برنامه‌های مناظره را چگونه دیدید؟

    کد خبر :11835

پخش دو قسمت از مناظره‌های انتخاباتی تلویزیون، فرصت خوبی را برای بیننده‌ای که پیگیر این برنامه‌ها و در عین حال اخبار انتخابات است فراهم کرده تا یک ارزیابی کلی در این زمینه داشته باشد.

بر این اساس، در آستانه برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، به میان مردم رفته تا نظر آن‌ها را درباره‌ی ساختار و محتوای برنامه مناظره و همچنین تاثیرگذاری آن جویا شود. اغلب کسانی که این در این خصوص نظر داده‌اند، پخش برنامه مناظره را در روند رأی‌دهی و انتخاب خود تاثیرگذار می‌دانستند و انتقاداتی هم به محتوا و ساختار این دوره از مناظرات داشتند. برخی دیگر هم با اشاره به اینکه به تماشای برنامه مناظره نمی‌نشینند اعلام کردند که ترجیح می‌دهند بر اساس تحقیقاتی که خودشان از عملکرد و برنامه‌های کاندیداها دارند، درباره رییس جمهور آینده‌شان تصمیم بگیرند.

خانمی ۲۴ ساله، دانشجوی کارشناسی ارشد روابط بین‌الملل با انتقاد از ساختار و محتوای برنامه‌های مناظره، بیان کرد: اگر کاندیداهای ریاست جمهوری برنامه‌ای برای ارائه داشته باشند و بخواهند مطابق سوالات به مجری جواب دهند، چهار دقیقه زمان کفایت نمی‌کند. علاوه بر این، دو دقیقه زمان مشخص شده برای نقد حرف‌های نامزد مربوطه بسیار کم است. بهتر بود که مناظره امسال دو به دو برگزار می‌شد، زیرا این شکل از مناظره سطح آگاهی و بینش سیاسی مردم را بالاتر می‌برد.

او درباره‌ی تاثیر برنامه‌های مناظره در انتخاب نامزد مورد نظر خود، ادامه داد: این برنامه‌ها هیچ تاثیری در انتخاب من ندارد و من از قبل تصمیم خود را گرفته‌ام.

خانمی ۴۲ ساله، خانه‌دار با بیان اینکه از کاندیداهای ریاست جمهوری شناخت زیادی ندارد، اظهار کرد: این مناظره‌ها به من که اطلاع زیادی از کاندیداها ندارم شناخت می‌دهد و منتظرم مناظره‌ها تمام شود تا بتوانم تصمیم نهایی را بگیرم. ساختار برنامه مناظره امسال هم خوب است.

آقایی ۶۰ ساله، کارشناسی ارشد مخابرات درباره‌ی تاثیر مناظره بر رأی‌دهی خود گفت: برنامه‌های مناظره تاثیری بر نگاه من به نامزدها ندارد و حتی باعث شده که شناختم نسبت به آنها بیشتر شود و به این افراد رأی ندهم.

او درباره‌ی ساختار و محتوای برنامه‌های مناظره گفت: برنامه‌های مناظره‌، درکل بی‌محتوا هستند. هیچکدام از کاندیداها نیامده‌اند تا برنامه خود را ارائه دهند بلکه آمده‌اند تا یک دولت دیگر را بکوبند. همه این نامزدهای ریاست جمهوری صاحب منصب بودند و هستند و تازه می‌خواهند برنامه ارائه دهند، باید گفت تا به حال چه می‌کردید؟ مناظره در کشورهای دیگر به این شکل است که نامزدها از خود دفاع می‌کنند نه اینکه به هم اتهام بزنند.

خانمی ۶۰ ساله، کارشناس مددکاری اجتماعی با بیان اینکه مجری مناظره هیچ خلاقیتی در اجرا ندارد، گفت: من از مجری برنامه مناظره خوشم نمی‌آید، زیرا آدم خشکی است و به نظرم عمو پورنگ هم می‌تواند به جایش اجرا کند. این مجری، می‌توانست خلاق‌تر عمل کند.

او اضافه کرد: پخش برنامه مناظره  تاثیر زیادی بر روند رأی دادن من دارد و خودم بهتر می‌توانم نامزد مورد نظرم را انتخاب کنم.

خانمی ۲۵ ساله، کارشناس ارشد کتابداری با بیان اینکه برنامه‌های مناظره تاثیر مثبتی بر روند شناخت و انتخاب نامزدها برای ریاست جمهوری دارد، اظهار کرد: پخش برنامه‌های مناظره در رأی‌دهی من تاثیر دارد. اگر این مناظره‌ها را دنبال کنیم به تصمیم بهتر و درست‌تر ما برای انتخاب کمک خواهد کرد؛ البته تا به اینجا که دو قسمت از برنامه مناظره پخش شده، توانستم تصمیم خود را بگیرم.

او ادامه داد: در مناظره امسال نامزدها رودربایستی را کنار گذاشته‌اند و راحت‌تر وصادق‌تر صحبت می‌کنند و امیدوارم به این روند ادامه دهند تا بتوانیم تصمیم درست‌تری بگیریم.

خانمی ۳۹ ساله، فوق دیپلم با اشاره به قرعه‌کشی نامزدها برای انتخاب سوال در برنامه مناظره، گفت: قرعه‌کشی در برنامه‌ مناظره جلوه‌ی خوبی ندارد. همه حرف‌های نامزدها هم در چارچوب است اما در گذشته به این شکل رعایت نمی‌کردند.

او در  عین حال گفت که برنامه مناظره تاثیر زیادی بر رأی دادن او دارد و با انتقاد از مرتضی حیدری، تصریح کرد که «مجری برنامه فقط بلد است قرعه‌کشی کند و هیچ کار دیگری انجام نمی‌دهد.»

آقایی ۵۵ ساله، بازنشسته وزارت کشور با اشاره به ساختار برنامه مناظره در انتخابات ۹۶، بیان کرد:  مناظره دو به دو و به صورت زنده بهتر است. برنامه مناظره امسال هم از لحاظ صحبت‌هایی که کاندیداها مطرح می‌کنند، خوب است و روشنگری انجام می‌شود. پخش برنامه‌های مناظره باعث می‌شود، کاندیداها را بهتر بشناسیم و قطعا تاثیر بسیاری بر رأی من دارد.

خانمی ۲۸ ساله، کارشناس ارشد حقوق با اشاره به تفاوت مناظره این دوره‌ی انتخابات ریاست جمهوری با دوره‌های قبل، بیان کرد: تعداد مخاطبان مناظره‌های امسال بیشتر شده و مردم بیشتر دوست دارند که برنامه را ببینند. پخش زنده مناظره‌ها بسیار مهم است و مردم پسندیدند. بحث‌ها و سوالات مناظره امسال کلیدی‌تر بود و سوالاتی که پرسیده شد اغلب دغدغه مردم و با توجه به نظرسنجی‌ها بود. برنامه مناظره باعث می‌شود بینش سیاسی مردم بالا برود.

او ادامه داد: برنامه‌های مناظره سرنوشت‌ساز هستند. قبل از دیدن دو مناظره، نظرم برای رأی دادن فرد دیگری بود، اما بعد از تماشای مناظره تغییر کرد.

آقایی ۲۲ ساله،‌ دانشجوی مهندسی صنایع در این راستا گفت: برنامه‌های مناظره قطعا مهم هستند؛ به دلیل اینکه همه کاندیداهای حاضر، یک دوره  مسؤولیت و مقام در کشور را داشته‌اند و از طریق این برنامه عملکردشان به نقد گذاشته می‌شود تا معلوم شود در دوره مسؤولیت خود چه کرده‌اند.

او با بیان تفاوت مناظره‌های دوره دوازدهم و یازدهم انتخابات ریاست جمهوری، ادامه داد: تفاوت مناظره امسال با ۴ سال قبل این است که کاندیداها هجومی تر با برنامه رقبای خود برخورد می‌کنند، اتفاقی که چهار سال قبل در مناظره سوم هم پیش آمد و امسال هم از مناظره اول این روند شروع شد. اختلاف میان نامزدها از یک جهت خوب است زیرا  باعث می‌شود مردم بهتر ضعف برنامه‌ها را متوجه شوند اما متاسفانه گاهی خارج از محدوده اخلاق عمل می‌کنند و دست روی مسائلی می‌گذارند که شاید خیلی برای مردم مهم نباشد.

آقایی ۳۰ ساله، دانشجوی کارشناسی در این راستا گفت: ساختار برنامه مناظره تفاوتی با دوره قبل نداشته است اما برنامه مناظره در رأی‌دهی من تاثیر خواهد داشت.

آقایی ۲۷ ساله، دانشجوی رشته کارشناسی در این زمینه اظهار کرد: ساختار و شکل برنامه مناظره مانند دوره گذشته است و تغییری نکرده اما انتظار داشتم ساختار برنامه بهتر شود. این برنامه‌ها هیچ تاثیری بر رأی من ندارد و من از قبل تصمیمم را گرفته‌ام.

خانمی ۲۵ ساله دانشجوی کارشناسی ارشد با اشاره به ساختار برنامه‌های مناظره گفت: زمانی که به هر کاندیدا برای صحبت اختصاص می‌دهند، کم است و باعث می‌شود که منظور کاندیدا به طور صحیح منتقل نشود. ساختار مناظره‌ای این دوره هیچ تفاوتی با دوره‌ی قبل ندارد و مناظره دو به دو بسیار کارآمدتر عمل می‌کند.

او ادامه داد: مجری مناظره می‌خواهد بی‌طرف باشد اما منفعلانه عمل می‌کند. سوالاتی که از کاندیداها پرسیده می‌شود کلی و کلیشه‌ای است  و به دغدغه‌ی مردم نمی‌پردازد.

خانمی ۳۲ ساله دانشجوی کارشناسی ارشد هم با اشاره به سوالات مناظره بیان کرد: سوالات بسیار بی‌ربط است و مطالبه مردم نیست. در این مناظره زمانبندی مناسبی وجود ندارد و کاندیداها در این زمان کوتاه فقط می‌توانند شعار بدهند. با اینکه در آستانه انتخابات هستیم فضای سردی وجود دارد و برنامه مناظره نیز نمی‌تواند به این فضا گرمی ببخشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید