مشکلات بانکی؛ مانع توسعه روابط اقتصادی ایران و اتریش

  • اقتصادی
  • دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۱۶:۲۰
    کد خبر :11675

رئیس اتاق بازرگانی تهران بزرگترین مانع در توسعه روابط اقتصادی ایران و اتریش را در حوزه مبادلات بانکی دانست گفت: امیدواریم این مساله با فشار اتاق بازرگانی وین و فعالان اقتصادی این منطقه برطرف شود.

اعضای یک هیات تجاری 30 نفره از اتاق بازرگانی و صنایع وین با حضور در اتاق تهران با فعالان اقتصادی ایرانی دیدار و گفت‌وگو کردند.در دیدار فعالان اقتصادی اتریش و ایران، دو طرف با بررسی روند فزاینده مراودات اقتصادی بین دو کشور بر لزوم سرعت گرفتن این روند فزاینده تاکید کردند. با وجود عقب بودن حجم مبادلات تجاری بین دو کشور از آنچه پیش از تحریم‌های اقتصادی بود، طرفین تاکید کردند که در سال‌های آتی سطح مبادلات از آنچه پیش از تحریم‌ها بوده بالاتر می‌رود.، در این دیدار سفیر اتریش در ایران خبر داد که به زودی وزیر دارایی این کشور به همراه تعدادی از مقامات بانکی اتریش برای گفت‌وگو و مذاکره درباره همکاری‌های بانکی به ایران می‌آیند.

در این دیدار علاوه بر دیدار و مذاکره فعالان اقتصادی دو کشور در مورد نحوه توسعه همکاری‌های دوجانبه، اتاق تهران و اتاق وین نیز یک تفاهمنامه همکاری امضا کردند و براساس آن همکاری‌های خود را در قالب اعزام و پذیرش هیات‌های تجاری، ارائه اطلاعات اقتصادی و حقوقی، داده‌ها و آمار اقتصادی و اطلاع‌رسانی در مورد پروژه‌های آماده سرمایه‌گذاری افزایش می‌دهند. این تفاهم‌نامه توسط مسعود خوانساری رییس اتاق تهران و والتر روک رییس اتاق وین امضا شد.

 مبادلات 377 میلیون یورویی ایران و اتریش

در این گردهمایی، مسعود خوانساری، رییس اتاق تهران گفت: ظرف دو سال گذشته فعالان اقتصادی از هفت ایالت اتریش در قالب هیات‌های تجاری عمومی و تخصصی به ایران سفر کرده‌اند و البته طی این مدت، دو هیات تجاری نیز از ایران به این کشور اعزام شده است. حاصل تبادل هیات‌های تجاری میان این دو کشور نیز قراردادهایی است که میان فعالان اقتصادی ایران و اتریش منعقد شده است.

او در ادامه با اشاره به حجم مبادلات تجاری دو کشور افزود: میزان مبادلات تجاری ایران و اتریش اگرچه اکنون چندان چشمگیر نیست اما تجارت میان این دو کشور پس از اجرایی شدن برجام روند صعودی به خود گرفته است. این صعود به ویژه در صادرات ایران به اتریش قابل مشاهده است.

خوانساری ارزش مبادلات ایران و اتریش را حدود 377 میلیون یورو اعلام کرد و توضیح داد که 80 درصد واردات کالایی ایران از اتریش به کالاهای واسطه‌ای و ماشین‌آلات اختصاص دارد و توسعه روابط می‌تواند به افزایش ارزش مبادلات منتهی شود.

او با اشاره به بهبود شاخص‌های اقتصاد ایران در سال‌های اخیر و پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول از رشد بیش از 3 درصدی ایران در سال 2017 گفت: به نظر می‌رسد، در چنین شرایطی بتوان نسبت به ارتقای سطح مناسبات تجاری میان ایران و اتریش نیز امیدوار بود؛ هرچند که هنوز مشکلات بانکی مانع تسریع مراودات تجاری است و انتظار این است که این موانع هر چه زودتر برطرف شود.

رییس اتاق تهران در ادامه به ظرفیت‌های ایران در جذب سرمایه‌گذاری خارجی اشاره کرد و گفت: از آنجا که اتریش در شمار کشورهای سرمایه‌فرست قرار دارد و حجم سرمایه‌گذاری‌های خارجی آن بالاست، می‌توان انتظار داشت که این کشور نسبت به سرمایه‌گذاری‌های مشترک در ایران نیز اقدام کند. هم‌اکنون در حوزه‌های خودروسازی، احداث راه‌آهن، بیمارستان و ایجاد زنجیره خدمات، قراردادهایی میان ایرانی‌ها و اتریشی‌ها منعقد شده و این امیدواری وجود دارد که این همکاری‌ها توسعه پیدا کند.

خوانساری به همکاری‌های آموزشی اتاق تهران و موسسه WIFI اتریش نیز اشاره کرد و گفت: در سال گذشته سه دوره آموزشی با همکاری این موسسه در ایران برگزار شده و البته توافق سه‌جانبه‌ای هم میان اتاق تهران، سازمان فنی ‌و حرفه‌ای ایران و موسسه WIFI برای مهارت آموزی در ایران صورت گرفته است.

 دستیابی به میزان مراودات قبل از تحریم، میسر است

در ادامه این نشست، والتر روک، رییس اتاق بازرگانی و صنایع وین با اشاره به اینکه در این سفر 30 شرکت اتریشی در این هیات او را همراهی می‌کنند، هدف از این سفر را تعمیق روابط قدیمی اتریش و ایران عنوان کرد.

رییس اتاق بازرگانی و صنایع وین، ایران را بازاری پویا و در حال رشد توصیف کرد و گفت: ما به دنبال آن هستیم که شرکت‌های اتریشی که اکنون این هیات را همراهی می‌کنند، سهمی در توسعه اقتصادی ایران ایفا کنند و در این زمینه با شرکت‌های ایرانی همکاری کنند.

روک، دستیابی به حجم تجارت دو کشور در مقطع پیش از تشدید تحریم‌ها را میسر دانست و گفت: شرکت‌های اتریشی می‌توانند در زمینه‌های مختلف از جمله محیط زیست، فناوری اطلاعات و ارتباطات، نوسازی تاسیسات و داروسازی با شرکت‌های ایرانی همکاری کنند. همچنین اتاق تهران و اتاق وین می‌دانند که ادامه حیات در بازارهای جهانی مستلزم به کارگیری نیروهای متخصص و کارآزموده است. بر این اساس، یکی از مراکز آموزشی اتاق وین که در زمینه گردشگری فعالیت می‌کند، می‌تواند در زمینه آموزش در حوزه گردشگری با ایران همکاری داشته باشد.

او سپس با اشاره به مزیت‌های اقتصادی وین از سرمایه‌گذاران ایرانی برای سرمایه‌گذاری در این منطقه دعوت کرد و گفت: مرکز اقتصادی وین، با تولید ناخالص داخلی در سطح 72 میلیارد یورو، یک چهارم تولید ناخالص داخلی اتریش را به خود اختصاص داده و ضمن برخورداری از زیرساخت‌های مناسب، دارای ثبات سیاسی، حقوقی و مالیاتی مطلوبی است. چنانکه اکنون 40 هزار شرکت با منشا خارجی در این منطقه استقرار یافته‌اند. همچنین استاندارد‌های موجود در این منطقه می‌تواند برای شرکت‌های ایرانی نیز جذاب باشد.

روک، منطقه اقتصادی وین را منطقه تحقیقاتی پیشرفته‌ای در اروپا برشمرد که 3.5 درصد تولید اروپا را نیز به خود اختصاص داده است. او گفت: ارزش واردات وین به 33 میلیارد یورو می‌رسد و این منطقه می‌تواند به ‌هاب صادرات کالایی ایران به اروپا تبدیل شود.

وزیر دارایی اتریش به ایران می‌آید

در ادامه این جلسه، فریدریش اشتیفت، سفیر اتریش در ایران که ماه آینده، به دلیل پایان ماموریت چهارساله‌اش ایران را ترک خواهد کرد، در سخنانی به سابقه روابط ایران و اتریش اشاره کرد و گفت: ایران و اتریش روابط اقتصادی خود را بیش از 150 سال پیش آغاز کرده‌اند و حدود 130 سال پیش سفارتخانه‌های دو کشور ایجاد شد. ضمن آنکه در سال 1870 امیرکبیر پزشکان و گیاه‌شناسانی را برای تدریس در دارالفنون از اتریش به ایران دعوت کرد.

او ادامه داد: خوشحالیم که گفت‌وگو‌های هسته‌ای ایران در وین انجام گرفت و بدین وسیله تحریم‌های ایران رفع شد.

اشتیفت با بیان اینکه سطح مناسبات تجاری دو کشور هنوز به ارقام پیش از اعمال تحریم‌ها نرسیده است، گفت: این مراودات اکنون در حال رشد است و صادرات اتریش به ایران در ژانویه سال جاری 196 درصد رشد نشان می‌دهد و صادرات ایران به اتریش نیز در همین حد افزایش یافته است. این امیدواری وجود دارد که ارزش مراودات تجاری طی سال‌های آینده به 800 میلیون یورو برسد.

او به مراودات فرهنگی ایران و اتریش نیز اشاره کرد و گفت: حجم گردشگران ایران رو به افزایش است و در این زمینه ایران به دانش بیشتری در حوزه گردشگری نیاز دارد. چنانکه اکنون کمبود راهنمایان تور در ایران احساس می‌شود. حال آنکه موسسه آموزشی گردشگری اتاق وین می‌تواند برای رفع این مساله با ایران همکاری کند.

سفیر اتریش در ایران، از سفر قریب‌الوقوع وزیر دارایی و مقامات بانکی اتریش به ایران برای تسهیل روابط بانکی دو کشور خبر داد.

درخواست تسهیل صدور روادید برای ایرانیان

پس از افتتاح همایش توسعه همکاری‌های تجاری تهران- وین، رییس اتاق تهران و رییس اتاق وین به همراه سفیر و رایزن بازرگانی اتریش در ملاقاتی خصوصی نسبت به رفع برخی موانع تجاری دو کشور تاکید کردند.

در این ملاقات رییس اتاق تهران بزرگترین مانع را در حوزه مبادلات بانکی دانست و در این باره گفت: امیدواریم این مساله با فشار اتاق بازرگانی وین و فعالان اقتصادی این منطقه برطرف شود. برداشت من این است که در میان کشورهای اروپایی، دو کشور اتریش و آلمان از وضعیت بهتری در حوزه اقتصاد برخوردارند و بر همین اساس امیدواریم سرمایه‌گذاری فعالان اقتصادی این دو کشور به ویژه اتریشی‌ها در ایران افزایش یابد.

خوانساری از پیشنهاد رییس اتاق وین در زمینه همکاری‌های آموزشی در حوزه گردشگری استقبال کرد و عنوان کرد که اتاق تهران ابعاد این همکاری و نیز توزیع محصولات ایرانی در اروپا از طریق کشور اتریش را مورد بررسی قرار می‌دهد. رییس اتاق تهران در این ملاقات همچنین با اشاره به مشکلات گردشگران و فعالان اقتصادی ایران در اخذ روادید کشور اتریش، خواستار تسهیل این فرآیند شد.

در ادامه رییس اتاق وین نیز با تایید سخنان خوانساری در مورد مشکلات بانکی، وعده داد که پس از بازگشت به کشورش، عادی‌سازی مبادلات بانکی را در مذاکره با مقامات ذیربط در اتریش مورد پیگیری قرار دهد. او گفت: اکنون یک بانک در اتریش نقل و انتقالات بانکی میان دو کشور را به انجام می‌رساند که اختصاص یک بانک به این امر برای تحقق اهداف تجاری میان ایران و اتریش کافی نیست. در واقع تجارت 500 میلیون یورویی میان ایران و اتریش زمانی محقق می‌شود که مشکلات بانکی برطرف شود.

رییس اتاق وین همچنین وعده داد، تسهیل صدور روادید برای ایرانیان را نیز مورد پیگیری قرار دهد.

در این ملاقات، سفیر اتریش در ایران نیز انتظار سه ماهه ایرانیان برای دریافت وقت از سفارت اتریش را یاس‌آلود خواند و گفت: از اوایل ماه جولای شرکتی قرار است، درخواست‌های روادید را به سفارت منتقل کند و بر این اساس به نظر می‌رسد، صدور ویزا برای ایرانیان در مدت زمان کمتری صورت گیرد. ما نیز تمام تلاشمان را برای رفع مشکلات صدور ویزا به کار می‌گیریم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید