طلایی: بند ناف برخي به شهرداری وصل است

  • سیاسی
  • سه شنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۶ ۹:۱۰
سردار مرتضی طلایی پس از یک دهه حضور در شورای شهر تهران در آستانه دوره پنجم انتخابات شوراها و در روزهایی که انبوه داوطلبان قدیمی و جدید در رقابت هستند در گفت‌وگویی صحبت‌هایی را مطرح کرده است که جز در روزهای نزدیک به انتخابات نمی‌توان از این عضو اصولگرا شنید.
او موضوع «وابستگی تعدادی از اعضای شورا تا بند ناف به شهرداری» را صراحتا مطرح می‌کند و می‌گوید شهرداری و شورای شهر در دو موضوع مهم این چند ساله تهران و شهروندانش یعنی پلاسکو و واگذاری املاک به مدیران شهری و اعضای شورای شهر تهران، مردم را قانع نکردند.
نایب‌رئیس شورای شهر تهران در دوره سوم و چهارم شورای شهر تهران، اینکه شورای چهارم را شورای شهرداری می‌نامند، حرف ناحق دانسته و گفته است: متأسفانه به علت نوع ورود به موضوع پلاسکو و واگذاری املاک، افکار عمومی اقناع نشدند و با گذشت چندین ماه هنوز هم پاسخ مناسبی به افکار عمومی داده نشده است. به نظر بنده اگر شورای شهر به جای اظهارنظرهای فردی، بیانیه‌ای صادر و از مراجع ذی‌صلاح و همچنین کمیسیون نظارت خود درخواست می‌کرد که به این موضوعات و ابهامات رسیدگی کنند، قطعا چنین جوی ایجاد نمی‌شد، هرچند کمیسیون نظارت شورا به این مسئله ورود کرده و منتظر اعلام نتایج بررسی‌های آن هستیم.
طلایی با بیان اینکه ما حرف‌مان این بود که منطق مدیریت، کارشناسی و اخلاقی، حکم می‌کند که نباید قصاص قبل از صدور حکم کنیم و نمی‌توانیم قبل از احراز مسئله‌ای درباره آن اظهار نظر کنیم، افزود: یک گزارش و بررسی اولیه غیررسمی منتشر می‌شود که براساس آن، واگذاری املاک در شهرداری مورد سؤال سازمان بازرسی قرار گرفته و این در حالی است که سازمان بازرسی، فقط سؤال پرسیده و صحبتی درباره ابعاد این واگذاری و خلاف‌بودن یا نبودن آن به میان نیاورده بود؛ اما این گزارش منتشر و در آن به‌صورت مطلق اعلام می‌شود که شهرداری، املاکی را خلاف قانون واگذار کرده و حالا عده‌ای می‌گویند چرا شورای شهر به این موضوع ورود نکرده، درحالی‌که جای سؤال است که کدام مرجع، این تخلف را تأیید و حکم صادر کرده است؟ بنابراین باید اجازه دهیم مسیر قانونی طی‌شده و دستگاه قضائی به این موضوع رسیدگی کند. اگر تخلف، اثبات شود باید با متخلفان با اشد مجازات برخورد کرد؛ اما اینکه یک گزارش غیرعمومی، تبدیل به سوژه خبری شود و عده‌ای با استفاده از آن، اختلاف سلیقه و نظر خود را عَلم کنند، درست نیست.

طلایی با بیان اینکه در موضوع پلاسکو بارها خواستیم که اجازه دهند مراکز ذی‌صلاح، موضوع و ابعاد حادثه پلاسکو را بررسی و اعلام نظر کنند، گفت: اما در نقطه مقابل با افرادی مواجه بودیم که یک‌طرفه به شهرداری اتهام وارد می‌کردند. با افراط و تفریط نمی‌توانیم به نتیجه مطلوب و منطقی برسیم.

طلایی با بیان اینکه باید شورا درباره موضوعات مهمی مانند پلاسکو و واگذاری املاک، عمل بهنگام برای اقناع افکار عمومی می‌داشت، گفت: درباره موضوع واگذاری املاک می‌توانستیم با صدور یک بیانیه ابتکار عمل را در دست بگیریم؛ اما در موضوع پلاسکو، با اینکه دو روز پس از حادثه با برگزاری یک جلسه فوق‌العاده دو کارگروه مشخص کردیم؛ اما وقتی اطلاع‌رسانی خوبی نداریم و در قالب یک بیانیه رسمی اعلام موضع نکردیم، زمینه را برای بروز ابهاماتی فراهم می‌کنیم و به‌همین‌دلیل شاهد هستیم با اینکه شورا عملکرد خوبی داشته؛ اما مردم هنوز سؤالات و ابهاماتی دارند. طلایی مدیریت شورا را در بخش‌های مختلف براساس سعی و خطا مطرح کرد و گفت: در مواقعی که ریاست شورا را عهده‌دار می‌شوم، سعی می‌کنم جلسات نتیجه‌گرا باشند و بر این اساس تذکرات، انتقادات و پیشنهادات اعضا را برای بررسی بیشتر به کمیته‌ها و کمیسیون‌های مربوطه ارجاع می‌دهم اما واقعیت این است که در مواردی شورا، شورایی و مشورتی اداره نمی‌شود.

نایب‌رئیس شورای شهر تهران پس از ١٠ سال از روند وابستگی اعضای شورا به شهرداری یا گروه‌های خاص حرف می‌زند و می‌گوید: امیدوارم روزی شاهد باشیم که عضو شورا انتظاری از شهرداری نداشته باشد و برای آمدن به شورای شهر، به دیگران تعهدی ندهند، چراکه عضو شورایی که قرار است برای انتخاب در این شورا، با افراد یا شبکه‌هایی ارتباط داشته باشد که مورد حمایت‌شان قرار گیرد، به مردم متعهد نیست، بلکه به شبکه و جریان حمایت‌کننده متصل است و بر همین اساس باید افرادی پاک‌دست، کارآمد و پایبند به ارزش‌ها انتخاب شوند. او تأکید کرد مواردی مانند غیرتخصصی‌بودن اعضا، زدوبند، انتظارات و توقعات بی‌جا از شهرداری، سفارش و توصیه‌ها و… آفت شورا شده و متأسفانه بعضا بند ناف اعضای شورا به شهرداری وصل است و شاهدیم برخی اعضا می‌گویند مردم به ما مراجعه می‌کنند و درباره توصیه، تراکم و… از ما کمک می‌خواهند؛ اما جای سؤال است چرا این افراد به ما مراجعه نمی‌کنند و چرا فقط این نوع مراجعات برای قشر خاصی است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید