گزارشی از مبادلات چک، سفته و برات

    کد خبر :118254

در ماه‌های اخیر بالاترین نوسان در معامله سفته و برات به دو ماه اول برمی‌گردد که بعد از کاهش حدود ۶۰ درصدی در فروردین تا ۸۰ درصد در اردیبهشت رشد داشته است.

تازه‌ترین آمار از وضعیت اسناد بانکی بیانگر آن است که در مردادماه امسال بالغ بر چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان سفته و برات در تهران فروخته شده که این رقم در مقایسه با تیرماه تا ۱۶.۳ و نسبت به مرداد سال گذشته حدود ۰.۹ درصد افزایش دارد. این در حالی است که در پنج ماهه اول امسال نزدیک به ۱۸ میلیارد تومان از این اوراق بانکی فروش رفته که تا ۷.۱ درصد افزایش نشان می‌دهد.

بالاترین حد رشد فروش سفته و برات در سال جاری مربوط به اردیبهشت ماه با ۸۰ درصد است، در حالی که در فروردین‌ماه فروش تا ۶۰ درصد نسبت به اسفندماه کاهش داشت.

جزئیات تغییرات سفته و برات واخواست شده که آمار آن را دادگستری استان تهران اعلام کرده است از این حکایت دارد که در مردادماه حدود ۸۰۰ برگه سفته و برات به مبلغی نزدیک به ۱۵ میلیارد تومان برگشت خورده که تعداد برگشتی‌ها حدود ۱۴.۸ درصد افزایش و مبلغ تا ۷.۲ درصد کاهش دارد.

در مجموع در پنج ماهه ابتدایی امسال حدود ۳۹۰۰ برگ سفته و برات به مبلغی بیش از ۸۷ میلیارد تومان در تهران واخواست شده که نشان‌دهنده افزایش ۴.۳ درصدی تعداد و ۸.۸ درصدی مبلغ آن است.

اما در مورد وضعیت چک به عنوان دیگر سند رایج بانکی آمارهای قبلی نشان داده بود که در تیرماه بالغ بر ۹.۳ میلیون فقره چک مورد مبادله قرار گرفته که با رشد ۲.۲ درصدی همراه بوده است. چک‌های مبادله شده مبلغی حدود ۵۷ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان را در بر می‌گیرد که از این نظر کاهش حدود ۴.۳ درصدی دارد.

درعین حال که چک‌های برگشتی تا ۱.۵ میلیون فقره از مجموع چک‌های مورد مبادله را تشکیل داده‌اند که با رشد ۲.۱ درصدی همراه بود. مجموعه چک‌های برگشتی رقمی حدود ۱۳ هزار میلیارد تومان را در تیرماه تشکیل داده که کاهش ۵.۶ درصدی دارد.

این در حالی است که اخیرا با راه‌اندازی رسمی سامانه”صیاد” هدف بر ساماندهی گردش چک در شبکه بانکی و اعتبار بخشی به آن بوده و گامی در مسیر کاهش چک‌های برگشتی خواهد بود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید