غیرعلنی شورای شهر بخاطر محرمانه‌ها /رسیدگی به تخلفات شهرداری در دوره قالیباف

    کد خبر :116793

ارسال چند نامه محرمانه درباره شهرداری دوره محمدباقر قالیباف و دوره‌های قبلی شورای شهر تهران از سوی نهادهای نظارتی باعث شد تا اعضای شورای شهر تهران در تصمیمی برای رسیدگی به این نامه‌های مهم جلسه بعدی خود را غیرعلنی برگزار کنند.
محسن هاشمی در پایان جلسه روز گذشته شورا در اطلاعی به اعضای شورای شهر تهران درباره چند نامه محرمانه از سوی نهادهای نظارتی و بازرسی گفت: نامه‌های متعددی درباره عملکرد دوره قبلی شهرداری تهران از سوی یکی از نهادهای نظارتی با رویکرد تذکر، پیگیری و نظارت به من، شهردار تهران و وزیر کشور ارسال شده که عمدتا محرمانه هستند و لازم است درباره آنها در جلسه‌ای غیرعلنی بحث و بررسی و تصمیم‌گیری کنیم. رئیس شورای شهر تهران، ری و شمیرانات در توضیح کوتاهی گفت: اعضای شورا باید در جریان این نامه‌ها قرار گرفته و درباره اقدام درباره آنها تصمیم‌گیری کنیم. همچنین هشتم شهریور نیز یکی از سازمان‌های نظارتی نامه‌ای محرمانه را برای من ارسال کرد که مبنای آن عملکرد شورای شهر تهران در دوره‌های قبلی است و برخی از مسائل شورا و شهرداری را که غیرقانونی بوده و انجام شده، ابلاغ شده و انجام نداده‌اند یا بی‌توجهی شده را اعلام کرده‌اند و درعین‌حال از ما خواسته‌اند تا ما دیگر انجام ندهیم.

به گزارش نامه نیوز او افزود: لازم است اعضا درباره این نامه‌های محرمانه بحث و بررسی کنند و من از اعضا می‌خواهم با برگزاری یک جلسه غیرعلنی موافقت کنند.

در ادامه هم ١٦ عضو حاضر در جلسه رأی‌گیری کردند و به ‌جز حجت نظری بقیه اعضا رأی به این جلسه غیرعلنی دادند.
علی اعطا در پاسخ به «شرق» درباره این پیشنهاد غیرعلنی‌شدن جلسه بدون توضیحی درباره موضوع نامه‌ها گفت: «نامه‌ها محرمانه هستند و قاعدتا نمی‌توان محتوای آن را منتشر کرد و چاره‌ای جز غیرعلنی‌بودن نیست». محسن هاشمی هم پس از جلسه با بهانه اعتراض به خبرنگاران صداوسیما جواب سایر رسانه‌ها را هم نداد و بدون توضیح بیشتر رفت.

محمود میرلوحی، درباره این نامه‌های محرمانه گفت: وقتی نامه‌ای محرمانه می‌شود، نمی‌توانیم آن را در صحن مطرح کنیم و اتفاقا ما هم مشکلی با طرح این موضوعات نداریم. درباره اختیارات شوراها قوانینی وجود دارد که اجرا نمی‌شود یا درست اجرا نمی‌شود و به نظر می‌رسد در روند کار شورا و شهرداری اختلال‌های زیادی وجود دارد و به نظر می‌آید مناسبات شورا و شهرداری و دستگاه‌های نظارتی نیازمند مطالعه و بررسی دقیق کارشناسانه است و تاکنون از نظر ما مسیرهای درستی را پیش نرفته است. نکاتی را الان در مکاتبات از ١٢ سال قبل می‌بینیم که بارها گفته شده و اگر لازم بوده و باید اجرائی می‌شده، چرا انجام نشده است و روی زمین مانده است؟ سازمان بازرسی الان می‌گویند چرا فلان اقدام انجام نشده است؛ اما چرا الان می‌گویند که دیگر آن افراد نیستند و ما قرار است چه کنیم؟

او در توضیح بیشتر گفت: محتوای نامه‌های ارسال‌شده هم درباره همین تخلفات و موارد مشابه از‌این‌دست است و شامل تخفیف‌ها و تصمیم‌های خاص در شهرسازی هم می‌شود؛ اما در نهایت سؤال جدی ما این است که چرا سازمان‌های بازرسی بعد از ١٢ سال این موارد را به اطلاع شورا می‌رسانند؟ این نامه‌ها نتیجه‌ای نداشته است و باید گفت به ما چه ربطی دارد؟ درعین‌حال به نظر می‌آید که رئیس شورای سابق یا شهردار به‌تنهایی دخیل نیستند و مجموعه‌اي از موارد دخیل هستند. سؤال ما این است که اگر بازرسی جایگاه اصلی داشته است، چرا به وقتش اقدام نکرده‌اند و اگر جایگاه ندارد، چرا الان این همه نامه‌های پی‌درپی فرستاده است و ما در‌صدد کشف پیام این مکاتبات هستیم. این عضو شورای پنجم تصریح کرد: در شورای پنجم بنای شفافیت و اصلاح روند را داشته‌ایم و داریم؛ اما درعین‌حال باید مرز حقوق و حدود هر ارگانی مشخص شود و نباید این‌طور شود که ما با وجود پیش‌قدم‌شدن بعدا متهم هم بشویم. دستگاه‌های نظارتی ما اگر چشمشان باز بود و به مسئولیت‌شان عمل می‌کردند، این حجم تخلفات و املاک و نجومی و حقوق نجومی را نباید می‌داشتیم.

براساس شنیده‌هایی که در چند روز اخیر مطرح شده است، نامه‌هایی درباره عملکرد چند نفر از شهرداران و مدیران شهرداری تهران در دوره قبل و احتمالا انفصال از خدمت آنها از سوی نهاد نظارتی ارسال شده است. در کنار این شایعات شایعه دستگیری دو نفر از شهرداران سابق مناطق هم مطرح شد که البته از منبعی تأیید نشد.

فهم مشترک می‌خواهیم

اما در جلسه دیروز وزیر مسکن و شهرسازی مانند دوره چهارم اولین میهمان شورای پنجمی‌ها هم بود و قرارهای مشترکی را گذاشتند و روی برخی اهداف مشترک تأکید کردند. عباس آخوندی در بخش بیشتری از حرف‌هایش مشکلات ساختاری تهران را مدنظر قرار داد و گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که در سال ۱۴۱۵ جمعیت‌پذیری ۱۶‌میلیونی که متوجه مجموعه البرز و تهران است، به ١٩,٥ میلیون نفر می‌رسد. جمعیت‌پذیری شهر تهران براساس آنچه در پروانه‌ها و ضوابط ساختمانی طراحی شده، جمعیت‌پذیری بالای ١٢.٥ ‌میلیون نفر است.

این در حالی است که افق جمعیت‌پذیری پیش‌بینی‌شده ١٠.٥ میلیون نفر بوده است. آخوندی افزود: اگر فرض کنیم در دوره جدید مدیریت شهری بسیاری از تخلفات ادامه داشته باشد و هیچ تحولی در سیاست‌گذاری تهران رخ نداده و همچنان شهرداری تمایل به فروش شهر داشت، مشکلات چند برابر می‌شود؛ اما باید بگویم که مشتری برای این تخلفات وجود ندارد و در سال‌های ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۵ شاهد استقبال‌نکردن مردم از خرید خانه‌های دارای تخلف بودیم. آخوندی با بیان اینکه اعضای شورای شهر تهران باید بتوانند از ظرفیت‌های تهران دفاع کنند و اگر نقصی در عملکرد وجود دارد، آن را برطرف کنند، گفت: شهر تهران به دلیل اینکه پایتخت است، هم سود می‌برد و هم هزینه‌هایی را پرداخت می‌کند. مطالعاتی درباره امکان‌پذیری تجدیدنظر در پایتخت انجام شده که سبب شده یافته‌های زیادی درباره تهران و کرج داشته باشیم و لازم است وزارت راه و شورا و شهرداری‌های تهران و کرج یک بار این مطالعه را مرور کنند تا به یک مفهوم مشترک درباره مسائل شهر تهران برسیم و بدانیم چه آینده‌ای در انتظار تهران است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تحولات جمعیتی افسارگسیخته تهران و حومه آن از‌جمله استان البرز، در دهه‌های اخیر، گفت: بزرگ‌ترین خطای سیاسی و استراتژیک تفکیک البرز از تهران بود؛ اما در میان مسئولان مقاومتی نداشت و مدیریت شهری نظری نداد؛ چراکه جمعیت همچنان بین البرز و تهران سیال است و نمی‌توان یک جمعیت سیال را با یک تفکیک سیاسی غیرسیال کرد. تهران نمی‌تواند نسبت به اطراف، خود را مصون نگه دارد؛ هرچند که از لحاظ قانونی می‌تواند جدا باشد؛ اما در عمل کاملا تحت‌ تأثیر اطراف است؛ چراکه روزانه یک‌میلیون‌و ۲۵۰‌ هزار نفر از شهرهای اطراف به تهران می‌آیند و برای جابه‌جایی این افراد ۵۳۰ ‌هزار خودرو دخیل هستند.

او از واژه‌ جالب «منطقه‌الفراق» درباره مناطق حاشیه‌ای و پرت شهری استفاده کرد و گفت: بخش زیادی از تخریب‌های شهری و ساخت‌وسازهای غیرمجاز در همین منطقه‌الفراق‌ها بوده که تحت کنترل هیچ شهرداری نبوده است و اگر با این فهم مشترک شهری همه مجموعه استان تهران و البرز تحت کنترل شهرداری‌ها قرار گیرد، می‌توان اين روند را متوقف کرد؛ در غیر‌این‌صورت ۱۳‌ هزار هکتار دیگر از اراضی منابع طبیعی شهر تهران زیر ساخت‌وساز می‌رود و باز هم منابع زیستی شهر تهران از بین خواهد رفت.

آخوندی همچنین درباره حمل‌ونقل ریل پایه و گسترش آن برای شهرهای حومه‌ای تهران و البرز و اثرات آن در کاهش جابه‌جایی‌ها نظرات مفصلی را ارائه کرد و گفت: این راهکار زمان‌بر و پرهزینه است؛ اما می‌توانیم در مسیر تحقق این هدف از شبکه راه‌آهن موجود حداکثر استفاده را ببریم؛ ولی این برنامه نیازمند این است که یک‌صدا باشیم و برنامه مشترکی میان وزارت شهرسازی و شورا و شهرداری تهران تدوین کنیم. او معتقد است با ایجاد این شبکه ریلی می‌توان تعادل تهران و حومه را برقرار کرد و در توضیح آن گفت: امروز به دلیل سوداگری برخی در تهران زمین به بالای ۲۰‌ میلیون تومان رسیده است، با تحقق حمل‌ونقل عمومی مناسب، کیفیت مسکن و زندگی در حومه بالا می‌رود و این روند تغییر خواهد کرد. امروز با پدیده بدمسکنی در بافت‌های اطراف و بافت‌های تاریخی مواجه هستیم؛ به‌شکلی‌که حدود دو‌هزارو ۲۰۰ هکتار بافت تاریخی و دو هزار هکتار بافت میانی فرسوده و همچنین شش هزار هکتار بافت فرسوده در اطراف داریم. پدیده بدمسکنی و خانه‌های خالی که در شهر تهران وجود دارد، از معضلات این شهر محسوب می‌شود.

او تأکید کرد: براساس مطالعه‌ای در منطقه یک تهران حدود ۳۰‌ هزار خانه خالی وجود دارد و این غیر از واحدهایی است که در دست ساخت قرار دارند. رقم بزرگی نیز درباره خانه‌های خالی در منطقه ۲۲ داریم و در سایر مناطق نیز چنین پدیده‌ای مشاهده می‌شود. در حقیقت تلاقی‌نداشتن عرضه و تقاضا وجود دارد که عمدتا این مسئله به رفتار شهرداری بازمی‌گردد.

در ادامه اعضا و وزیر راه و شهرسازی توافق کردند تا در کمیسیونی مشترک مباحث مد نظر را پیگیری کنند و محسن هاشمی هم از آخوندی خواست تا با دعوتی از سوی وزارت راه و شهرسازی ٥١ نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی و شورای شهر تهران دور هم جمع شوند و درباره فهم مشترک مسائل مهم تهران و حومه آن در چند جلسه بحث و تبادل نظر کنند و آخوندی هم این پیشنهاد را پذیرفت.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید