انار و نارنگی، سلبریتی‌های فصل زرد

    کد خبر :117096

بازار میوه و تره‌بار در شروع فصل پاییز با عرضه میوه‌‌های نوبرانه از جمله انار و نارنگی همراه شده که به‌گفته فروشندگان بیشترین تقاضا را از سوی مشتریان دارد.

لیموترش که تقریبا در روزهای آخر عرضه به سر می‌برد، کیلویی ۱۱‌هزار تومان فروخته می‌شود و گران‌ترین اقلام تره‌بار به حساب می‌آید. رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار پاییز امسال را دوره پرباری پیش‌بینی کرده، اما با این حال گفته است قیمت‌ها مورد دلخواه تولید‌کنندگان نبوده است.

به گز‌ارش بازتاب به نقل از آرمان، با تغییر فصل و شروع پاییز تقریبا عرضه میوه‌‌های تابستانی به پایان رسیده‌ و میوه‌‌های نوبرانه پاییزی در میوه‌فروشی‌‌های سطح شهر دیده می‌‌شود. بر این اساس هر کیلوگرم نارنگی به‌طور متوسط چهار‌هزارتومان و انار هشت‌هزارتومان فروخته می‌شود. در میان سایر اقلام میوه، سیب قرمز کیلویی پنج‌هزارتومان، سیب زرد کیلویی چهار‌هزار و 500تومان، انگور سیاه کیلویی پنج‌هزار و 500تومان، موز کیلویی سه‌هزار و 800تومان، به کیلویی ۱۱‌هزارتومان و آناناس کیلویی ۱۲‌هزارتومان قیمت دارد. همچنین خیار بوته‌ای کیلویی سه‌هزار و 500تومان، ‌خیار درختی کیلویی سه‌هزارتومان، هلو کیلویی شش‌هزارتومان، شلیل کیلویی هفت‌هزارتومان و نارگیل کیلویی سه‌هزار و 500تومان قیمت دارد. به‌گفته برخی فروشندگان، در بازار میوه، نارنگی و انار در حال حاضر از تقاضای بیشتری برخوردار هستند. اما در میان اقلام مختلف تره‌بار قیمت پیاز و سیب‌زمینی که در ماه‌های اخیر با افزایش قیمت محسوسی مواجه شده بودند اکنون با روند کاهشی قیمت همراه شده‌‌اند، به‌گونه‌ای که به‌طور متوسط هر کیلوگرم پیاز دو‌هزار و 500تومان و سیب‌زمینی کیلویی دو‌هزارتومان فروخته می‌‌شود. سایر اقلام تره‌بار با تغییر قیمت محسوسی روبه‌رو نشده‌‌اند و لیموترش که تقریبا در روزهای آخر عرضه به سر می‌برد، کیلویی ۱۱‌هزار تومان فروخته می‌شود و گران‌ترن اقلام تره‌بار به حساب می‌آید. همچنین فلفل‌دلمه‌ای کیلویی سه‌هزارتومان، کدو کیلویی دو‌هزارتومان، بادمجان کیلویی دو‌هزارتومان و چغندر کیلویی دو‌هزار تومان قیمت دارد. همچنین هویج و کاهو کیلویی دو‌هزارتومان و گوجه‌فرنگی کیلویی سه‌هزار و 500تومان فروخته می‌شود. هر کیلوگرم خربزه نیز دو‌هزارتومان است، اما هر کیلوگرم هندوانه به کمتر از ‌هزارتومان رسیده است.

سال پربار میوه‌های پاییزی

با توجه به آنکه کشورمان جزو تولیدکنندگان انبوه میوه در دنیا به شمار می‌رود و بخش اعظمی از میوه‌های مرغوب کشور صادر می‌شود، شهروندان انتظار ندارند میوه‌ها، حتی نوبرانه‌ها، با قیمت‌های بالا وگران نرخ‌گذاری شود. رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار اخیرا گفته است: امسال دوره پرباری است، اما قیمت‌ها مورد دلخواه تولید‌کنندگان نبوده و به همین سبب سردخانه‌ها پر شده است و برای پاییز هلوی شبرنگ، گلابی و آلو را هم خواهیم داشت. حسین مهاجران افزود: مقدار زیادی انار وارد بازار شده است. در پاییز تقاضا برای انار و انگور بیشتر است؛ به همین سبب مقدار قابل‌توجهی انگور شاهرودی به سردخانه منتقل شده است و افزایش قیمت چندانی نخواهیم داشت. او تصریح کرد: میوه‌های پاییزی سال پرباری دارد و باید با روش‌های اصولی و علمی کاشت و برداشت، توازن تولید و مصرف هم برقرار شود. مهاجران در مورد واردات میوه در پاییز امسال هم گفت : بیشتر اقلامی که در گذشته وارد می‌شد، در حال حاضر با قیمت پایین‌تر در داخل کشور موجود است و واردات محصولات موجود در داخل بازار به‌صرفه نیست. تنها دو تا سه قلم مانند گلابی در تولیدات داخلی کم است که وارد می‌شود، اما واردات چندان زیاد نیست. رئیس اتحادیه میوه‌ و تره‌بار تاکید کرد: تولیدات سردرختی محصولات تا مهر موجود است و پس از آن به سردخانه‌ها وابسته می‌شویم. در سردخانه‌ها نیز گلوگاه قیمت وجود دارد؛ روزی که قیمت محصول در بازار خوب باشد عرضه صورت می‌گیرد و بالعکس. در نهایت کمبود میوه نیز با واردات تامین خواهد شد. او با تاکید بر ایجاد توازن میان تولید و مصرف گفت: در روش‌های سنتی کاشت و برداشت، در برخی شرایط تولیدکننده و در شرایطی دیگر مصرف‌کننده متضرر می‌شوند. به‌عنوان مثال کاشت هندوانه سودی برای کشاورز ندارد، ولی در کنار آن پیاز به سه‌برابر قیمت فروخته شده است. در تمام جاهایی که هندوانه کاشته می‌شود، پیاز و سیب‌زمینی هم کاشته می‌شود، بنابراین باید توازن را بر اساس تولید و مصرف برقرار کنیم تا شاهد کاهش یا افزایش بیش از حد قیمت‌ها نباشیم. مهاجران گفت : رسانه «صدای کشاورز» در گذشته بسیار موثر بود و امیدواریم دوباره راه‌اندازی شود تا آموزش‌های لازم به بخش کاشت و برداشت کشاورزان داده شود.

پیش‌بینی 2/5‌میلیون تن مرکبات در مازندران

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران برداشت نارنگی زودرس از هر هکتار را 23تن اعلام کرد. محمد شکوهی وضعیت محصول مرکبات در مازندران را مطلوب ارزیابی کرد و ادامه داد: از 110‌هزار هکتار باغ مرکبات استان، 25هزار هکتار نارنگی است که پنج‌هزار هکتار آن نارنگی‌های پیشرس است. او از باغداران خواست از چیدن نارنگی‌های غیرپیشرس از جمله انشو و یافا که قند آن کامل نشده است، خودداری کنند. مدیر باغبانی جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به شرایط مناسب آب‌و‌هوایی و باردهی مناسب انواع درختان مرکبات گفت: پیش‌بینی می‌شود تولید امسال مرکبات به دو‌میلیون و 500‌هزار تن برسد. او افزود: از آنجا که در یک دهه گذشته بیشتر باغ‌های مرکبات مازندران به‌ویژه با ارقام تامسون که قابلیت تازه‌خوری دارد، نوسازی و احیا شده و شاهد افزایش چشمگیر تولید پرتقال هستیم که نیاز به بازار جدید به‌ویژه صادرات است. شکوهی گفت: البته مراکز تحقیقات کشاورزی مازندران باید ارقام جدید مرکبات را که قابلیت آبگیری داشته باشد، معرفی کنند تا باغداران دراصلاح و نوسازی باغ‌ها از این ارقام نیز استفاده کنند.

برخورد با گران‌فروشان میوه

یک نماینده مجلس گفته است: سازمان تعزیرات باید با گران‌فروشان میوه برخورد جدی کند و همزمان نیز اتحادیه میوه و تره‌بار باید تمام فروشگاه‌های میوه را مجاب کند که تنها برطبق نرخ مصوب قانونی محصولات را به فروش برسانند؛ درغیر این صورت با برخوردهای قانونی سخت روبه‌رو خواهند شد. مجید کیان‌پور با بیان اینکه میوه‌های ممنوعه و قاچاق بدون غربالگری وارد می‌شوند، تصریح کرد: عدم‌مشخص‌بودن مبدا تولید میوه‌های قاچاق موجب می‌شود نتوان سلامت این نوع از میوه‌ها را با هیچ‌ نوع معیاری تضمین کرد. او افزود: کاهش انگیزه کشاورز با عواملی همچون واردات بی‌‌‌رویه و قاچاق میوه پیامدهای منفی همچون به خطر افتادن امنیت غذایی و پدافند غیرعامل را در پی دارد. کیان‌پور ادامه داد: منشأ تغییر کاربری اراضی کشاورزی را باید در عدم بازار مناسب برای فروش محصولات کشاورزان جست‌وجو کرد، زیرا زمانی که میوه‌های وارداتی با نرخ ارزان وارد بازار می‌شوند، بدیهی است که کشاورز داخلی با هزینه تولید بالا حتی نمی‌تواند محصولات کشاورزی را با قیمت تمام‌شده به فروش برساند. عضو کمیسیون عمران مجلس یادآورشد: عدم‌توسعه بازارچه‌های تولیدبه‌مصرف محصولات کشاورزی پیامدهای منفی همچون افزایش حضور دلالان در صنعت کشاورزی را به‌دنبال دارد، زیرا زمانی که دولت محصولات کشاورز را با نرخ مناسب خریداری نکند، کشاورز مجبور است محصول را با هرنرخی به دلالان به فروش برساند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید