اهدای سه هزار قبضه سلاح چین به فیلیپین برای اثبات دوستی

  • سیاسی
  • جمعه ۱۴ مهر ۱۳۹۶ ۱۶:۲۷
    کد خبر :117801

چین به منظور اثبات دوستی خود به فیلیپین به این کشور واقع در حوزه جنوب شرق آسیا سه هزار قبضه سلاح های تهاجمی با هدف اثبات ‘روابط سازنده و دوستانه’ اهدا کرد.
این دومین محموله ای است که با توجه به اظهارات ‘رودریگو دوترته’ رئیس جمهوری فیلیپین در ایجاد روابط نزدیک خود با چین به فیلیپین ارسال می شود.

دلفین لورنزانا’ وزیر دفاع فیلیپین گفت که این سلاح های چینی قرار بود به ارتش ارائه شود، اما ‘دوترته’ اعلام کرده که پلیس به این سلاح ها نیاز بیشتری دارد.

وزیر دفاع فیلیپین خاطرنشان کرد که ما خوش شانس هستیم که دولت چین این سلاح ها را در اختیار ما قرار داده است.

ارزش این محموله سلاح حدود سه میلیون و 300 هزار دلار تخمین زده شده و قرار است به پلیس ملی فیلیپین داده شود.

پلیس ملی فیلیپین قرار بود که سال گذشته 26 هزار قبضه سلاح M4 از آمریکا تحویل بگیرد که قانونگذاران آمریکا از محقق شدن این مورد ممانعت بعمل آوردند.

توفق فروش سلاح توسط قانونگذاران آمریکایی به این دلیل انجام شده که سیاست های دولت فیلیپین در مقابله با قاچاقچیان که منجر به کشته شدن هزاران نفر شده مورد انتقاد این قانونگذارن و همچنین گروه های حامی حقوق بشر قرار گرفته است.

چین در ماه ژوئن سال جاری نیز سه هزار قبضه سلاح تهاجمی و 100 قبضه تفنگ تک تیرانداز به عنون بخشی از یک موج دیپلماسی جدید برای تعامل با کشوری که چین بر سر مسائل دریایی جنوب تنش های تاریخی با آن داشت، اعطا کرد.

ارتش فیلیپین سلاح های تهاجمی را به پلیس ارائه کرد اما سلاح های تک تیرانداز را برای خود نگهداشت.

این سلاح ها که به صورت رایگان در اختیار فیلیپین قرار گرفته، در مقایسه با سلاح هایی که از دهه 1950 توسط آمریکا در اختیار این کشور قرار داده شده بسیار کمتر است.

واشینگتن در 17 سال گذشته حدود یک میلیارد دلار تجهیزات نظامی از قبیل هواپیماهای بدون سرنشین، کشتی، هواپیمای جاسوسی و سلاح های تهاجمی در اختیار فیلیپین قرار داده است.

تعاملات فیلیپین و چین درحالی انجام می شود که این روزها محور سیاست خارجی مانیل بیشتر به سوی واشینگتن تمایل دارد و ‘دوترته’ از آمریکا به عنوان یک متحد قدیمی یاد کرده است.

منبع: ایرنا

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید