یک چهارم اقتصاد نشر در نمایشگاه کتاب رقم می خورد

    کد خبر :11647

همایون امیرزاده گفت: چرخه سالانه اقتصاد نشر در حدود هزار میلیارد تومان است که یک چهارم از این اقتصاد برعهده نمایشگاه کتاب است. در واقع سال مالی ناشران در نمایشگاه رقم می خورد.

 برنامه گفتگوی فرهنگی با موضوع نمایشگاه کتاب یا فروشگاه کتاب، با حضور مژگان سبزیان، ناشر ، اسماعیل امینی، منتقد و نویسنده و ارتباط تلفنی با همایون امیرزاده سخنگوی شورای سیاست گذاری سی امین نمایشگاه بین المللی کتاب از آنتن رادیو گفتگو پخش شد.

در ابتدای این برنامه امینی با بیان اینکه بدون اقتصاد هیچ کار فرهنگی صورت نمی گیرد، گفت: پول باید پشتیبان فرهنگ باشد و اهمیت آن نباید بر محتوای فرهنگ غلبه کند به عبارت دیگر مسئله مالی در نشر اهمیت دارد اما نباید تا آنجا پیش برود که هر ناشری که ثروتمندتر باشد مطرح تر باشد. به عنوان مثال کتاب های کنکوری کتاب محسوب نمی شود اما این روزها در همه جا شیوع پیدا کرده است.

وی فروختن همه نوع کتاب در نمایشگاه را به عنوان یکی از عیوب نمایشگاه برشمرد و گفت: اینکه تمام کتاب ها اعم از آموزشی، رمان و … در یک نمایشگاه عرضه شود روش درستی نیست. نمایشگاه کارناوالی از افراد مختلف است که هر یک چیز متفاوتی می خواهند و به دلیل سردرگمی نمی توانند پیدا کنند.

در ادامه برنامه سبزیان به تعاریف فرهنگ و اقتصاد اشاره کرد و گفت: نمایشگاه کتاب تهران هم رویکرد فرهنگی دارد و هم رویکرد اقتصادی. بر اساس تعاریف، در چرخه اقتصادی تولیدکنندگان ، توزیع کنندگان و مصرف کنندگان حضور دارند و پول در آن عرضه می شود که در نمایشگاه کتاب دیده می شود.

وی با بیان اینکه تیراژ کتاب با افت ۴۵ درصدی مواجه شده، گفت: می توان گفت چرخه اقتصادی در نمایشگاه کتاب کمک زیادی به نشر کشور نکرده است. بنابراین علیرغم گرایش های اقتصادی نمایشگاه کتاب ، متاسفانه منجر به رونق در بازار کتاب نشده است پس نمی توان گفت رویکرد اقتصادی موفق بوده است.

در بخش دیگر این برنامه، همایون امیرزاده در گفت و گوی تلفنی گفت: نمایشگاه کتاب تهران تلفیقی از فرهنگ و اقتصاد است. چرخه سالانه اقتصاد نشر در حدود هزار میلیارد تومان است که یک چهارم از این اقتصاد به صورت فشرده و در ۱۰ روز برعهده نمایشگاه کتاب است.در واقع سال مالی ناشران در نمایشگاه کتاب رقم می خورد.

وی با تاکید بر اینکه رویکرد اصلی نمایشگاه کتاب در همان ابتدای شکل گیری ، خرید و فروش بوده است ، گفت: در طی این سال ها غلبه وجه اقتصادی بر فرهنگی ایجاد نشده است و کاملا بر عکس است. به مرور زمان وجوه فرهنگی و عینی تر جنبه اجتماعی در نمایشگاه کتاب پدیدار شد. به عنوان مثال تقویت دیپلماسی فرهنگی از دریچه نمایشگاه که همان کشور میهمان است، اتفاق افتاده است.

سخنگوی شورای سیاست گذاری سی امین نمایشگاه بین المللی کتاب به موضوع ایرانی کردن نمایشگاه کتاب اشاره کرد و گفت: نزدیک به ۴۰ درصد از مخاطبان نمایشگاه، از شهرستان های کشور هستند و با توجه به این مسائل می توان گفت رویکرد فرهنگی روز به روز خود را بیشتر نشان می دهد.

امیرزاده ادامه داد: در جهت ایرانی کردن، نمایشگاه کتاب هر روز به نام یک استان نام گذاری شده است که ظرفیت های پیرامونی در مرکز خود را نشان می دهد. همچنین میز اقوام ایرانی و طرح های ترویجی معاونت فرهنگی  و…. طرح های قابل قبولی است که توجه را به سمت استان ها معطوف می کند.

وی چرخه اقتصادی موجود در نمایشگاه را معیوب دانست و گفت: بر اساس طرحی که در حال بررسی است نمایشگاه باید به سمت تخصصی شدن مانند  نمایشگاه کتب آموزشی، کودک و دانشگاهی و .. حرکت کند که نمایشگاه برند محتوایی خود را حفظ کند.اما از سوی دیگر باید این موضوع را نیز در نظر گرفت که جمعیت میلیونی بازدیدکننده به دلیل گستره وسیع موضوعات است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید