ظریف: آمریکا برجام را نقض کند ایران می‌تواند از توافق خارج شود

    کد خبر :118462

وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه‌ای هشدار داد در صورتی که آمریکا برجام را نقض کند ایران می‌تواند از این توافق خارج شود.

«محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران در گفت‌وگو با شبکه «الجزیره»، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا را به واسطه تهدیداتش در خصوص عقب‌نشینی از برجام مورد انتقاد قرار داد.

ظریف گفت که اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا «به صلح و امنیت منطقه کمک نمی‌کند» و به منافع طولانی مدت آمریکا ضربه وارد می‌کند.

وی تصریح کرد که درصورت نقض برجام از سوی آمریکا ایران آماده است از این توافق خارج شود.

ترامپ به طور مداوم توافق هسته‌ای ایران و 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) را بدترین توافقی دانسته که تاکنون درباره آن مذاکره صورت گرفته است.

ظریف ضمن هشدار درباره اینکه جامعه بین‌الملل دیگر نمی‌تواند در صورت نقض برجام به آمریکا اعتماد کند، گفت: «فکر می‌کنم که این یک بیانیه ناآگاهانه است زیرا قطعاً هر توافقی برای تمامی طرفین یک توافق کامل نیست، می‌بایست توافق کمتر از کامل باشد تا تمامی طرفین بتوانند آن را بپذیرند».

وزیر خارجه کشور ایران تصریح کردکه هرگونه اقدام آمریکا در نقض برجام به عقب‌نشینی نسبی یا کامل ایران از برجام منجر می‌شود و ایران از تهدید تحریم‌ها هراسی ندارد.

ظریف گفت: «توافق هسته‌ای، نتیجه 10 سال ژست و دو سال مذاکرات بوده است. متأسفانه این دولت قصد بازگشت به ژست را دارد. انها (رهبران آمریکا) ما را در مقابل تحریم‌های آمریکا ایمن کرده‌اند. از چشم‌انداز جهانی، اینطور به نظر می‌رسد که آمریکا به تحریم‌ها اعتیاد پیدا کرده است».

وزیر خارجه ایران همچنین رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی را به دلیل نقشی که در ترغیب آمریکا برای ترک برجام مورد انتقاد قرار داد.

ظریف در خصوص روابط ایران و عربستان گفت: «ما تمایل داریم درباره اختلافاتمان با عربستان سعودی وارد گفت‌وگو شویم….ما اعتقاد نداریم که روابط ایران و عربستان باید به شکل فعلی آن باشد».

وی درباره عربستان گفت: «ما معتقدیم که ژست عربستان در خلیج‌فارس یک ژست مثبت نیست، (همچون) سیاست‌هایی که آنها در قبال قطر در پیش گرفتند. عقایدی که آنها برای گل‌آلود کردن آب مورد استفاده قرار می‌دهند و سیاست‌هایی که پیامدهای تأسف‌بار فاجعه‌آمیزی برای منطقه ما به همراه آورده است، با این سرپوش‌های صادر کردن انقلاب‌ها، قابل توجیه نیست».

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید