ها مورد حمایت قرار بگیرد.

دوری سالن ناشران دیجیتال عامل کاهش مخاطب

ناشران دیجیتال جایی را که برای آن‌ها در نظر گرفته شده است، عاملی موثر در کاهش مخاطبانشان می‌دانند.

آوا قائمیان، مسئول غرفه طاقچه یکی از ناشران به‌نام در حوزه محصولات دیجیتال درباره تاثیر دوری جایگاه این ناشران در کاهش مخاطب گفت: «دورتر شدن سالن غرفه‌های دیجیتال و دسترسی سخت‌ مخاطبان به آن نسبت به گذشته، باعث شده استقبال کم‌تر شود.»

او درباره شناخت بیشتر مردم از آثار دیجیتال توضیح داد: «آشنایی با رسانه‌های دیجیتال و کتاب‌های گویا بسیار بیشتر شده است و در این چهار سالی که ما در نمایشگاه حضور داریم فعالیت کم‌تری برای معرفی و شناساندن محتوای آثارمان به مخاطبان انجام می‌دهیم و مردم شناخت کافی از این محصولات دارند.»

محسن دلدار، رییس بخش قراردهای ناشران فیدیبو هم درباره استقبال مخاطبان در این دوره نمایشگاه کتاب گفت: «در این چند روز با توجه به دوری سالن ناشران دیجیتال نسبت به گذشته استقبال خیلی کم‌تر شده است.»

عدم آمادگی شهر آفتاب برای برگزاری نمایشگاه کتاب

یکی دیگر از مسایلی که دغدغه ناشران عمومی و دیجیتال است، آماده نبودن مجموعه شهر آفتاب برای برگزاری نمایشگاه کتاب است، مسئله‌ای که در این دو سالی که از برگزاری نمایشگاه می‌گذرد، مشهود بوده است و بارش باران، مشکلات و سختی‌های بسیاری را برای مخاطبان و ناشران ایجاد کرده است.

قائمیان درباره عدم آمادگی شهر آفتاب برای برگزاری نمایشگاه گفت: «از لحاط فضای نمایشگاهی و تخصصی، شهر آفتاب از مصلی بهتر است ولی دوری این مکان از شهر هنوز یک مشکل اساسی است و به نظرم مردم نسبت به گذشته بسیار کم‌تر به نمایشگاه می‌آیند و بازدیدها در روزهای آخر هفته هم کاهش یافته است.»

او همچنین گفت: «به نظرم زیرساخت‌های شهر آفتاب هنوز بالقوه است و به فعل در نیامده، از لحاظ دسترسی، امکانات و … هم هنوز جای کار دارد.»

دلدار مسئول غرفه فدیبو هم در این باره گفت: «شهر آفتاب در این محل فعلی بسیار مکان مناسبی برای نمایشگاه کتاب است، اما بهتر بود که همه امکانات به ناشران عمومی تعلق نداشت.»

او در همین راستا ادامه داد: «اتفاقاتی از قبیل باد و باران بیشتر برای ناشران دیجیتال مشکل ساز است، به دلیل اینکه این سالن‌ها امکانات مناسبی ندارند و با وجود چنین اتفاقاتی مشکلات زیادی برای غرفه داران ایجاد می‌کنند و این موارد به مرور باعث کاهش مخاطبان و پس رفت در زمینه برگزاری در سال‌های آینده می‌شود.»

لزوم حضور ناشران دیجیتال در کنار ناشران عمومی

یکی دیگر از مسایلی که مورد انتقاد ناشران بخش دیجیتال قرار می‌گیرد، جانمایی است؛ چرا که آن‌ها در کنار موسسه‌های آموزشی، آشپزی و … جا داده شده‌اند.

محسن دلدار درباره جانمایی در نظر گرفته شده، گفت: ««ما می‌دانیم که مردم برای خرید کتاب‌های چاپی بیشتر به نمایشگاه می‌آیند اما نباید اینطور باشد که غرفه کتاب‌های دیجیتال هم در کنار غرفه ناشرانی که محصولات غیر فرهنگی عرضه می‌کنند باشد. ما باید در کنار غرفه ناشرانی باشیم که با اجازه خودشان آثار نوشتاری آن‌ها را به صورت دیجیتال منتشر می‌کنیم. همخوانی آثار ما و این ناشران بسیار بیشتر از سایرین است و جانمایی مناسب باید به همین نحو باشد.»

آوا قائمیان هم درخصوص عدم حضور ناشران دیجیتال در کنار ناشران عمومی توضیح داد: «امسال یکسری ناشران کتاب‌های صوتی در بخش ناشران عمومی قرار دارند و اگر این شرایط وجود داشت که ناشران کتاب های الکترونیکی هم در بخش ناشران عمومی قرار می‌گرفتند، بسیار بهتر بود. فعالیت‌هایی که ما انجام می‌دهیم بسیار به ناشران عمومی نزدیک تر است.»

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید