آذری جهرمی: پنج نقطه مداری در فضا به ایران اختصاص یافت

    کد خبر :115742

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از اختصاص پنج نقطه مداری در فضا به کشورمان خبر داد و گفت: در حال هماهنگی هستیم تا ماهواره در این نقاط قرار گیرد و بتواند نیازهای کشور را برطرف کند.

محمد جوادآذری جهرمی روز سه شنبه در حاشیه همایش آغاز هفته جهانی فضا در محل وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، به خبرنگاران گفت: نقطه های مداری اختصاص یافته به ایران با قرار دادن ماهواره به نام کشورمان ثبت خواهد شد.
وزیر ارتباطات درباره بازپس گیری نقطه های مداری از کشورمان گفت: روال نقطه های مداری این نیست که یکی آن را بگیرد و ما برویم و بازپس بگیریم بلکه با توجه به نیاز، درخواست به نهادهای ذی ربط از جمله اتحادیه جهانی مخابرات داده می شود، این درخواست ثبت شده و بررسی می شود.
آذری جهرمی درخواست ایران را شامل 2 بخش بی.اس.اس (BSS) و اف.اس.اس (FSS) یعنی هم نقاط مربوط به پخش صدا و تصویر و هم نقاط مربوط به داده (دیتا) عنوان کرد زیرا این نقطه ها نیازمند هماهنگی فرکانسی هستند و باید به نام کشوری که درخواست داده، ثبت شوند.
عضو هیات دولت دوازدهم تاکید کرد: ما نقطه فضایی را از دست نداده ایم بلکه در مدار 34 درجه هماهنگی فرکانس داده ای از ما سلب شد که این موضوع حتی به لحاظ پخش صدا وسیما ایجاد مشکل نکرد و تنها هماهنگی به هم خورد.
آذری جهرمی با بیان اینکه در اتحادیه جهانی مخابرات 2 سال نقطه های مداری برای کشور درخواست کننده رزرو می شود و باید در این مدت ماهواره قرار داده شود، ادامه داد: اگر ماهواره در این نقطه ها قرار نگیرد، رزرو معنا ندارد ضمن آنکه در دولت های قبل به دلیل تحریم ها سازمان فضایی ایران نتوانست ماهواره در این نقطه ها قرار دهد و هماهنگی حذف شد.
وزیر ارتباطات گفت: اکنون و در فضای جدیدی که ایجاد شده است برای نقاط جدیدی درخواست داده شده و پنج نقطه اختصاص یافته است؛ یکی از هماهنگی ها در مدار 43.5 درجه است که امروز در حال هماهنگی هستیم تا ماهواره در آن قرار داده و ثبت شود تا بتواند نیازهای کشور را برطرف کند.
آذری جهرمی در ادامه بر وارد کردن کاربرد های صنعت فضایی در زندگی روزمره مردم تاکید کرد و گفت: البته این صنعت به صورت مستقیم تاثیری در زندگی مردم ندارد بلکه تاثیر آن از خدماتی است که در اختیار سازمان هایی مانند حفاظت محیط زیست و ستاد مدیریت بحران قرار داده می شود.
وی بر اصلاح فرایندها در بخش های کشاورزی، محیط زیست، بهره وری منابع آب و هوا شناسی متناسب با صنعت فضایی کشور تاکید کرد و گفت: باید کاربردها و درجه اهمیت این بخش ها مورد مطالعه قرار گرفته و سپس متناسب با درجه اهمیت آن به توسعه علوم فضایی مورد نیاز آن بخش پرداخت.
آذری جهرمی گفت: درحوزه ای که تحقیق و توسعه متناسب با بهره برداری ها و برنامه های (اپلیکیشن ها) داخلی کشور ما نیست، توسعه دادن این حوزه ها به منزله هدررفت هزینه است و باید بدانیم چه حوزه هایی مورد نیازمان است و متناسب با آن تحقیق و توسعه انجام دهیم.
وزیر ارتباطات بر ترسیم نقشه جامع صنعت فضایی کشور تاکید کرد و افزود: پس از تدوین این نقشه جامع که با هماهنگی سایر سازمان ها انجام خواهد شد، می توان برنامه های مختلفی که در این بخش داریم را پیش ببریم و به سرانجام برسانیم.
وی به جلسه ای که در این زمینه با مسئولان سازمان فضایی و پژوهشگاه هوافضا داشت، اشاره کرد و گفت: قرار است تا 2 ماه آینده پیش نویس نخستین آن آماده شود تا با سایر سازمان ها هم به جمع بندی برسیم تا بتوانیم این طرح جامع صنعت فضایی کشور را با همکاری همه سازمان ها داشته باشیم.
وزیر ارتباطات کم فایده بودن بخش فضایی را رد کرد و گفت: این بخش فایده های بسیار و خوبی دارد؛ البته بخشی از پروژه های فضایی حاکمیتی بوده و طبیعی است که اقتصادی نیست؛ دولت و نظام باید در این عرصه سرمایه گذاری کرده و هزینه بپردازد.
آذری جهرمی در ادامه با تاکید بر اینکه برخی پروژه ها می تواند اقتصادی باشد اما ابتدا باید بازار آنها تعیین شود، گفت: یکی از ویژگی های نامگذاری هفته فضا این است که فناوری ها در این حوزه را ترویج کند تا مجموعه هایی که می توانند، وارد سرمایه گذاری در این عرصه شوند.
وزیر ارتباطات در پاسخ به خبرنگار ایرنا درباره اختصاص بودجه به این بخش هم گفت: تا امروز پروژه ای نداشته ایم که درگیر مشکل تخصیص بودجه باشد؛ البته اگر نقشه جامع فضایی کشور استخراج شود، متناسب با برنامه هایی که در دست داریم، بودجه مورد نیاز را برآورد می کنیم.
آذری جهرمی در عین حال تاکید کرد که بودجه خاصی برای حوزه فضایی اختصاص داده نشده و همه منابع مورد نیاز این بخش از ردیف های درآمد – هزینه وزارت ارتباطات تامین شده است.
وی با تاکید بر اینکه تاکنون هم پروژه ای نبوده که از لحاظ حاکمیتی درگیر بودجه باشد، ادامه داد: اگر نقشه جامع فضایی کشور طراحی شود، ممکن است یا شرایط فعلی ادامه یابد یا اینکه بودجه بیشتری لازم داشته باشیم که در این صورت نیاز است با دولت و مجلس برای اختصاص ردیف خاص اعتباری وارد مذاکره شویم.
آذری جهرمی درباره برنامه تدوین شده 10 ساله بخش فضایی هم گفت: برنامه 10 ساله توسعه صنعت فضایی از نظر توسعه برنامه های این بخش است در حالی که ما یک لایه بالاتر را در نظر گرفته ایم.
وزیر ارتباطات افزود: بین آن چیزی که در لایه کاربری در نظر گرفته شده و آنچه که تدوین شده و تحقیقاتی و پژوهش هایی درباره آن انجام شده، هیچ تفاوتی وجود ندارد و ما آن را قبول داریم و سند راهمان است.
به گزارش ایرنا، سازمان ملل چهارم تا دهم اکتبر هر سال (12 مهر تا 18 مهر) را به عنوان هفته جهانی فضا انتخاب کرده است؛ ترویج و توسعه دانش فضایی و آشنا کردن مردم و جوانان از نقش فناوری فضایی در زندگی انسان‌ها روی زمین از اهداف این نامگذاری است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید