رئیس نهاد برنده جایزه صلح نوبل 2017: ‘نفی برجام بسیار دشوار است’

    کد خبر :118471

رئیس سازمان برنده جایزه صلح نوبل (2017) روز شنبه در گفت و گو با رادیو بین المللی فرانسه (ار.اف.ای)، ضمن مطلوب و مفید خواندن برجام، نفی این توافق بین المللی را کاری بسیار دشوار توصیف کرد.

دکتر ژان ماری کولَن رئیس کمپین برنده جایزه صلح نوبل و سازمان بین المللی ‘تلاش برای از بین بردن سلاح های اتمی’ (ICAN)، گفت: اعطای جایزه نوبل صلح به این سازمان اجازه می‌دهد با قدرت و اطمینان بیشتری در راه دستیابی به ممنوعیت کلی سلاح‌های اتمی گام بردارد.
معاون انجمن «پیشگامی برای خلع سلاح‌های هسته‌ای» درباره توافق هسته ای با ایران نیز گفت: این توافق به نظر من بسیار مفید و مطلبوب است.
وی در ادامه خاطر نشان کرد: از نظر من نباید به هیچ عنوان به این توافقنامه بین المللی پشت کرد. از این رو، دیپلماسی فرانسه در گذشته و هم اینک نیز تلاش فراوان می‌کند تا نشان دهد که توافق هسته‌ای با ایران، مطلوب و مفید است که اجازه می دهد مناسبات تازه‌ای برقرار شود و برگ تازه‌ای گشوده گردد.
رئیس سازمان بین المللی تلاش برای از میان بردن سلاح های اتمی در ادامه افزود: دیپلماسی باید همواره بر درگیری‌های نظامی برتری داشته باشد و این همان هدفی است که توافق اتمی با ایران دستیابی به آن را ممکن ساخته است، یعنی حل دیپلماتیک اختلافات، هر چند که دست یافتن به آن زمان زیادی به طول انجامید.
کولن ادامه داد: من باور ندارم که آمریکا در آینده از این توافق روی گرداند، زیرا این توافقی میان آمریکا و طرف دیگر نیست، بلکه چند جانبه است که فرانسه، انگلستان، آلمان، روسیه، چین، اتحادیه اروپا و ایران نیز در آن مشارکت دارند و بنابراین نفی آن بسیار دشوار است و بعلاوه خروج از آن با منافع شماری از شرکت‌ها نیز همسوئی ندارد. ما به وزن منافع اقتصادی در روابط بین‌المللی آگاهیم و می‌دانیم که امروز ایران بازار بزرگی محسوب می‌شود.
وی افزود: اعطای جایزه صلح نوبل به ما اجازه می‌دهد که با شتاب بیشتری پیشروی کنیم. این جایزه همچنین کشورهائی مانند فرانسه، انگلیس و حتی آلمان را که از یک سو حاضر به گفت وگو درباره از میان بردن سلاح های اتمی نیستند و از سوی دیگر بر چندجانبه گرائی تاکید می کنند، تحت فشار تازه‌ ای قرار می دهد.
کمیته نروژی نوبل صلح، روز جمعه ششم اکتبر (14 مهر ماه)، کارزار بین‌المللی برای از میان بردن سلاح‌‌های هسته‌ای (ICAN) را به عنوان برنده جایزه صلح نوبل سال 2017 اعلام کرد. این کمیته دلیل اهدای انتخاب این سازمان را تلاش برای جلب توجه درباره پیامدهای انسانی فاجعه‌ هرگونه استفاده از سلاح‌های هسته‌ای و همچنین تلاش‌های انقلابی برای رسیدن به یک معاهده ممنوعیت این سلاح‌ها’ عنوان کرد. این نهاد یک دهه برای برچیدن سلاح هسته ای فعالیت می کند و امسال یکی از حامیان اصلی پیمان منع اشاعه هسته ای بود که به امضای 122 کشور رسید.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید