صدور سند مالکیت برای زمین‌های وقفی روستایی

  • اقتصادی
  • دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۱۴:۴۵
    کد خبر :11608

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در خصوص تعیین تکلیف وضعیت املاک و زمین‌های روستاییان و ساکنان شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر، تفاهمنامه همکاری مشترک امضا کردند.

 علیرضا تابش، رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در مراسم امضای این تفاهمنامه با بیان اینکه در سراسر کشور بخصوص روستاها و شهرهای کوچک، اراضی وقفی داریم که متعلق به سازمان اوقاف و امور خیریه است، گفت: علاوه بر اینکه در این اراضی و مستحدثات، باید طبق خواسته واقف فعالیت شود، نیاز داریم تا طرح‌های عمرانی از جمله طرح «هادی» نیز در این روستاها اجرا شود تا مردم روستا از منافع آن بهره‌مند شوند؛ بنابراین بر آن شدیم تا با تشکیل کمیته‌ای میان بنیاد مسکن و سازمان اوقاف، مشکل اراضی وقفی روستاها را حل کنیم.

وی با بیان اینکه اراضی وقفی یا از سوی عمد و یا از روی ناآگاهی تصرف شده و ساخت و ساز در آنها انجام گرفته است، افزود: بنیاد مسکن می‌تواند از این اراضی وقفی برای ساخت اماکن مذهبی یا عمومی استفاده کند؛ ضمن اینکه زمین‌هایی که مردم در آنها ساخت و ساز کرده‌اند، بر اساس این تفاهمنامه همکاری مشترک، سند واگذار خواهد شد.

عضو شورای عالی بنیاد مسکن ادامه داد: بر اساس این تفاهمنامه، بنیاد مسکن به اراضی وقفی روستایی که بخشی از آن نیز مورد تصرف واقع شده هم سند صادر خواهد شد؛ ضمن اینکه فرد دارای سند سالانه مبلغی به عنوان اجاره به سازمان اوقاف پرداخت خواهد کرد. همچنین روستاییانی هم که زمین نداشته باشند، بخشی از زمین مورد نیاز برای ساخت مسکن آنها از طریق اراضی در اختیار بنیاد مسکن یا سازمان منابع طبیعی تأمین شده و بخشی دیگر را نیز اراضی اوقافی متعلق به سازمان اوقاف به آنها واگذار خواهد شد.

تابش در پایان خاطرنشان کرد: برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا در طول اجرای تفاهمنامه همکاری مشترک بنیاد مسکن و سازمان اوقاف، سالانه میزان اراضی وقفی دو تا سه هزار روستا را احصاء کرده و پس از چند سال بانک اطلاعاتی کاملی از میزان املاک موقوفه در شهرها و روستاهای کوچک تهیه کنیم.

در ادامه این نشست، حجت‌الاسلام علی محمدی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به امضای تفاهمنامه همکاری مشترک این سازمان با بنیاد مسکن تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که روستاییان از دیرباز با آن روبرو بوده‌اند، تصرف ناآگاهانه یا عامدانه، اراضی وقفی و ساخت و ساز در آنهاست که با اجرای این تفاهمنامه، وضعیت سند مالکیت این اراضی مشخص و به متصرفان اعطا خواهد شد.

نماینده ولی‌فقیه در سازمان اوقاف ادامه داد: از طرفی هم باید نیت واقف در موقوف‌علیه لحاظ شود که در جریان اعطای سند مالکیت، این مورد نیز دیده شده و درآمد حاصل از اجاره‌ بهای این اراضی به نیت مورد نظر واقف در آن زمین تعلق می‌گیرد.

وی با رد این اتهام که موضوع وقف، مانع پیشرفت و عمران و آبادانی شهرها و روستاها می‌شود، خاطرنشان کرد: مسلمانان از زمان پیامبر اکرم (ص) تابحال مشکلات اقتصادی و اجتماعی خود را با وقف حل کرده‌اند؛ بنابراین نه تنها سنت وقف، مانع عمران نیست بلکه در خدمت اقتصاد مقاومتی قرار گرفته است.

محمدی با بیان اینکه دارندگان سند اراضی وقفی پس از اجرای این تفاهمنامه می‌توانند تسهیلات ساخت و ساز از بانک‌ها دریافت کنند، اظهار کرد: در حال حاضر سازمان اوقاف رقم دقیقی از مساحت زمین‌های وقفی ندارد، چرا که بخشی از موقوفه‌های روستاها متعلق به آستان قدس رضوی، آستان‌های مقدس حضرت معصومه (س) یا شاهچراغ و دیگر امامزادگان، موقوفات دارای متولی که به ۸۰۰۰ موقوفه می‌رسد و همچنین موقوفات بدون متولی که در اختیار سازمان اوقاف قرار می‌گیرد؛ بنابراین در این تفاهمنامه صرفاً به زمین‌هایی که در اختیار سازمان اوقاف است، سند داده می‌شود.

نماینده ولی‌فقیه در امور اوقاف ادامه داد: یکی دیگر از دلایل اینکه تعداد موقوفات سطح کشور مشخص نیست، تقسیم‌بندی‌های متعدد آنهاست که به دو نوع کلی موقوفات منفعتی و موقوفه‌های انتفاعی تقسیم می‌شوند؛ موقوفه‌های منفعتی درآمدزا بوده که از محل این درآمد اداره می‌شوند ولی انتفاعی‌ها نه تنها درآمد ندارند، بلکه برای نگهداری و حفظ آنها نیز باید هزینه کرد که ۷۰ هزار مسجد در سراسر کشور، بخش زیادی از اراضی کشاورزی استان‌های خشک و بدون آب، تعداد زیادی از مدارس در اختیار وزارت آموزش و پرورش، تعدادی از دانشگاه‌های در اختیار وزارت علوم از جمله دانشگاه الزهرا(س)، ۳۰ بیمارستان در تهران و ۱۳۳ بیمارستان از جمله بیمارستان نمازی در سایر شهرها که در اختیار وزارت بهداشت هستند، شامل موقوفه‌های انتفاعی می‌شوند.

وی در پایان در خصوص تبلیغاتی که علیه این سازمان درباره افزایش تعداد امامزادگان می‌شود، بیان داشت: این تبلیغات منفی عموماً از سوی جریان‌های مخالف انقلاب و اسلام القاء شده و چنین موضوعی صحت ندارد؛ تابحال هیچ آمار رسمی در این زمینه اعلام نشده و از نظر این سازمان، اماکنی که برخی افراد موثق شهادت بدهند که از گذشته دور مورد احترام، تکریم و زیارت بوده، امامزاده اطلاق می‌شود؛ در غیر این موارد مانند مواقعی که گفته می‌شود بعضی خواب دیده یا در رؤیا دیده که اینجا امامزاده است، نه تنها مورد پذیرش نبوده بلکه با این موضوع مقابله هم خواهیم کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید