«خانواده درمانی»، جایگزین اینترنت شود

    کد خبر :117372

مشاور مدیرکل بهزیستی مازندران «خانواده‌درمانی» و جایگزینی برنامه‌های جذاب به‌جای استفاده از اینترنت و فضای مجازی را از راه‌های درمان آسیب‌های اجتماعی معرفی کرد.
خبرگزاری مهر:ش رمضانعلی گلچوبی، بعدازظهر پنجشنبه در همایش «فضای مجازی و آسیب‌های اجتماعی»، اظهار داشت: در دنیای کنونی، به طور تقریبی همه افراد برای امورات متخلف و روزانه از فضای مجازی استفاده می‌کنند و فضای مجازی بر مؤلفه‌ها و پدیده‌های اجتماعی تأثیرات زیادی گذاشته‌است.

وی با تأکید بر پیشگیری از آسیب‌های فضای مجازی گفت: فرآیند استفاده از فضای مجازی شامل فرصت‌ها و تهدیدات است که بایستی عوامل تأثیرگذار به عنوان عوامل خطر، شناسایی، کنترل و حذف شوند و اگر عوامل خطر شناسایی نشوند همه اقدامات پیشگیرانه ما بی‌تأثیر خواهند بود.

مشاور مدیرکل سازمان بهزیستی مازندران، سواد رسانه‌ای والدین در مواجه با فضای مجازی را بسیار مهم دانست و افزود: سواد مجازی و رسانه‌ای دانش و مهارتی است که به افراد توانایی می‌دهد تا در مواجهه با اینترنت هوشمندانه، فعالانه، تحلیل‌گرانه و منتقدانه عمل کنند.

وی با بیان اینکه حوزه دانش بی‌سوادی را به دودسته سیاه و سفید تقسیم کرده‌است، گفت: کسی که توانایی خواندن و نوشتن ندارد را بی‌سوادی سیاه می‌دانیم، اما کسانی وجود دارند که انواع و اقسام مدارک تحصیلی را دارا هستند اما قادر نیستند مسائل ساده بین‌فردی را در خانواده و یا فضای مجازی تشخیص دهند و بی‌سواد سفید نامیده می‌شوند.

کارشناس مسائل خانواده و جامعه، عنوان کرد: ۵۰ درصد از افرادی که در فضای مجازی حضور دارند بعنوان افراد ناشناس، هویت واقعی خود را افشا نمی‌کنند و ۱۰ درصد از افراد آنلاین، تأثیرات منفی زیادی را در زندگی خود تجربه کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه کسانی که ۳۸ ساعت در هفته از اینترنت استفاده می‌کنند اعتیاد اینترنتی دارند، اظهار کرد: افت تحصیلی شدید، کاهش وزن بعلت از بین رفتن نظام تغذیه بدن، بالا رفتن دامنه تنش عصبی، کاهش فعالیت‌های اجتماعی، قانون‌گریزی و نپذیرفتن مسئولیت در خانواده و اختلال در عملکرد شغلی و تحصیلی از دیگر علائم اعتیاد به اینترنت محسوب می‌شوند.

گلچوبی در خصوص روش‌های درمان اعتیاد اینترنتی، عنوان کرد: تمرین متضاد اولین شیوه درمان از سوی کارشناسان است که در این روش زمان مصرف اینترنت کم نمی‌شود بلکه جابجا می‌شود، بطور مثال مصرف اینترنت را از شبها به عصرها منتقل می‌کنیم، در مرحله بعد به کاربر معتاد کارت خاطرنشان می‌دهیم و همچنین کودکان را با گروههای حمایتی مأنوس می‌کنیم.

مشاور مدیرکل سازمان بهزیستی مازندران در بخش دیگری از سخنان خود به راهکارهای پیشگیرانه اعتیاد اینترنتی اشاره کرد و افزود: والدین می‌توانند با استفاده از ابزارهای لازم نظارتی، فعالیتهای فرزندان در اینترنت را رصد کنند، البته مشروط به اینکه کودکان مطلع بوده و هدف والدین مچ‌گیری نباشد.

وی با بیان اینکه فضای مجازی بر همه زندگی افراد سیطره پیدا کرده‌است، بیان کرد: روابط بین والدین و فرزند بسیار مهم‌تر از تمرکز والدین بر موبایل و کامپیوتر فرزندان است، و والدین باید به کودکانشان حس اعتماد را در استفاده از فضای مجازی القا کنند.

گلچوبی توصیه کرد: بهتر است جایی از خانه برای استفاده از فضای مجازی درنظر گرفته شود که در دید و منظر والدین باشد و بتوانند نحوه استفاده کودکانشان را کنترل کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید