ایران می‌تواند نیازمندی اروپا به انرژی را تامین کند

  • سیاسی
  • سه شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۶ ۱۵:۵۶
    کد خبر :115832

رییس جمهور با بیان اینکه اراده جمهوری اسلامی ایران بر توسعه مناسبات و همکاری‌های همه جانبه با کشورهای اروپایی از جمله ایرلند است، گفت: از گسترش روابط سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و علمی با ایرلند استقبال می کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز سه‌شنبه در دیدار «سناتور دنیس اودونوان» رییس مجلس سنای ایرلند با اشاره به سابقه روابط دوستانه دو کشور، اظهار داشت: امروز زمینه‌های بسیار خوبی برای توسعه همکاری‌ها و مناسبات تهران – دوبلین در بخش‌های مختلف از جمله کشاورزی، صنعتی، داروسازی و تجهیزات پزشکی، فناوری‌های نوین و ارتباطی وجود دارد که باید از آنها در راستای گسترش همه جانبه روابط بهره‌برداری کنیم.

روحانی با اشاره به جاذبه‌های فراوان تاریخی و طبیعی در ایران و ایرلند بر ضرورت توسعه گردشگری و ارتباط بیشتر مردم دو کشور تأکید کرد.

رییس جمهور با اشاره به توانمندی‌های فراوان در بخش‌های مختلف از جمله معدن، پتروشیمی و انرژی در ایران و استقبال از سرمایه گذاری فعالان اقتصادی ایرلند در پروژه های مختلف کشورمان، اظهار داشت: ایران می‌تواند منبع مطمئنی برای تأمین نیازمندی‌های کشورهای اروپایی در حوزه انرژی باشد.

روحانی بر ضرورت توسعه روابط بانکی به عنوان پایه اصلی گسترش همکاری‌های تجاری و اقتصادی دو کشور، تأکید کرد و افزود: توسعه روابط با اتحادیه اروپا، پایداری برجام و عمل طرفین به تعهدات و همکاری با آژانس و نیز مبارزه با تروریسم سه محور مهم در سیاست خارجی ایران است.

رییس جمهور با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران نسبت به پایبندی کامل به توافق هسته‌ای مصمم و متعهد است، خاطر نشان کرد: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در 8 گزارش خود بر پایبندی کامل ایران به تعهداتش تأکید داشته و همانگونه که بارها اعلام کرده‌ایم، ایران هرگز آغازکننده نقض توافق نخواهد بود.

روحانی با بیان اینکه خوشبختانه امروز مشکلات منطقه رو به کاهش بوده و گروه‌های تروریستی که در عراق، سوریه و لبنان فعال بودند، بسیار تضعیف شده‌اند، گفت: همه باید در برابر تروریسم دست به دست هم داده و همصدا و یکپارچه عمل کنیم چرا که تروریسم تهدیدی برای همه جهان بشمار می‌رود.

رییس جمهور افزود: جمهوری اسلامی ایران برای مبارزه با تروریسم به درخواست کمک کشورهای همسایه پاسخ مثبت داده و امروز نیز آماده همکاری گسترده تر با سایر کشورها از جمله ایرلند در این مسیر است.
سناتور «دنیس اودونوان» رییس مجلس سنای ایرلند نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از ملاقات با رییس جمهور کشورمان، گفت: ایرلند مصمم به توسعه همه جانبه مناسبات و همکاری‌ها با جمهوری اسلامی ایران است.

رییس مجلس سنای ایرلند نیز با اشاره به ضرورت ارتقاء سطح مناسبات سیاسی، تجاری، اقتصادی، فرهنگی و گردشگری میان دو کشور، گفت: گسترش روابط و همکاری های همه جانبه با ایران به نفع دو ملت است.

دنیس اودونوان با بیان اینکه برجام توافقی به نفع صلح جهانی بوده و باید با ثبات به روند اجرای خود ادامه دهد، گفت: کشورهای اروپایی بر این باورند که برجام نباید از مسیر اجرای تعهدات منحرف شود، چرا که هیچ کس از انحراف برجام سود نخواهد برد و همکاری ها با ایران باید ادامه یابد.

رییس مجلس سنای ایرلند با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری باثبات و قدرتمند در منطقه‌ای پرآشوب، تلاش‌های ارزنده ای برای مبارزه با تروریسم انجام داده است، گفت: تروریسم هیچ حاصلی جز بی‌ثباتی برای بشریت به همراه ندارد و ایران باید به عنوان مرکز قدرت مبارزه با تروریسم ، به نقش آفرینی سازنده خود در راستای ثبات و آرامش منطقه ادامه دهد.

دنیس اودونوان همچنین توسعه مناسبات بانکی میان دو کشور را موجب افزایش روابط تجاری و اقتصادی ایران و ایرلند دانست و بر ضرورت تلاش در راستای بهبود روابط بانکی دو کشور، تأکید کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید