محرم ندانستن مردم در قراردادهای بین‌المللی نگران‌کننده است

    کد خبر :117062

مسئول بسیج دانشجویی پردیس دانشکده­‌های فنی دانشگاه تهران از رونمایی کتابچه “صنعت نیروگاهی و سیاست های تبعیض آمیز علیه توان داخلی” خبر داد و گفت: نگران کننده است که دولت محترم علی رغم شعارهای مکرر، در انعقاد قراردادهای بین المللی مردم را محرم نمیداند.

«دانیال قزوینیان» مسئول بسیج دانشجویی پردیس دانشکده­‌های فنی دانشگاه تهران با اشاره به رونمایی کتابچه “صنعت نیروگاهی و سیاست های تبعیض آمیز علیه توان داخلی”اظهار داشت: در خردادماه سال گذشته در جریان بررسی­های بسیج دانشجویی پردیس دانشکده­های فنی دانشگاه تهران، با قرارداد شرکت یونیت اینترنشنال در حوزه ساخت نیروگاه سیکل ترکیبی مواجه شدیم و علی­رغم اینکه مسئولین، این توافق را در راستای اجرای اهداف اقتصاد مقاومتی عنوان می­کردند اما کارشناسان معتقد بودند آن چه رخ خواهد داد اینگونه نخواهد بود.

وی افزود: با ورود معاونت علمی بسیج پردیس فنی و پی­گیری­های مکرر متوجه شدیم که مسئولین وقت وزارت نیرو در راستای اجرای برنامه پنجم توسعه قرارداد نیروگاهی 5000 مگاواتی با شرکت یونیت اینترنشنال ترکیه با اعطای تضمین پرداخت دولت ایران (Payment Guarentee) عمل کرده ­اند؛ قراردادی مبهم که قرار بود پیوست انتقال فناوری توربین­های کلاسF نیز همراه داشته باشد.

این فعال دانشجویی تصریح کرد: این ابهامات باعث ورود تخصصی دانشجویان به منظور شفافیت بیشتر پیرامون قرارداد شد که مجموعه اقدامات صورت گرفته در کتابچه “صنعت نیروگاهی و سیاست های تبعیض آمیز علیه توان داخلی” گردآوری و در حال حاضر منتشر شده و در اختیار علاقه مندان به این زمینه قرار گرفته است.

قزوینیان با بیان اینکه “یکی از دغدغه‌­هایی که در سال گذشته در راس مطالبات این کار دانشجویی قرار داشت رفع تبعیض علیه توان داخلی بود”، گفت: در شرایطی که با اعطای تضمین پرداخت دولتی به شرکت­های خارجی شاهد تبعیض علیه توان داخلی هستیم، عدم برگزاری مناقصه در پروژه های وزارت نیرو مزید بر علتی برای ضعیف ماندن توان داخلی است.

وی ادامه داد: گزارش رسمی سازمان بازرسی کل کشور در آذر ماه سال گذشته باعث شد که وزارت نیرو از موضع اولیه خود کوتاه آمده و از اعطای تضمین پرداخت دولتی به شرکت ترکیه­ای منصرف شود.

مسئول بسیج دانشجویی پردیس دانشکده­های فنی دانشگاه تهران اذعان داشت: حال بعد از سکوت خبری چند ماه مسئولین وزارت نیرو، اخیرا مطلع گشتیم که قرارداد یونیت اینترنشنال به ظرفیت 2000 مگاوات تقلیل یافته است که متاسفانه در آن خبری از لغو اعطای تضمین پرداخت دولتی نیست، این در حالی است که بیشترین نقدی که به این قرارداد وارد بود بحث تضمین پرداخت دولتی است و نه میزان ظرفیت نیروگاهی.

وی افزود: از سوی دیگر، مقوله ای که در قرارداد فعلی مغفول مانده مسئله انتقال تکنولوژی است، در حالی که سال گذشته مسئولین برای دفاع از این قرارداد به بحث انتقال تکنولوژی در این قرارداد متوسل می­‌شدند اما اخیرا این گونه عنوان می­کنند که اصلا در این پروژه امکان انتقال فناوری وجود ندارد.

قزوینیان ادامه داد: اما مسئله نگران کننده آن است که دولت محترم علی رغم شعارهای مکرر و در ادامه سیاست­های قبلی خود در انعقاد قراردادهای بین المللی، مردم را محرم خود نمی­داند و ادامه این روند که در چهارسال گذشته شاهد آن بوده­‌ایم، به جز افزایش ابهامات در افکار عمومی نتیجه ای به دنبال نخواهد داشت، عدم پذیرش دعوت چندباره بسیج دانشجویی از مسئولان وزارت نیرو جهت حضور در دانشگاه، اعلام اخبار ضد و نقیض از سرنوشت قرارداد و مبهم بودن مدل مشارکتی شرکت های ترک و کره­ای نمونه هایی از عملکرد غیرشفاف دولت در این زمینه است.

وی خاطرنشان کرد: بسیج دانشجویی برای چندمین بار در یک سال اخیر از مسئولان وزارت نیرو دعوت می­کند تا با حضور در دانشگاه تهران، پاسخ­گوی سوالات و ابهامات اساتید و دانشجویان باشند.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید