هر ثانیه تعلل بعداز وقوع زلزله تهران 30 نفر را به کام مرگ می کشاند

    کد خبر :116767

نخستین کارگاه آموزشی مشارکت های مردمی در مدیریت بحران با محور مروری بر تجربیات کشور ژاپن در پایگاه پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری منطقه 6 برگزار شد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا، در این کارگاه مهدی خسروانی، دبیر ستاد مدیریت بحران شهرداری منطقه 6 با بیان اینکه باید بتوان مدیریت بحران را با استفاده از ظرفیت سرای محلات در میان مردم نهادینه کرد گفت: اکنون زیرساخت های مدیریت بحران از جمله پایگاه های مدیریت بحران و سامانه هشدار سریع و همچنین نصب دستگاه های شتاب نگار در سطح شهر ایجاد شده و دیگر باید با آموزش به مردم فرهنگ مدیریت در مواقع بحرانی را نهادینه کرد.
او با اشاره به اینکه باید شهر تهران را شهری تاب آور در برابر حوادث کنیم گفت: شهروندان باید یاد بگیرند در شرایط بحرانی جان خود را حفظ کرده و به دیگران نیز برای حفظ جانشان کمک کنند.
خسروانی با بیان اینکه فرهنگ ایمنی اصلی است که باید نسبت به آن توجه ویژه داشت تصریح کرد: مردم ژاپن به واسطه آموزش های صورت گرفته توانستند در برابر زلزله های بزرگ این کشور جان خود را نجات دهند.
دبیر ستاد مدیریت بحران شهرداری منطقه 6 اضافه کرد: هم اکنون مردم در محلات مختلف تهران به صورت خودجوش هیئت های عزاداری را با نظم برپا می کنند و می توان برای مدیریت بحران نیز چنین گروه های مردمی و منطقه ای تشکیل داد.
مهدی فرجی، متخصص مدیریت بحران و زلزله از کشور ژاپن نیز در این کارگاه آوزشی گفت: در کشور ژاپن به ساکنین هر خانه کتاب 250 صفحه ای در خصوص مدیریت بحران می دهند که به واسطه همین کتاب توانستند در سونامی ژاپن که 460 هزار نفر را درگیر کرده بود استقامت داشته باشند.
او ادامه داد: به عنوان مثال هنگام سونامی ژاپن دانش آموزان یک مدرسه به محض وقوع سونامی راه کوه را در پیش گرفته و جان خود را نجات دادند این در حالی است که ساختمان مدرسه از ریشه کنده شده و با سونامی برده شد.
فرجی با بیان اینکه در صورت وقوع زلزله تهران و به واسطه هر ثانیه دیر رسیدن تیم نجات 30 نفر زیر آوار جان می دهند گفت: ما باید به مردم آموزش بدهیم تا در هنگام وقوع حادثه و بحران چگونه بتوانند جان خود را نجات بدهند.
این متخصص مدیریت بحران تصریح کرد: ایجاد نظام ارتباطات بدون توجه به آموزش امری غیر قابل تصور است و در نخستین مرحله شهروندان تهران باید آموزش ببیند با همسایگان خود دوست بوده چراکه در هنگام بروز زلزله این همسایگان هستند که می توانند نخستین کمک رسانی را داشته باشند و در جامعه امروز، ما حتی نمیدانیم همسایه هایمان چند نفر هستند و چه کسی هستند.
گفتنی است در این جلسه آموزشی شورایاران منطقه 6، گروه های دوام و مسئولین سرای محلات منطقه 6 حضور داشتند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید