پشت پرده سفرهای استانی علی لاریجانی ؛ آیا رییس مجلس طرح ویژه ای دارد ؟

  • سیاسی
  • شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۶ ۹:۵۱
    کد خبر :117991

رئیس دیپلمات مجلس دهم مدتی است که عزم سفر کرده و از شهری به شهر دیگر می رود، سفرهایی برای نظارت مستقیم بر اجرای برنامه ششم توسعه.

به گزارش بازتاب ، خبرآنلاین در مطلبی نوشته است : از سال 87 تا همین امروز اسمش را بر صندلی ریاست پارلمان حک کرده است، ورودش به مجلس هشتم اصولگرا برای او خوش یمن بود که توانست در رقابت با غلامعلی حدادعادل که تجربه ریاست مجلس را هم داشت به پیروزی برسد. پیروزی که بازهم در 4 سال مجلس نهم تکرار شد تا علی لاریجانی تجربه ریاستش بر پارلمان را به 8 سال برساند.

هرچند در همان مجالس اصولگرا باز هم با انتقادات و مخالفت هایی از سوی برخی نمایندگان نزدیک به طیف جبهه پایداری، جمعیت ایثارگران و رهپویان روبرو بود اما طیف همراهانش در درون و بیرون پارلمان به واسطه همان 8 سال ریاست بدون تنش و مقتدرانه بر پارلمان بیش از گذشته شد و حتی همراهانش در مجلس اقدام به تاسیس فراکسیونی هم عرض با فراکسیون اصولگرایان کردند تا حرکات پارلمانی شان منسجم تر و با برنامه تر شود.

قدم های لاریجانی در مجلس دهم که طیف اصلاح طلبان هم در آن وزنه سنگینی پیدا کرده بودند باز هم با هوشمندی طی شد و توانست کرسی ریاست مجلس را برای دو سال اول مجلس در دست گیرد. لاریجانیِ دیپلمات سال های دور بعد از ده سال حضور مستمر در مجلس حالا دیگر تبدیل به یک لاریجانیِ پارلمانتاریست شده است.

شاید همین تجربه های 10 ساله است که لاریجانی را بر آن داشته است که قدم در مسیری متفاوت تر بگذارد. او این روزها چمدان سفر را بسته و شخصا به استان ها و شهرها سرکشی می کند تا بنا به گفته خودش از نزدیک در جریان اجرایی شدن مصوبات مربوط به برنامه ششم توسعه قرار گیرد. یک نظارت نزدیک و همه جانبه از سوی رئیس مجلس.

آغاز سفرهای استانی

در ماه های منتهی به سال 96 سفرهای علی لاریجانی با سفر به سمنان کلید خورد هرچند این سفرها به صورت مرتب و کاملا برنامه ریری شده نبود اما قطعا یک نقطه آغاز و یک تغییر استراتژی در رویه اقای رئیس محسوب می شد.

با اغاز سال 96 و رسیدن ماه به اردیبهشت رویه کار رئیس مجلس نیز برای ایران گردی شدت گرفت و در سال جدید اولین قرعه به نام استان فارس و شهر شیراز افتاد. پس از آن درست در اواسط تیر ماه بود که راه آذربایجان غربی را در پیش گرفت و هواپیمای او در فرودگاه ارومیه به زمین نشست؛ با پایان سفر به آذربایجان غربی به فاصله یک ماه یعنی اواسط شهریور ماه بار دیگر عازم شمال شرق کشور شد و این بار بازدید از آذربایجان شرقی را در دستورکار خود قرار داد؛ موضوعی که باعث شد برخی دایره گمانه زنی هایشان را فراتر از سرکشی رئیس مجلس به مناطق و نظارتش بر اجرای مصوبات مجلس و برنامه ششم توسعه ببرند و این سوال را پیش روی خود بگذارند که شاید نگاه رئیس سه دوره مجلس شورای اسلامی بیشتر به انتخابات سال 1400 است و شاید به سبک و سیاق روسای مجالس قبلی، از هاشمی رفسنجانی گرفته تا ناطق نوری و مهدی کروبی تا حدادعادل تصمیم گرفته به جای ریاست بر قوه قانون گذاری این بار ریاست قوه مجریه را تجربه کند.

شائبه هایی که صریحا از سوی علی لاریجانی پاسخ داده شد، وی بلافاصله در اولین سخنرانی در خطه آذربایجان اعلام کرد که این بازدید برای نظارت بر چگونگی اجرای برنامه ششم توسعه است. او حتی در یکی از جلسات علنی اخیر مجلس هم تاکید کرد که سفرهای استانی اش را برای نظارت همه جانبه بر اجرای برنامه ششم توسعه افزایش خواهد داد.

برنامه‌ای که مجلس آن را نزدیک به بیست روز و در سه شیفت کاری بررسی کرد. از آنجا که تقریبا تدوین کامل این برنامه بر دوش بهارستانی ها قرار گرفت اجرایی شدنش علاوه بر جنبه ملی جنبه حیثیتی نیز پیدا کرده است و مجلس تلاش دارد نظارتش بر اجرای این برنامه را بیش از نظارت بر برنامه های توسعه ای قبل کند.

حالا علی لاریجانی چند روزی است که در استان فارس به سر می‌برد. هرچند یکی از علت های حضورش دعوت از او برای شرکت در مراسم یادواره شهدا بود اما برای پاسخ به تحلیل‌ها از سفرهای استانی می گوید:یکی از دلایل ما از حضور در شهرستان‌ها، برای آن است که مشکلات و مسائل مردم را بررسی کنیم.

سفرهایی که بیشتر می شود

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی از جمله نمایندگانی است که رابطه نزدیکی با علی لاریجانی دارد؛ وقتی از او درباره سفرهای استانی رئیس مجلس پرسیدیم به خبرآنلاین می گوید: الحق باید گفت سفرهای آقای لاریجانی از تعداد سفرهای معمول یک رئیس مجلس کمتر است و این انتقاد را به او داشته ایم که باید بیشتر باشد.

او گفت: به اعتقاد من رئیس بالاتری رکن نظارتی باید حضور میدانی بیشتری داشته باشد و از نزدیک باید مشکلات را ببینند تا ایرادات اجرای قانون را متوجه شوند.

نائب رئیس فراکسیون مستقلین با بیان اینکه من فکر نمی کنم آقای لاریجانی برنامه ای به جز نظارت داشته باشد گفت: من تصمیمات آینده او را برای دولت سیزدهم نه تائید می کنم و نه تکذیب اما ما به عنوان نزدیکان او وقتی در این رابطه سوال می پرسیم جوابش به ما این است که من کار خود را انجام می دهم و علاقه ای ندارم وارد این عرصه بشوم.

جعفرزاده درباره ادامه و یا بیشتر شدن تعداد سفرهای استانی گفت: ما بر این اعتقاد هستیم که تعداد سفرها باید بیشتر شود و به نظر می رسد شخص آقای لاریجانی نیز چنین تصمیمی را داشته باشد.

تحلیل مشاور از سفرهای رئیس

منصور حقیقت پور که در مجلس نهم عضو فراکسیون رهروان ولایت، فراکسیون نزدیک به رئیس مجلس بود، بعد از پایان مجلس به جرگه مشاوران رئیس پیوست. او درباره ماهیت سفرهای استانی لاریجانی به خبرآنلاین گفت: رفتن رئیس مجلس به شهرهای دیگر و دیدن مشکلات مردم از نزدیک جزو وظایف ذاتی رئیس مجلس است.

او گفت: سفرهای استانی تنها مختص به آقای لاریجانی و تنها مربوط به این دوره نیست بلکه همواره وجود داشته است و پیش از این نیز آقای حدادعادل،هاشمی رفسنجانی و .. هم از این نوع سفرها داشته اند لذا این یک امر طبیعی و عادی است که تنها یک معنا می توان از آن برداشت کرد و آن دیدن مشکلات مردم است. ما باید از این مسئله خوشحال باشیم.

حقیقت پور در پاسخ به این سوال که حدادعادل و هاشمی رفسنجانی هم بعد پایان دوره مجلس وارد عرصه رقابت های ریاست جمهوری شدند و این نیز می تواند برای چشم اندازی باشد برای آینده سیاسی آقای لاریجانی گفت: به نظر من تا سال 1400 خیلی فرصت هست و نمی توان از امروز گفت آیا لاریجانی نگاه به آینده دارد یا خیر ما نباید از امروز در این مورد صحبت کرد.

حقیقت پور با تاکید بر اینکه من نمی توانم بگویم لاریجانی برای آینده اش چه فکری دارد گفت: چیزی که مشخص است اینکه این سرکشی ها جزو وظایف ذاتی یک رئیس مجلس است. به هر حال محیط زیست و مشکلات اجتماعی و اقتصادی نیاز به قانون دارد بنابراین رئیس قوه قانون‌گذاری باید از نزدیک با مشکلات مردم برخورد داشته باشد تا بتواند در مورد قوانین بهترین تصمیم را بگیرد.

او با بیان اینکه نباید کشور را خط‌کشی کرد بلکه باید نگاهی فراتر از جناح ها داشت گفت: من نمی گویم لاریجانی به 1400 فکر نمی کند بلکه اشخاص سیاسی معمولا برای 50 سال آینده خود هم برنامه ریزی می کنند لذا رئیس مجلس هم از این قاعده مستثنی نیست

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید