سرکنسول ایران در قازان: تهران، مسکو و پکن نقش مهمی در راه ابریشم جدید دارند

    کد خبر :117775

علی بمان اقبالی زارچ سرکنسول جمهوری اسلامی در قازان پایتخت تاتارستان گفت: ایران، چین و روسیه به عنوان صاحبان تمدن کهن و غنی، نقشی مهم در طرح جاده ابریشم جدید ایفا می کنند.

سرکنسول ایران روز جمعه در کنفرانس بین المللی «راه ابریشم؛ روسیه – چین : تاریخ و فرهنگ» در دانشگاه فدرال قازان، افزود: احیای جاده ابریشم برای کشورهای منطقه بسیار مهم است. از چین تا ایران فقط یک مسیر جاده ابریشم بود که تا مناطق مختلف بویژه قاره اروپا ادامه یافته است.
وی گفت: در جاده ابریشم جدید افزون بر هدف گذاری اقتصادی باید زمینه های مشارکت اجتماعی و فرهنگی به ویژه دیپلماسی عمومی توسط کشورهای مختلف را نیز در نظر گرفت و برای تحقق اهداف در این عرصه هم تلاش کرد.
مقام ایرانی همچنین اظهار کرد: در دیپلماسی عمومی نقش دانشگاهها آشکار شده و برگزاری این نشست در دانشگاه فدرال قازان تایید این واقعیت است.
اقبالی زارچ در پایان نیز با توجه به روند رو به رشد روابط دانشگاهی جمهوری اسلامی و فدراسیون روسیه، گفت: افزایش قابل توجه شمار دانشجویان ایرانی در جمهوری تاتارستان بیانگر این مزیت در توسعه همکاری ها است که نشان می دهد می توانیم با همکاری، تعامل و تعمیق مناسبات دانشگاهی، آینده خوبی پیش رو داشته باشیم.
در کنفرانس سه روزه «راه ابریشم؛ روسیه – چین : تاریخ و فرهنگ» که فردا (جمعه) پایان می یابد، ایلشات گافوروف رییس دانشگاه فدرال قازان، او اینتسین سرکنسول چین، نماینده سرکنسولگری ترکیه در قازان، دنیس والییف معاون وزیر صنایع و تجارت تاتارستان، خانم ایرینا پوپووا مدیر انستیتوی نسخ خطی شرقی آکادمی علوم روسیه و شمار دیگری از مقامات تاتارستانی و روسی و همچنین اساتید دانشگاهی و دانشجویان شرکت دارند.
تاتارستان با 68 هزار کیلومتر مربع وسعت و سه میلیون و 876 هزار نفر جمعیت در منطقه ولگای روسیه به پایتختی شهر قازان از جمهوری های توسعه یافته این کشور است.
برپایه اطلاعات انتشار یافته برنامه ریزی پکن برای جاده ابریشم جدید که از سال 2013 ارائه شده، در برگیرنده دو راه زمینی و دریایی است.
راه زمینی در مسیر باستانی، چین را از طریق آسیای میانه، روسیه و خاورمیانه به اروپا متصل می‌کند و راه دیگر هم پیوند دهنده چین از طریق دریا به جنوب شرق آسیا و آفریقا است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید