مرگبارترین کشتار تاریخ معاصر آمریکا در لاس‌وگاس با چه ترفندی رقم خورد؟

    کد خبر :115529

درحالی‌که روز گذشته مرگبارترین کشتار دسته‌جمعی در تاریخ آمریکا در لاس‌وگاس و در یک کنسرت رقم خورده است، همه توجهات در رسانه‌ها و تحلیلگران جرائم اجتماعی به این موضوع معطوف شده است که چگونه قاتل این ماجرا، با استفاده از یک حقه قانونی، یک سلاح نیمه‌خودکار را تبدیل به یک سلاح مرگبار تمام‌خودکار کرده است؟

به گزارش تابناک درحالی‌که «استفن پادوک» مشغول خالی کردن گلوله‌های خود در تن و بدن افراد حاضر در طبقه سی و دوم هتل Mandalay Bay در لاس‌وگاس بود، صدای شلیک پیاپی که از سلاح او شنیده می‌شد، پلیس حاضر درصحنه را به این نتیجه رسانده بود که وی از یک سلاح تمام‌خودکار استفاده می‌کند. سلاحی که می‌تواند تا جایی که تعداد فشنگ و گلوله‌ها اجازه می‌دهد، به شکل پیاپی و بدون وقفه شلیک کند.

حمل و فروش این سلاح‌ها اکنون برای سه دهه است که در ایالات‌متحده ممنوع شده، و آن‌گونه که مشخص‌شده است، پادوک نیز از یک سلاح خودکار استفاده نکرده بود، بلکه سلاح وی یک سلاح نیمه‌خودکار بوده است.

مقامات پلیس امروز به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته‌اند که این قاتل 64 ساله در دو سلاح نیمه‌خودکار خود از Bump Stock استفاده کرده که به Bump Fire نیز مشهور است. این ترفند عبارت است از ابزاری که از لگد سلاح در هنگام شلیک برای مسلح کردن مجدد آن استفاده می‌کند که حسی شبیه به سلاح تمام‌خودکار را ایجاد می‌کند. این ابزار از چند سال قبل در معرض بازرسی‌های فنی پلیس ایالات‌متحده بوده است، اما فروش و استفاده از آن هیچ منع قانونی ندارد.

درواقع این ابزار وسیله‌ای است که به‌جای قنداق اسلحه می‌نشیند و فشار بر آن در حال شلیک به جلو منجر به فشار مستقیم به ماشه شده و بازگشت ماشه به‌جای نخست را موجب می‌شود که با فشار مداوم انگشت بر ماشه، اسلحه دقیقاً عملکردی شبیه به اسلحه تمام‌خودکار را شبیه‌سازی می‌کند. سرعت شلیک در این حالت برابر با 400 تا 800 دور در دقیقه (بسته به نوعِ اسلحه) خواهد بود.

خریدوفروش سلاح‌های تمام‌خودکار از دهه 1930 در ایالات‌متحده با محدودیت‌های زیادی مواجه بود و در سال 1986 قانون ملی آمریکا هرگونه در اختیار داشتن این سلاح‌ها توسط شهروندان عادی – به‌جز آن دسته که از سابق در اختیار داشته‌اند – را ممنوع ساخت.

در طی این سال‌ها تلاش‌های غیرقانونی زیادی برای شبیه‌سازی سلاح‌های خودکار از سوی شهروندان آمریکایی صورت گرفته بود که همگی با شکست مواجه شدند اما Bump Fire اولین نمونه موفق از ابزارهای شبیه‌ساز این سلاح‌ها شد.

استفن پادوک 23 سلاح در اتاق هتل خود داشته است که حداقل به گفته پلیس دو مورد از سلاح‌های او – که منجر به اشتباه پلیس در شناسایی نوع سلاح شده بود – از این ابزار استفاده کرده بودند.

وی با استفاده از این سلاح‌ها به گروه شرکت‌کننده در فستیوال موسیقی «کانتری» در محلی نزدیک هتل خود حمله کرد و 59 نفر را به قتل رساند و بیش از ده‌ها نفر را زخمی کرد. پلیس طبقه 32 هتل او را محاصره کرد و بعد از ورود به اتاق وی، متوجه شد که پادوک با یکی از همان سلاح‌های خود، خودکشی کرده است.

این واقعه به‌عنوان مرگبارترین کشتار دسته‌جمعی با اسلحه در تاریخ معاصر آمریکا به ثبت رسیده است.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید