شکار بره آهو توسط سگ گله

    کد خبر :116677

رئیس اداره حفاظت از محیط زیست سرپل ذهاب از تلف شدن یک راس بره آهو در منطقه شکار ممنوع ‘قراویز’ این شهرستان توسط سگ گله خبر داد.

شهرام مظفری زاده گفت: چرای گله های دام در منطقه شکار ممنوع دشت قراویز برای گونه های جانوری خطرساز است.

وی افزود: وجود گله های گوسفند و سگ های نگهبان در مناطق شکار ممنوع ، علاوه بر ایجاد ناامنی منطقه برای حیات وحش ، باعث بروز خطرهایی برای گونه های جانوری شده است.

مظفری زاده بیان کرد: علاوه بر اینکه وجود گله های گوسفند مازاد بر ظرفیت منطقه، تهدیدی جدی برای مراتع و پوشش گیاهی منطقه محسوب می شود، سگ های گله دامداران روستاهای همجوار ، تنها زیستگاه آهوی ایرانی در منطقه شکار ممنوع قراویز را ناامن کرده است و در برخی مواقع بره آهوان وحشی با شکار سگ های گله تلف می شوند.

رئیس اداره حفاظت از محیط زیست سرپل ذهاب اضافه کرد: بر اساس قانون، حفاظت و بهسازی محیط زیست چرای دام در محدوده منطقه حفاظت شده و پناهگاه حیات وحش ، با رعایت قوانین و مقررات مربوط و در حد ظرفیت قابل برداشت مراتع ، امکان پذیر است.

مظفری زاده بیان کرد که چوپانان گله در چراگاه های دام باید با هوشیاری کامل، در حفاظت از گونه های جانوری در منطقه قراویز دقت و مراقبت بیشتری داشته باشند و اجازه ندهند سگ های گله جوان و قوی جثه به حیوانات این زیستگاه صدمه ای وارد کنند.

منطقه شکار و تیراندازی ممنوع قراویز با سه هزار و 800 هکتار مساحت، بخشی از حوزه استحفاظی شهرستان سرپل ذهاب است که به لحاظ موقعیت جغرافیایی و منطقه ای گرمسیری دارای وحوش فراوان است.

منطقه شکار و تیراندازی ممنوع قراویز مشترک قصرشیرین و سرپل ذهاب هم اکنون تنها زیستگاه منحصر به فرد آهوی ایرانی در منطقه غرب کشور به شمار می رود.

از جانوران موجود در این منطقه می توان به کل و بز وحشی، قوچ و میش، آهو، گرگ، روباه، خرگوش، تشی و بزمجه اشاره کرد.

همچنین این منطقه حفاظت شده با پوشش گیاهی بلوط، پلک، تنگرس، آلبالو وحشی و گیاهان مرتعی، دارای انواع گونه های پرندگان شامل کبک، تیهو، سار و فاخته است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید