بسیاری از پروژه های عمرانی در کشور ناتمام باقی مانده است

    کد خبر :114586

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت:با توجه به شرایط اقتصادی موجود باید هزینه های جاری کاهش پیدا کند،زیرا پروژه ها و طرح های عمرانی بسیار زیادی در کشور ناتمام است.

حمیدرضا فولادگر نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در مصاحبه با رادیو درباره ایرادات بودجه نویسی در کشور ما اظهار کرد:سال هاست که روند بودجه نویسی به همین شکل است. در نظام بودجه نویسی روشهایی با عنوان بودجه نویسی ثابت ،بودجه نویسی متغیر و انعطاف پذیر یا بودجه های عملیاتی وجود دارد.

وی افزود:بعضی نظام های بودجه نویسی منسوخ شده است به دلیل اینکه متغیر های بسیار زیادی بر روی شاخص های اقتصادی تاثیر گذار است به همین دلیل نمی شود فقط به یکسری از اعداد تکیه و ازآنها برای بودجه نویسی استفاده کرد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد:در واقع بودجه نویسی کشور ما بصورت ثابت است اگرچه سعی بر این بوده که به سمت بودجه نویسی عملیاتی پیش برویم،اما همچنان بودجه بصورت ثابت نوشته می شود.

فولادگر عنوان کرد:بودجه های انعطاف پذیر و متغیر به نحوی نوشته می شود که بخشی از هزینه ها را در گرو تحقق درآمدها قرار می دهد.منظور از بودجه عملیاتی این است که وقتی برای یک پروژه عمرانی بودجه ای درنظر می گیریم براساس یک واحد سنجش برآورد می شود که این پروژه چه میزان هزینه دربردارد.

وی با اشاره به اینکه اگر واقعا به دنبال تحول در نظام بودجه هستیم باید بودجه عملیاتی شود، تاکید کرد:دولت و مجلس باید روزی که کار بودجه یکسال را تمام می کنند از فردای آن روز کار مشترک برای سال آینده و برنامه ریزی برای نظام بودجه ریزی را آغاز کنند.

وی در خصوص مواردی که مانع اجرایی شدن این امر می شود،گفت:یک بخش این موضوع مربوط به مدیران و نظام مدیریتی است. سازمان برنامه نویسی و کارشناسانی که مسئولیت این امر را به عهده دارند باید تقویت بشوند.بخش دیگر نیز مربوط به مجلس است که قانون را تصویب می کند. کمیسیون برنامه و بودجه ،دیوان محاسبات و مرکزپژوهش های مجلس نیز باید در این زمینه کار مشترک با دولت انجام بدهند.

فولادگر با اشاره به اینکه قانون گذاری و نظارت باید بر عهده مجلس گذاشته بشود ،افزود:مجلس نمی تواند به نوشتن بودجه ورود پیدا کند و فقط می تواند طرح بدهد.اولویت ارائه لایحه با دولت است و در نهایت با همکاری مجلس باید به یک ساختار اصلاح شده بودجه نویسی دست پیدا کنیم.

نماینده مردم اصفهان در خصوص اینکه برای هدفمندی یارانه ها در راستای کاهش بودجه جاری چه اقدامی باید انجام شود،گفت:با توجه به شرایط اقتصادی موجود باید هزینه های جاری کاهش پیدا کند،زیرا پروژه ها و طرح های عمرانی بسیار زیادی در کشور ناتمام است وهر چه اتمام این پروژه به طول بینجامد هزینه ها افزایش می یابد و همین استهلاک موجب از بین رفت سرمایه های ملی خوهد شد.

وی یادآور شد:ساختار دولت نباید بزرگتر شود باید اصلاحاتی در این خصوص صورت پذیرد. هزینه جاری دولت باید کاهش پیدا کند مثلا اگرچه دراین بخش حقوق های کارکنان دولت را نمی توان کاهش داد اما می توان آن را هدفمند کرد یعنی از حجم کارکنان دولت کاست.

فولادگر درپایان با اشاره به هدفمند کردن هزینه ها ی عمرانی افزود: در راستای کاهش هزینه های جاری ضرورت دارد هدفمندی یارانه ها ساماندهی شود.این امر به این معناست که با حذف یارانه اقشار پردرآمد،این میزان به نیازمندان واقعی تعلق بگیرد و بخشی دیگر در زیرساخت ها هزینه شود و همچنین نظام سلامت هزینه بری زیادی دارد که این مقوله نیز باید هدفمند شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید