استقرار گمرک جمهوری‌اسلامی در مبادی منطقه آزاد اروند

  • اقتصادی
  • دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۱۶:۱۷
    کد خبر :11672

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور از رشد 27 درصدی ظرفیت مناطق آزاد کشور خبر داد.

اکبر ترکان در نشست خبری که امروز (18 اردیبهشت ماه) در حاشیه استقرار گمرک جمهوری اسلامی در مبادی منطقه آزاد اروند و در محل این سازمان برگزار شد، با بیان این‌که ظرفیت هفت منطقه آزاد کشور 27 درصد افزایش یافته است، اظهار کرد: تا سال 94 ظرفیت کالاهای تولیدی و صادرات مجدد در هفت منطقه آزاد 620 میلیون دلار بود که در سال گذشته با 27 درصد رشد به 815 میلیون دلار رسید.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: جهت تردد به منطقه آزاد اروند مشکلی وجود ندارد و از امروز ورودی و خروجی‌های این منطقه تحت نظارت مستقیم گمرک جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته است.

ترکان با اشاره به راه‌اندازی بانک‌های خارجی در این منطقه گفت: بانک‌های خارجی که می‌خواهند در این منطقه سرمایه‌گذاری کنند، باید سرمایه صدمیلیون یورویی داشته باشند که با وجود این موضوع از سوی متقاضیان استقبال زیادی نشده است.

وی افزود: با توجه به این که مرزها در کنترل کامل قرار دارند، گمرک بر کار خود تسلط کامل داشته و هر مسافر می‌تواند تا مبلغ 80 دلار کالا بدون پرداخت عوارض گمرکی از مرز خارج کند و این میزان کالا بازرسی نخواهد شد.

مشاور رییس جمهور از جلوگیری واردات پوشاک به کشور خبر داد و گفت: واردات پوشاک به تولیدات داخلی لطمه وارد می‌کند و به همین دلیل از واردات پوشاک به کشور جلوگیری خواهد شد.

ترکان با اشاره به نحوه فعالیت مناطق آزاد کشور در حوزه جغرافیایی خودبیان کرد: فعالیت مناطق آزاد به معنای این نیست که کلیه امور آن شهر را انجام دهند و شهرداری‌ها باید طبق روال قبل به وظایف خود عمل کرده و هیچ کاهش مسئولیتی در این زمینه نداشته باشند.

وی از تبدیل محور چهاربانده ورودی شهرستان آبادان به یازده محور خبر داد و افزود: محور چهار بانده ورودی آبادان به یازده محور تبدیل خواهد شد تا هیچ مشکلی در تردد و بار ترافیکی و عبور و مرور وجود نداشته باشد.

غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان، نیز در این نشست، اظهار کرد: استقرار گمرک در مبادی خروجی منطقه آزاد اروند، شروعی دوباره برای رونق کسب و کار در این منطقه است.

وی افزود: امیدواریم این رخداد مهم عاملی اساسی برای توسعه زیرساخت‌های اقتصادی منطقه آزاد اروند باشد.

همچنین اسماعیل زمانی، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند، در این نشست به شرح فعالیت و نحوه آغاز به کار و استقرار گمرک جمهوری اسلامی در مبادی ورودی و خروجی این منطقه پرداخت و گفت: این رویداد مهم، آغازی برای تحول و رشد اقتصادی در شهرستان‌های آبادان و خرمشهر است.

وی ادامه داد: امیدواریم این اتفاق مهم موجب توسعه، رشد و تحول در این منطقه شود.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد ویژه اقتصادی کشور امروز به منظور استقرار گمرک جمهوری اسلامی ایران در مبادی ورودی و خروجی و دروازه‌های منطقه آزاد اروند به این منطقه سفر کرده است. مشاور رییس جمهور و در این سفر یک روزه از مرکز غذا و داروی منطقه آزاد اروند نیز بازدید کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید