رکورد احداث خط لوله در کشور شکسته شد

  • اقتصادی
  • دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۱۷:۱۹
    کد خبر :11736

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز از شکسته شدن رکورد احداث خط لوله در کشور خبر داد.

حسن منتظر تربتی در حاشیه بیست و دومین نمایشگاه نفت با اشاره به اینکه ما سال گذشته شرایط مطلوبی از لحاظ  اجرایی داشتیم، اظهار داشت: در اجرای خطوط لوله و احداث ایستگاه‌های تقویت فشار وضعیت مطلوبی داشتیم  زیرا بخشی از نگرانی‌های ما از نظر مسایل مالی کم شد و توانستیم زیرساخت‌های اجرایی و نیازهای تربو کمپرسور را برطرف کنیم.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر مسایل مربوط به انتقال پول حل شده و می‌توانیم ال‌سی باز کرده و مراودات پولی داشته باشیم، تصریح کرد: سال‌جاری به لحاظ تامین لوله‌های مورد نیاز شرایط مطلوبی داشتیم و در کل همه چیز مهیا بود که بتوانیم پروژه‌ها را اجرایی کنیم.

تربتی افزود: علی‌رغم این‌که میانگین اجرای خصوصی لوله 100 کیلومتر بوده، سال گذشته توانستیم 700 کیلومتر خط لوله اجرا داشته باشیم. همچنین 24 تربو کمپرسور، 5 ایستگاه تقویت فشار و 5 واحد تقطیر نصب شد.

وی ادامه داد: شرایط برای امسال و سال آینده نیز بهتر شده و علی‌رغم اینکه نگرانی‌های مالی داشتیم بدهی به پیمانکاران نداشتیم و به فاصله یک هفته مطالبات‌شان را پرداخت کردیم.

تربتی با  اشاره به اینکه ما توانستیم نیاز به لوله‌ها را قبل از اجرای پروژه‌ها برطرف کنیم، افزود: اکنون نیاز کشور به لوله‌های 56 اینچ برطرف شده و سعی می‌شود در قطرهای دیگر نیز نیاز خود را قبل از شروع پروژه برطرف کنیم.

وی یادآور شد: همچنین در نظر داریم رکورد اجرای 700 کیلومتر خط لوله را در سال‌جاری به هزار کیلومتر برسانیم و طراحی 7 ایستگاه تقویت فشار را نیز آغاز کنیم.

تربتی ادامه داد: از جمله مزیت‌های اجرای این پروژه‌ها و افزایش خطوط این است که معمولا برای هزار کیلومتر خط لوله می‌توانیم به‌طور همزمان سه هزار نفر را به‌صورت دائم و به مدت سه سال درگیر کار کنیم  که علاوه بر شغل‌های ثابتی که ایجاد می‌شود به مشاغل ثانویه نیز خواهیم داشت.

این مقام مسوول در شرکت گاز متذکر شد: نکته اساسی دیگر این است که پروژه‌ها هم راستا با محیط زیست است و به دلیل اینکه جایگزین شدن گاز با سایر سوخت‌ها محیط زیست را سالم نگاه خواهد داشت. کما اینکه در سه سال گذشته به طبع به جایگزین گاز با سوخت مایع 50 میلیارد لیتر فرآورده کمتر مصرف شد.

وی با اشاره به طرح موفق اتصال زاهدان به شبکه گاز کشور افزود: در حال حاضر هیچ استانی بدون گاز وجود ندارد و پروژه خط لوله گاز ایرانشهر به چابهار که این امر خود باعث توسعه پتروشیمی و فولاد خواهد شد.

تربتی پروژه تامین گاز شمال کشور را نیز از جمله پروژه‌های مثبت عنوان کرد و گفت: در سال‌های گذشته کشور ترکمنستان به بهانه افزایش قیمت و با تهدیداتی اقدام به قطع گاز ایران می‌کرد اما امسال ما با اجرای پروژه 110 روزه توانستیم تامین گاز مناطق شمالی کشور را به بهترین نحو انجام دهیم.

وی با اشاره به اجرای پروژه صادرات گاز به عراق از نفت‌شهر اظهارداشت: این پروژه باعث شد هیچ‌گونه قطعی گاز در کرمانشاه و کردستان نداشته باشیم و اکنون نیز بسترهای لازم برای صادرات گاز به بغداد فراهم شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید