یک هزار کیلومتر خط لوله جدید انتقال گاز تا پایان سال احداث می شود

  • اقتصادی
  • دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۱۷:۵۷
    کد خبر :11772

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با بیان این که تا پایان امسال بیش از یک هزار کیلومتر خط لوله جدید انتقال گاز در کشور احداث خواهد شد، گفت: با بهره براری از خط لوله دامغان- نکا در تابستان جاری، امنیت انرژی مناطق شمالی کشور به طور کامل تامین می شود. «حسن منتظر تربتی» عصر امروز (دوشنبه‌) در نشست خبری که در حاشیه نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی برگزار شد با بیان اینکه به طور میانگین در سال‌ها‌ی گذشته سالانه 300 کیلومتر خط لوله در کشور احداث شده است، گفت: با توجه به تامین منابع مالی به موقع در سال 1395 بیش از 700 کیلومتر خط لوله احداث شد.
وی با بیان اینکه با اقدام های انجام شده دولت یازدهم، باز کردن خط اعتباری( ال.سی) به روال پیش از تحریم‌ها بازگشته است، افزود: پارسال این شرکت هیچ بدهی به پیمانکاران داخلی نداشته است و امسال نیز تلاش می شود این روند ادامه یابد.
وی گفت: با تکیه بر شرکت‌های داخلی و به‌ویژه لوله سازان ایرانی در زمینه تامین کالا و تجهیزات با هیچ مشکلی روبه‌رو نیستیم.
تربتی با اشاره به جلوگیری از سوزانده شدن بیش از 50 میلیارد لیتر سوخت مایع در نیروگاه و صنایع عمده کشور در سه سال گذشته، گفت: با ادامه خط هفتم سراسری به سیستان و بلوچستان آخرین مرکز استان در کشور به شبکه گازی پیوست.
مدیرعامل شرکت مهندسی وتوسعه گاز گفت: این پروژه زمینه ساز توسعه شرق کشور خواهد بود، با رسیدن گاز به سواحل دریایی عمان موجی از ساخت و سازهای واحدهای فولادی و پتروشیمی ایجاد خواهد شد.
وی به اقدام های انجام شده برای کاهش وابستگی به گاز ترکمنستان در شمال کشور اشاره کرد و گفت: پارسال توانستیم با راه اندازی خط لوله رشت به سنگسر، افت فشار ناشی از قطع گاز ار سوی ترکمنستان را جبران کنیم.
تربتی با بیان این که پارسال بیش از 30 هزار میلیارد ریال( سه هزار میلیارد تومان) پروژه در کشور اجرا شده است، گفت: در سال‌های آینده این رقم سالانه به 40 تا 50 هزار میلیارد ریال( چهار تا پنج هزار میلیارد تومان) خواهد رسید.
وی گفت: همچنین بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته تا چهار سال آینده پنج هزار کیلومتر خط لوله جدید به شبکه گازرسانی ایران افزوده می شود.
با توجه به این‎که بسیاری از شرکت‎ها نماینده یک هلدینگ و یا مجموعه‎ای مشتمل بر چند شرکت هستند، در این نمایشگاه، یک هزار و 16 غرفه داخلی به نمایندگی از حدود ٢ هزار و ٥٠٠ شرکت و ٨١١ غرفه خارجی به نمایندگی از حدود یک هزار و 500 شرکت از ٣٧ کشور دنیا شرکت کرده‌اند.
کشورهای چین، آلمان، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا، ترکیه، روسیه، ژاپن، هلند، اتریش، کره جنوبی و استرالیا به صورت پاویون در نمایشگاه شرکت می‎کنند و شرکت‎های معتبر فعال در صنعت نفت در قالب غرفه‎ یا با اعزام تیم کارشناسی خود، در این نمایشگاه حاضر می‎شوند.
در بخش خارجی، شرکت‎های آلمانی با در اختیار گرفتن سه هزار متر مربع، بیشترین فضا و چینی‎ها بیشترین تعداد شرکت‎های حاضر را به خود اختصاص داده‎اند.
نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی ایران از لحاظ وسعت و تعداد شرکت‎کنندگان، نخستین نمایشگاه در سطح خاورمیانه و پنجمین نمایشگاه در سطح دنیا به شمار می‎آید؛ از لحاظ تعداد شرکت‎های خارجی حاضر در نمایشگاه بیست و دوم پس از چین، ایتالیا، هلند، فرانسه و انگلیس در رتبه‎های بعدی قرار دارند.
بیست و دومین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی از صبح روز شنبه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی تهران آغاز به کار کرد و عصر روز سه‎شنبه (١٩ اردیبهشت‎ماه) به کار خود پایان می دهد. ساعت بازدید هر روزه از ١٠ صبح تا ١٨ بعدازظهر است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید