۱۲ هزار هنرمند بیمه شدند

    کد خبر :11632

مراسم امضای تفاهمنامه بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تامین اجتماعی برای بیمه اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ماه در تالار وحدت برگزار شد.

 سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ابتدای این برنامه ضمن ارائه گزارشی از سیاست های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طی ماه های گذشته بیان کرد: ما در قدم های بعدی گفتگو با اصحاب فرهنگ و هنر که دور اول آن چندی پیش با حضور ۵۰۰ هنرمند و برخی از اعضای هیات دولت در تالار وحدت برگزار شد تصمیم داشتیم برنامه دیگری را در فروردین ماه برگزار کنیم اما به دلیل اینکه شائبه سیاسی در این مورد وجود نداشته باشد جلسه بعدی را با حضور آقایان ظریف و قاضی زاده هاشمی بعد از انتخابات برگزار می کنیم.

وی ادامه داد: یکی از اهداف اساسی ما در حوزه اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه توجه به موضوع پیشکسوتان هنر است که خوشبختانه به حمایت های سازمان برنامه و بودجه توانستیم مکانی را برای موسسه هنرمندان پیشکسوت که از نظر ما ریشه های فرهنگ و هنر این سرزمین هستند خریداری کنیم. در این میان بحث بیمه، سلامت و امنیت شغلی هنرمندان نیز یکی از مهمترین اهداف و رویکردهای ما بوده که امروز مفتخریم با امضای این تفاهمنامه بیش از ۱۲ هزارنفر را به جمع بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی اضافه کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: ما بنا داریم که همه را مشمول بیمه تامین اجتماعی کنیم تا آنها احساس امنیت شغلی بیشتری کنند در این راه ما در حوزه معافیت های مالیاتی نیز اقدامات مهمی را انجام دادیم که امضای تفاهمنامه با وزیر امور اقتصادی و دارایی امروز به اطلاع شما عزیزان می رسد. در این تفاهمنامه تلاش هایی برای کاهش مالیات و افزایش معافیت های مالیاتی قدم های بسیار موثری برداشته شده که امیدوارم با تصویب فوریت این لایحه هنرمندان بتوانند در تمامی حوزه ها از معافیت مالیاتی برخوردار شوند.

صالحی امیری با اشاره به اینکه سرانه فرهنگی باید افزایش پیدا کند توضیح داد: راه نجات کشور از آسیب های اجتماعی افزایش مصرف فرهنگی جامعه طبق فرمایشات مقام معظم رهبری است. ما باید به این باور جمعی برسیم که هر نوع سرمایه گذاری فرهنگی باعث کاهش آسیب های اجتماعی می شود و این همان سیاست وزارت ارشاد است که بر مبنای فرمایشات مقام معظم رهبری باید در حوزه های سینما، موسیقی، تئاتر، شعر، هنرهای تجسمی، کتاب، قرآن، مسجد و همه حوزه های اجتماعی و فرهنگی اتفاق بیفتد.

سیدتقی نوربخش مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی هم در این مراسم ضمن ابراز خرسندی از امضای این تفاهمنامه توضیح داد: برای ما موجب مباهات است که به برکت امضای این تفاهمنامه ۱۲ هزار نفر به جمع خانواده بیمه تامین اجتماعی می پیوندند. به هر حال جایگاه هنرمندان به عنوان بخش اصلی سرمایه اجتماعی کشور عامل پیش برنده ای حتی در عرصه های اقتصادی و سیاسی است و این جای مباهات است که می توانیم این جمعیت از هنرمندان کشور را در خانواده سازمان تامین اجتماعی دعوت کنیم.

وی با انتقاد از عملکرد مدیران سازمان تامین اجتماعی در دولت گذشته ادامه داد: مهمترین تولید سازمان تامین اجتماعی مانند هر سازمان بیمه گر دیگری، تولید امنیت است که بی ارتباط با امنیت ملی نیست. البته در دوره های گذشته نقدهایی به سازمان تامین اجتماعی می شد که متاسفانه این سازمان را تبدیل به نهادی کرد که موجب برهم زدن امنیت شد.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: جالب است که اولین بحران سازمان تامین اجتماعی در دولت یازدهم همین موضوع پرداخت نشدن حق بیمه هنرمندان به سازمان بود که خوشبختانه با تشریک مساعی دکتر صالحی امیری در همین مدت کوتاه اقدامات قابل توجهی انجام گرفت و ما امروز مفتخر هستیم که شاهد افزوده شدن ۱۲ هزار هنرمند به سازمان تامین اجتماعی باشیم که این موضوع به معنای افزایش ۶۰ درصدی بیمه شدگان در حوزه فرهنگ و هنر با منابع مالی پایدار است.

محل های خاصی از جمله بیمارستان میلاد تهران را به این عزیزان معرفی می کنیم تا در قالب تسهیلات خارج از نوبت فضایی را داشته باشندنوربخش در پایان این بخش از صحبت هایش گفت: برای اینکه اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه همواره از کمبود وقت رنج می برند ما از این پس محل های خاصی از جمله بیمارستان میلاد تهران را به این عزیزان معرفی می کنیم تا در قالب تسهیلات خارج از نوبت فضایی را داشته باشند تا از امکانات برخوردار شوند.

بعد از امضای رسمی تفاهمنامه بین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی برای بیمه اصحاب فرهنگ و هنر، مدیران عامل خانه های سینما، تئاتر و موسیقی که اخیرا با حکم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عضویت در هیات مدیره صندوق هنر درآمده اند همراه با مدیرعامل این مجموعه به بیان نقطه نظرات خود پرداختند.

سیدزاده مدیرعامل صندوق هنر در ابتدای این بخش از برنامه گفت: صندوق هنر مهمترین شریان حمایتی از جامعه فرهنگ و هنر است که باید تمامی اقدامات عملی دولت در عرصه فرهنگ و رسانه در این مجموعه تجلی پیدا کند. گرچه همه می دانیم که این فضا در محدودیت های شدید مالی به سر می برد اما خوشحالیم که در سال ۹۵ و ۹۶ بار مالی ۸۰ درصد افزایش یافته که نشان از همت بالای اصحاب فرهنگ و هنر دارد.

منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما در این نشست گفت: مشکل بیمه و حوزه رفاهی اهالی فرهنگ و هنر سال ها بود که دوستان را آزار می داد و متاسفانه هر زمانی که در این زمینه متقاضی انجام کاری بودیم با موانع زیادی روبرو می شویم اما بسیار خوشحالیم که آقای صالحی امیری فضایی را فراهم کردند که اعضای صنوف هم در جمع هیات مدیره حضور داشتته باشند چراکه توجه به این مسئولیت می تواند آموزه بسیار مهمی برای همه ما باشد که پاسخگوی آنچه اتفاق می افتد باشیم.

وی ادامه داد: انتقال ماموریت های فرهنگی و هنری به اصناف می تواند دستاورد خوبی باشد که هم اکنون به شکل نظری اتفاق افتاد و لازم است در حوزه عملی نیز شکل اجرایی به خود بگیرد که اتفاقا همین صندوق هنر یکی از اتفاقات است. به هر حال فکر می کنم چنین فضایی در تولید محتوا و گسترش و فضای فرهنگی و حتی رفع معضل بیکاری شرایط خوبی را فراهم کند که امیدوارم توافقات اجرایی این موضوع هر چه سریع تر به نتیجه برسد.

اصغر همت مدیرعامل خانه تئاتر هم در این نشست خطاب به مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت: متاسفانه به دلیل صرفه جویی که طی سه سال اخیر انجام گرفت سرانه درمان هنرمندان قطع شده که امیدوارم در این زمینه گشایشی اتفاق بیفتد تا موضوع سرانه درمان نیز هر چه زودتر مرتفع شود. در کنار این ها موضوع ۲۰ درصد فرانشیز به شکلی شده که بیمه شدگان را در معرض مشکلاتی قرار داده و فکر می کنم آقای نوربخش برای حل آن اقداماتی را انجام دهد. این ماجرا به شکلی است که اگر بیمه شده خویش فرما شود بهتر از آن است که در این قالب از تسهیلات بیمه ای برخوردار شود. مساله دیگر هم موضوع بیمه هنرمندان ۵۰ سال به بالاست که حالا به هر دلیلی نتوانستند در این مدت در قالب پوشش بیمه ای قرار بگیرند که اگر در این زمینه اتفاقات خوبی بیفتد ما قدردان مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی خواهیم بود.

وی گفت: مسأله دیگر که اصحاب فرهنگ و هنر توقع دارند موضوع مستمری هنرمندان بازنشسته است که اگر راهی پیدا شود و فضا به گونه ای باشد که موضوع مستمری ۸۵۰ هزارتومانی افزایش پیدا کند می تواند گام مهمی برای ارتقای شأن و شخصیت اهالی فرهنگ و هنر باشد، چراکه مبلغ ۸۵۰ هزار تومان رقم زیبنده ای برای اهالی فرهنگ و هنر نیست.

حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی هم در این نشست ضمن تقدیر از شرایط جدیدی که در سازمان تامین اجتماعی انجام گرفته است، توضیح داد: موضوع بیمه هنرمندان از جمله مشکلات لاینحلی بود که از اواسط دولت دهم ما را دچار چالش جدی کرد و متاسفانه به دلیل حجم انبوه بدهی ها، این موضوع متوقف و تبدیل به گره ای شد که حل آن ناممکن به نظر می رسید اما خوشبختانه امروز می بینیم که چنین اتفاقی افتاد و این موضوع هم سرنوشت خوبی پیدا کرد.

وی ادامه داد: هنرمندان موسیقی نواحی در تنگناهای بسیار جدی هستند و این توقف نگرانی بسیار زیادی را برای اهالی موسیقی ایجاد کرده که ما در گذشته پاسخی را دریافت نمی کردیم. من امیدوارم با این شرایط ایجاد شده مشکل بیمه هنرمندان موسیقی نواحی نیز مرتفع شود.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی بعد از صحبت های اعضای هیات مدیره صندوق هنر به پاسخ برخی از موارد مطرح شده در صحبت های آنها پرداخت و گفت: طبق قانون مشاغل آزاد و بر اساس منطق بیمه ای، قانونی به تصویب رسیده که برای بیمه شدگان شرط سنی گذاشته شده اما برای این موضوع راه حل وجود دارد که به محاسبات بیمه ای بازمی گردد که امیدوارم طی هفته های آینده با کمک شما عزیزان جلساتی را برگزار کرده و به حل این موضوع بپردازیم.

نوربخش درباره موضوع فرانشیز هم توضیح داد: البته آقای همت به موضوع ۲۰ درصد فرانشیز اشاره کرد که بنده در اصلاح صحبت های ایشان باید بگویم ما بر اساس قانون فقط می توانیم ۱۰ درصد فرانشیز را دریافت کنیم که این موضوع در مورد زایمان به صفر رسیده حتی در حوزه های تخصصی هم ما این درصد را حذف کردیم. در مورد حوزه سقف دستمزدها هم باید بگویم که این موضوع نیز راه حل دارد که از لحاظ فنی ما می توانیم وارد مراحل کارشناسی شویم که امیدوارم با کمک هیات مدیره صندوق هنر و تمهیدات انجام گرفته موضوع افزایش مستمری هنرمندان را مورد توجه قرار دهیم البته در حال حاضر دیگر مستمری ۸۲۰ هزارتومانی نداریم و هم اکنون این مستمری ها به ۱ میلیون تومان رسیده است.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در بخش پایانی سخنان خود در پاسخ به پرسش یک خبرنگار مبنی بر موضوع مرخصی زایمان اصحاب رسانه گفت: در قانون آمده که باید منابع مالی مربوط به مرخصی زایمان تامین شود. این موضوع هم ما به طور کامل قبول داریم اما باید بار مالی این موضوع تامین شود که امیدوارم با تمهیداتی که در این فضا ایجاد می شود بتوانیم به اهداف مورد نظر دست یابیم.

سهراب سلیمی، شکرخدا گودرزی، مصطفی رزاق کریمی، کامران ملکی، سیدمحمد میرزمانی، داریون پیرنیاکان، مریم کاظمی، فاطمه معتمدآریا، علی مرادخانی، علی اکبر صفی پور، علی اصغر کاراندیش از جمله افرادی بودند که در این مراسم حضور داشتند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید