12 روز تلاش دیپلماتیک ایران در پهنه ملل متحد

  • سیاسی
  • دوشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۶ ۱۰:۰۱
    کد خبر :114409

مجمع عمومی سازمان ملل متحد فرصتی است تا دیپلمات ها بدون صرف هزینه و وقت گزاف تلاش های خود را به کار گیرند تا سطح سیاسی و اقتصادی روابط با دیگران را ارتقا دهند و درباره مشکلات و بحران های منطقه ای و بین المللی به گفت و گو بنشینند.

این فعالیت ها اگر در حوزه تنش های یک قدرت جهانی با کشوری دیگر با وجود داشتن ابزارهای سیاسی، اقتصادی و تبلغاتی باشد، تلاش و انرژی بسیار بیشتر از معمول می خواهد تا ضمن رایزنی های فشرده با همتایان و مقامات بین المللی، حضوری فعال در عرصه حل بحران های منطقه ای، به جنجال آفرینی ها و اتهام زنی های بی وقفه علیه کشورش هم پاسخ دهد.
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، این مسئولیت خطیر را در 12 روز حضور در هفتاد و دومین مجمع عمومی سازمان ملل متحد همچون دوره های گذشته به ویژه پس از بازگشت رئیس جمهوری به کشور به عهده می گیرد.
رئیس دستگاه دیپلماسی ایران، در مدت اقامت در نیویورک بیش از 77 برنامه داشت که 27 مورد دیدار با همتایان، 12 مورد ملاقات با شخصیت های بین المللی، 4 مورد مشارکت در نشست های بین المللی، 10 نشست با اندیشکده های آمریکایی، 8 جلسه با اصحاب رسانه و مصاحبه ها و 16 مورد همراهی با رئیس جمهوری در دیدارها و برنامه ها را شامل می شود

الف) نشست با همتایان:
-سوئیس
‘دیدیر بورخالتر’ وزیر خارجه سوئیس که کشورش حافظ منافع ایالات متحده در ایران را هم بر عهده دارد، با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار و درباره روابط دو جانبه و دیگر مسائل مورد علاقه گفت وگو و تبادل نظر کرد.
-انگلیس
دیدار و گفت وگوی وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و انگلستان هم دیگر تبادل نظر دیپلماتیک بود که در محل اقامت ظریف انجام شد.
‘بوریس جانسون’ و ظریف با تاکید بر گسترش روابط دو کشور، در خصوص مسائل مختلف همچون روابط بانکی‌ و مناسبات کنسولی گفت وگو و تبادل نظر کردند.
وزیر امور خارجه انگلیس با بیان اینکه لندن از برجام قاطعانه حمایت می کند بر لزوم حفظ و اجرای آن تاکید کرد.
مسائل منطقه ای همچون عراق، سوریه، یمن، بحرین و افغانستان نیز از دیگر محورهای گفت وگوهای دو وزیر خارجه بود که طی آن بر لزوم توقف خشونت ها در این‌ مناطق و انجام گفت وگو برای پایان دادن به تنش ها و اختلافات تاکید شد.
-فرانسه
وزیر خارجه فرانسه هم با ظریف دیدار کرد. او که کشورش یکی از اعضای گروه 1+5 است در این دیدار به موضوع برجام ، روابط دوجانبه و مسائل منطقه به ویژه همه پرسی در کردستان عراق پرداخت و دو طرف بر حفظ تمامیت ارضی عراق و احترام به قانون اساسی تاکید کردند.
-آلمان دیگر عضو 1+5
محمد جواد ظریف و زیگمار گابریل وزرای امور خارجه ایران و آلمان هم در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد دیدار و گفت وگو کردند.
در این دیدار مسائل مختلف روابط دو جانبه و منطقه ای به ویژه موضوع همه پرسی در کردستان عراق و نیز برجام مورد تبادل نظر قرار گرفت.
وزیر امور خارجه آلمان در این دیدار اظهار داشت: موضع همیشگی و شفاف آلمان حمایت از برجام و لزوم پابندی همه طرف ها به این توافق چند جانبه و بین المللی است.‌
طرفین همچنین هرگونه خدشه به این توافق را ارسال علامتی بد به جامعه جهانی و باعث بی اعتمادی به هرگونه مذاکره و توافق بین المللی ارزیابی کردند.
-نامیبیا
وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و نامیبیا در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد دیدار و در خصوص همکاری های دو جانبه و بین المللی و راه های گسترش روابط دو کشور گفت وگو و تبادل نظر کردند.
-هلند
در دیدار برت کُندرس و محمد جواد ظریف مسائل مختلف روابط دوجانبه و راه های گسترش آن مورد گفت وگو و تبادل نظر قرار گرفت. مسائل منطقه ای و بین المللی و نیز برجام از دیگر محورهای مطرح شده در این دیدار بود.
در این دیدار دو طرف ضمن گفت وگو درباره موضوع همه پرسی در کردستان عراق بر لزوم احترام به قانون اساسی، حاکمیت ملی و تمامیت ارضی عراق نیز تاکید کردند
وزیر امور خارجه هلند در دیدار با همتای ایرانی خود ضمن حمایت هلند از برجام بر لزوم پایبندی به آن تاکید کرد.
-اسلوونی
در دیدار وزرای امور خارجه ایران‌ و اسلوونی راه های تقویت روابط دو جانبه، برجام،‌ مسائل بین المللی و منطقه ای از جمله همه پرسی در کردستان عراق مورد گفت وگو و تبادل نظر قرار گرفت.
-دانمارک
در دیدار آندرس ساموئلسن وزیر خارجه دانمارک با محمد جواد ظریف، ضمن بررسی راههای گسترش روابط دو کشور، در خصوص موضوعات مختلف منطقه ای و بین المللی و برجام تبادل نظر شد.
-اردن
از خوبی های مجمع عمومی تردد مقامات کشورها و دیپلمات ها در راهروهای مشترک است که احتمال دیدارهای برنامه ریزی نشده را افزایش می دهد.
دیدار وزرای خارجه ایران و اردن در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در زمره این دیدارها است و دو طرف درباره موضوعات منطقه ای رایزنی کردند.
-کانادا
یکی از کشورهایی که روابط دیپلماتیک با ایران را به تعلیق درآورد و البته در دولت جدید وعده هایی برای بهبود روابط داده بود، کانادا است.
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به دلیل حضور تعداد قابل توجهی از اتباع ایرانی در کانادا، فرصت را برای هموار کردن امور ایرانیان مغتنم دانست و خانم فریلند به گفت و گو نشست.
در این دیدار در خصوص برجام و مشکلات کنسولی ایرانیان مقیم کانادا گفت وگو شد.
-استرالیا
جولی بیشاب وزیر خارجه استرالیا هم به دیدار همتای ایرانی خود آمد و درباره روابط دو جانبه، مسائل کنسولی، برجام، مسائل منطقه ای و بین المللی گفت و گو کرد.
-چین
وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین نیز در سالن کناری شورای امنیت در فضایی صمیمی به گفت و گو نشستند.
وانگ یی که به استقبال ظریف آمده بود، هنگامی که خواستند عکسی خبری بگیرند و یکی از مقام های تشریفات یادآور شد که باید جای خود را عوض کنند، گفت مشکلی نیست و ما خیلی با هم رفیق هستیم.
روابط دو جانبه، برجام، مسائل منطقه ای و بین المللی از محورهای گفت وگوی دو وزیر خارجه بود.
-ژاپن
ژاپن که این روزها درگیر مساله کره شمالی شده است و توانسته چند بار با همراهی برخی دیگر از اعضای دائم شورای امنیت، برای آزمایش های موشکی کره شمالی محکومیت و محرومیت بگیرد، نگاهی دیگر به جمهوری اسلامی ایران دارد و می خواهد سطح روابط اقتصادی خود را با ایران افزایش دهد.
در این دیدار ابعاد مختلف روابط دو جانبه، بویژه همکاری های بانکی، سرمایه گذاری، انرژی، علمی و دانشگاهی، و مسائل منطقه ای و بین المللی بویژه برجام مورد گفتگو و تبادل نظر قرار گرفت اما محمد جواد ظریف دو موضوع مهم را یادآوری کرد.
نخست آن که ما هرگونه تولید، آزمایش و توسعه سلاح هسته ای را مردود می دانیم.‌ درایت ژاپن و دیگر کشورهای منطقه و جهان می تواند از یک بحران بزرگ جلوگیری کند.
دوم این که سیاست دولت کنونی آمریکا در قبال برجام این پیام را به جهان می دهد که مذاکره با آمریکا بی فایده است.
وزیر امور خارجه ایران وضعیت مسلمانان روهینگیا را هم یادآور شد و خواستار کمک ژاپن به عنوان کشور مهم منطقه برای بهبود وضعیت مسلمان آن کشور شد.
وزیر امور خارجه ژاپن نیز در این دیدار گفت: ایران کشوری مهم و ریشه دار در جهان است. ژاپن از برجام حمایت می کند و به همه کشورها اهمیت آن را گوشزد کرده است.
وی همچنین ضمن مخالفت با برگزاری همه پرسی در اقلیم کردستان عراق گفت برای ژاپن اتحاد و یکپارچگی عراق اهمیت دارد.
مسایل حوزه خلیج فارس و بحران یمن و دیپلماسی منطقه ای ژاپن در این حوزه از دیگر محورهای تبادل نظر این دو مقام بود.
-مالزی
از دیگر کشورهای آسیایی، وزیر خارجه مالزی بود که با وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت و گو کرد.
ابعاد مختلف روابط دو جانبه، همکاری های دو کشور در سازمان های بین المللی، بویژه سازمان همکاری اسلامی، مسائل منطقه ای و جهان اسلام بویژه اوضاع وخیم مردم یمن، میانمار، بحران سوریه و لزوم اتحاد جهان اسلام و حل و فصل اختلافات در فضایی صمیمانه و برادرانه از محورهای گفت وگوهای وزرای امور خارجه ایران و مالزی بود.
-سوریه
ولید معلم وزیر خارجه سوریه در طبقه سوم و در کنار مجمع عمومی سازمان ملل متحد منتظر دیدار با محمد جواد ظریف بود.
فیصل مقداد و بشار الجعفری معاون وزیر و نماینده دائم سوریه در سازمان ملل متحد، معلم را در این دیدار همراهی می کردند. در این دیدار در خصوص آخرین تحولات سیاسی و میدانی سوریه در مبارزه علیه تروریسم و دیگر مسائل مورد علاقه تبادل نظر شد.
-افغانستان
صلاح الدین ربانی وزیر خارجه افغانستان و محمود صیقل نماینده دائم افغانستان در سازمان ملل، دیگر دیپلمات هایی بودند که به دیدار محمد جواد ظریف آمدند.
وزیر خارجه افغانستان در این دیدار ضمن تاکید بر اهمیت همسایگان بویژه جمهوری اسلامی ایران برای این کشور بر گسترش همه جانبه روابط با کشورمان تاکید کرد.
وی با اشاره به برگزاری نشست های کمیته های آب و مهاجرین در نیمه دوم اکتبر گفت: افغانستان آماده همکاری است.
اوضاع امنیتی در منطقه و افغانستان به ویژه مبارزه با گروه های تروریستی همچون داعش از دیگر محورهای گفت وگو در این دیدار بود.
-شیلی
هرالدو مونیز وزیر خارجه شیلی هم که به تازگی سفارت خود را در تهران گشوده است اما هنوز سفیری معین نکرده اند. با علاقه فراوان با محمد جواد ظریف گقت وگو کرد.
راه های گسترش روابط دوجانبه، افزایش تبادل هیات های دیپلماتیک، برجام و مسائل منطقه ای محورهای اصلی رایزنی های دو مقام بود.
-ارمنستان
ادوارد نعلبندیان وزیر خارجه ارمنستان اما از همان ابتدا درخواست دیداری خصوصی کرد. گفته شد راه های گسترش روابط، مسائل منطقه و برجام و همچنین سفر نخست وزیر ارمنستان به ایران و سفر ظریف به ارمنستان طی ماه های آینده دیگر محور این دیدار بود.
-مونته نگرو
وزیر خارجه مونته نگرو هم که به تازگی از صربستان جدا شده است هم خود را به ظریف رساند.
تبادلات مردمی و سفر گردشگران به دو کشور، همکاری اقتصادی و تجاری به ویژه بخش های خصوصی دو کشور، همکاری های بانکی، برجام و موضوعات منطقه ای از محورهای گفت وگو و تبادل نظر وزرای خارجه ایران و مونته نگرو بود.
-گینه پاپوآ
وزیر خارجه گینه پاپوآ که در قاره اقیانوسیه واقع شده و کشورش متاثر از مسایل مهاجرتی است، با وزیر خارجه ایران دیدار و درباره مسائل مورد علاقه به خصوص وضعیت ایرانیان مهاجر به قاره اقیانوسیه گفت وگو و تبادل نظر کردند.
-برزیل
وزرای خارجه ایران و برزیل هم فرصت مجمع عمومی سازمان ملل را مغتنم شمرده و با یکدیگر دیدار و گفت و گو کردند.
راه های گسترش و تعمیق هر چه بیشتر روابط بویژه در حوزه اقتصادی و تجاری، برجام و مسائل منطقه ای از دیگر موضوعات مورد گفت وگوی دو مقام بود.
-الجزایر
وزرای خارجه ایران و الجزایر هم صبح روز دوشنبه گذشته در نیویورک دیدار و گفت وگو کردند. روابط دو جانبه، برجام و مسائل منطقه ای همچون کردستان عراق، سوریه، یمن، خلیج فارس و دیگر موضوعات مورد علاقه از محورهای گفت وگوی دو مقام بود.
-اندونزی
وزیران امور خارجه ایران و اندونزی هم گپ و گفت خود را بدون حضور هیات ها برگزار کردند. گفته شد روابط دو جانبه و موضوع کمک های انسان دوستانه به مسلمانان میانمار محورهای اصلی این دیدار بوده است.

**ابتکارات سه جانبه شامل
1) برگزاری نشست سه جانبه با وزرای خارجه عراق و ترکیه و صدور بیانیه ای مشترک درباره طرح همه پرسی در اقلیم کردستان عراق
وزرای خارجه عراق، ایران و ترکیه در نشست سه جانبه خود در روز 20 سپتامبر 2017 ( 29 شهریور 1396 ) در نیویورک درباره طرح همه پرسی در اقلیم کردستان عراق به توافق زیر رسیدند:
تاکید مجدد بر تمامیت ارضی عراق و وحدت سیاسی در آن کشور.
استقبال از آزادسازی اخیر استان نینوا، که پیروزی بزرگی علیه داعش به شمار می رود.
اذعان به استقامت، تعهد و عزم همه مردم عراق در برابر داعش.
تاکید و اصرار بر اهمیت تمرکز بر روی نقاطی از عراق که هنوز از دست داعش خارج نشده است.
اهمیت تلاش‌ برای ایجاد ثبات و امنیت پایدار در عراق پس داعش.
ابراز نگرانی از طرح همه پرسی در اقلیم کردستان که قرار است در روز 25 سپتامبر سال جاری برگزار گردد، و اینکه چنین اقدامی تمامی دستاوردها و تلاش‌های عراق در راستای مبارزه با داعش را در معرض مخاطره بزرگ قرار خواهد داد.
ابراز نگرانی از اینکه انجام همه پرسی در اقلیم کردستان بر خلاف قانون اساسی عراق است و خطر مناقشات جدیدی را در منطقه دامن زند که تجربه نشان داده است که مهار آنها به سادگی میسر نخواهد بود.
وزرای سه کشور مخالفت صریح خود با برگزاری این همه پرسی اعلام می کنند.
درخواست از رهبری اقلیم کردستان برای خودداری از انجام این همه پرسی.
تاکید مسلم بر اینکه این همه پرسی به نفع کُردها و دولت اقلیم کردستان نخواهد بود.
توافق در راستای لزوم اتخاذ اقدامات هماهنگ در جهت مخالفت با برگزاری رفراندوم.
تاکید بر این باور که گفتگوی سازنده در چارچوب قانون اساسی عراق تنها مسیر حل و فصل موضوعات میان بغداد و اربیل است.
تاکید بر اهمیت حمایت ایران و ترکیه در حل و فصل این موضوع و مهار تنش ها.
تصریح بر ضرورت وجود تلاش‌های مسنجم بین المللی در جهت متقاعد ساختن دولت اقلیم کردستان برای لغو این همه پرسی.
تجدید درخواست از جامعه بین المللی برای ادامه پیگیری این موضوع باشد.
2) برگزاری نشست سه جانبه با وزرای خارجه عمان و هند و بررسی راه های گسترش همکاری ها به ویژه در زمینه انرژی.

ب) ملاقات با شخصیت های بین المللی:
– دبیرکل سازمان ملل متحد
ظریف برای دومین با در مدت حضور در نیویورک به دیدار آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل آمد. نخستین مرتبه او حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری را در این دیدار همراهی کرد.
اما دیدار ظریف و گوترش بیش از دیدارهای معمول دبیر کل به طول انجامید. برجام و مسائل مختلف منطقه ای و بین المللی محورهای گفت وگوی ظریف و گوترش بود.
-رئیس مجمع عمومی سازمان ملل متحد
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با میرسلاو لایچاک رئیس هفتاد و دومین مجمع عمومی سازمان ملل متحد هم دیدار و در خصوص برجام، مسائل منطقه ای و نیز مهمترین چالش های جهانی از جمله تروریسم و مهاجرت گفت وگو کردند.
-کمیسر عالی پناهندگان ملل متحد
فیلیپو گراندی کمیسر عالی پناهندگان ملل متحد دیگر مقام سازمان ملل متحد بود که با محمد جواد ظریف دیدار کرد.
وی ضمن تشکر از میزبانی و مهمانوازی ایران در پذیرش پناهندگان افغانی در خصوص آخرین وضعیت پناهندگان میانماری و سوری گفت وگو کرد.
-قائم مقام دبیرکل سازمان ملل متحد
‘امینه محمد’ قائم مقام دبیرکل سازمان ملل متحد هم با وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران به گفت و گو نشست. دو طرف در این دیدار درباره موضوعات مختلف همچون امور بشردوستانه، مسائل زیست محیطی، تروریسم و اصلاح ساختار سازمان ملل متحد گفت وگو کردند.
-هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا
رئیس تیم مذاکره کننده هسته ای ایران که قرار بود در کمیسیون مشترک برجام در سطح وزیران خارجه هم شرکت کند، با فدریکا موگرینی هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا و برگزار کننده این کمیسیون دیدار و گفت و گو کرد.
در این دیدار، درباره آخرین وضعیت اجرای برجام گفت وگو و تبادل نظر شد. در این دیدار خانم موگرینی حمایت و تعهد مجدد اتحادیه اروپا نسبت به برجام را مورد تاکید قرار داد.
-رئیس صلیب سرخ جهانی
پیتر مائورر رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ جهانی هم در 22 سپتامبر مصادف با 31 شهریورماه با محمد جواد ظریف رئیس دستگاه دیپلماسی ایران دیدار کرد.
پیگیری آخرین وضعیت کمک های بشردوستانه به جنگ زدگان و آوارگان سوریه، یمن و میانمار و همچنین راههای افزایش امدادرسانی ها از موضوعات مطرح شده در این دیدار بود.
-نماینده ویژه دبیرکل در امور سوریه
بعد از ظهر 31 شهریور، محمد جواد ظریف به طبقه 34 سازمان ملل در جایی که استفان دی میستورا نماینده ویژه دبیرکل در امور سوریه منتظر دیدارش بود، رفت و درباره آخرین وضعیت گفت وگوهای سیاسی برای حل بحران و کمک های بشردوستانه تبادل نظر و چشم انداز آینده پس از شکست تروریسم گفت وگو شد.
-نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور عراق
‘یان کوبیش’ نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور عراق که می خواست به این کشور سفر کند، دیدار با ظریف را با تغییر در زمان بندی، پیش انداخت تا فرصت گفت وگو با وزیر خارجه کشور تاثیرگذار منطقه را از دست ندهد.
در این دیدار آخرین وضعیت عراق به خصوص موضوع همه پرسی در کردستان عراق مورد گفت وگو و تبادل نظر قرار گرفت.
ظریف ضمن ابراز مخالفت جمهوری اسلامی ایران با برگزاری همه پرسی در منطقه اقلیم کردستان عراق، بر لزوم احترام به حاکمیت ملی، رعایت قانون اساسی و حفظ یکپارچگی و تمامیت ارضی عراق تاکید کرد و اظهار داشت: گفتگوی بغداد – اربیل تنها راه حل رفع اختلافات است.
-دادستان دیوان کیفری بین المللی
خانم بن سودا دادستان دیوان کیفری بین المللی هم در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد با دکتر محمد جواد ظریف دیدار و گفت وگو کرد.
-معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سیاسی
جفری فلتمن که روزی در وزارت خارجه آمریکا مسئولیت داشت اکنون در طبقه سی و پنجم سازمان ملل به عنوان معاون گوترش در امور سیاسی مشغول به کار است.
ظریف به دیدار او رفت تا با یکدیگر درباره برجام و مسائل منطقه ای همچون وضعیت سوریه، یمن، عراق و میانمار گفت و گو کنند.
-معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور مبارزه تروریسم
ولادیمیر ورونکوف دیپلمات با سابقه روسی اکنون عهده دار معاونتی جدید در مجموعه دبیرکل سازمان ملل متحد با عنوان مبارزه با تروریسم شده است.
دیدار وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با این مقام بین المللی با توجه به بحران های منطقه ای و فعالیت های گروه های مختلف تروریستی، گویای اهمیت این مساله و نقش ایران در این مبارزه است.
ج) مشارکت و سخنرانی در نشست های بین المللی:
-نشست کمیسیون مشترک برجام در سطح وزرا؛ حضور رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا برای نخستین بار پس از روی کار آمدن دولت جدید این کشور، خبر ساز شده بود.
دفاع ظریف از پایبندی ایران و بیان یک به یک موارد نقض تعهد آمریکا در قبال برجام از موضوعات اصلی جلسه بود.
-کنفرانس تعامل و اعتمادسازی آسیا (سیکا)
-ریاست نشست وزرای مجمع گفت وگوی همکاری آسیا
محمد جواد ظریف در مجمع گفت وگوی همکاری آسیا(Asia Cooperation Dialogue) شرکت و سخنرانی کرد. وزیر امور خارجه ایران، ریاست این نشست را بر عهده داشت.
-نشست بین المللی سوریه در سطح وزرا
این نشست به ابتکار اتحادیه اروپا در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد برگزار شد و وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران مواضع کشور را در قبال این مساله و برون رفت از بحران حدود 8 ساله سوریه بیان کرد.
-جلسه وزرای خارجه اکو
نشست غیر رسمی وزرای خارجه اکو نیز دیگر جلسه ای بود که وزیر خارجه و سیدعباس عراقچی معاون وی در آن شرکت کردند.
د) جلسه با اندیشکده های آمریکایی
از برنامه هایی که رئیس دستگاه سیاست خارجی ایران نسبت به حضور فعال در آن اهتمام داشت تا با تشریح سیاست های جمهوری اسلامی ایران، با فضای غبارآلود ایران هراسی مبارزه کند، حضور در اندیشکده ها و مراکز مطالعاتی بود.
سخنرانی و پاسخ به سوالات در شورای روابط خارجی آمریکا، موسسه مطالعات استراتژیک و اندیشکده انجمن آسیایی که باسوالات چالشی مجری معروف چارلی رز برگزار شد، بخشی از این برنامه بود.
دکتر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان شامگاه چهارشنبه به وقت نیویورک در اندیشکده ‘ انجمن آسیایی’ حضور یافت و به سوالات چالشی چارلی رُز در خصوص مسائل مختلف بین المللی، منطقه ای و برجام پاسخ داد.
شرکت در ضیافت شام اندیشکده شورای آتلانتیک، جلسه با اندیشمندان آمریکایی از دانشگاه های ام آی تی، هاروارد و جان هاپکینز،دیدار با مسئولان گروه های حامی برجام در آمریکا، ملاقات با نمایندگان شرکت کننده در کنفرانس ادیان ابراهیمی، نشست با رئیس و اعضای گروه بین المللی بحران و جلسات با برخی مجامع فکری دیگر تلاش های روشنگرانه وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در مدت حضور در نیویورک بود.

هـ) نشست های با اصحاب رسانه و مصاحبه ها:
ظریف که از دیرباز به اهمیت دیپلماسی عمومی و رسانه ای واقف بود و از هر فرصتی برای تنویر افکار عمومی بهره می گرفت، حاشیه مجمع عمومی را برای این منظور هم به کار گرفت و بااعضای شورای سردبیری خبرگزاری اسوشیتد پرس دیدار و گفت وگو کرد.
ظریف صبح چهارشنبه گذشته به وقت نیویورک با اعضای شورای سردبیری خبرگزاری اسوشیتد پرس دیدار و به سوالات مختلف آنان در خصوص برجام، منطقه و مناسبات دو جانبه با آمریکا پاسخ داد.
دیدار و تبادل نظر بااعضای شورای سردبیری روزنامه نیویورک تایمز،مصاحبه اختصاصی با شبکه سی ان ان، نشست مشترک با سردبیران فایننشال تایمز و گاردین، مصاحبه با گلوبال پولیتیکو، مصاحبه با هفته نامه نیوزویک، مصاحبه با شبکه تلویزیونی الجزیره قطر، و چند دور گفت وگو با خبرگزاری جمهوری اسلامی و صدا و سیمادیگر بخش دیپلماسی ظریف را در 12 روز حضور در نیویورک تشکیل داد.

و) همراهی در برنامه های رئیس جمهوری
محمد جواد ظریف که همزمان با ورود رئیس جمهوری به نیویورک در این ایالت حضور داشت، با حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در چهار روز دیدار و گفت و گو با شخصیت های خارجی همگام بود.
برنامه هایی همچون ملاقات با روسای جمهور بولیوی، فرانسه، بلغارستان و اتریش؛ نخست وزیران سوئد، ژاپن، پاکستان، نروژ، بلژیک و انگلیس؛ دبیرکل سازمان ملل متحد، شرکت در نشست های مختلف از جمله ایراد سخنرانی در مجمع عمومی، نشست گروه تماس سازمان همکاری اسلامی برای مسلمانان میانمار، نشست با نخبگان سیاست خارجی آمریکا، مدیران و خبرنگاران ارشد رسانه های همگانی آمریکا، گفت و گو با رهبران مسلمان آمریکا و دیدار با ایرانیان مقیم آمریکا.
در کنار همه این برنامه ها اما محمد جواد ظریف به اظهارات دیگران و اخبار مرتبط با جمهوری اسلامی ایران و منطقه هم اهمیت می داد و پیگیری می کرد.
فشردگی برنامه ها و مذاکرات هم نمی توانست در موضع گیری در دفاع از حقوق کشورش و پاسخ به برخی اتهامات خللی ایجاد کند که نمونه آن واکنش وزیر امور خارجه به سخنان رئیس جمهور آمریکا در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد بود.
محمد جواد ظریف در این باره گفت: سخنان وی(ترامپ) به ویژه آنجا که به ملت بزرگ ایران اشاره داشت چنان سخیف، شعاری و بی محتوا بود که ارزش پاسخ ندارد.
وی افزود: سخنان وقیحانه و جاهلانه رئیس جمهوری آمریکا و نادیده انگاشتن واقعیات جمهوری اسلامی ایران در سیاست داخلی و خارجی و مبارزه با تروریسم عمق بی اطلاعی و رفتار و گفتار عوام فریبانه ایشان را نشان می دهد که در کنار واقعیاتی همچون حمایت دولت آمریکا از رژیم جنایتکار صهیونیستی و رژیم های دیکتاتوری منطقه و ایجاد و تقویت گروههای تروریستی حاصلی جز انزوا و بی اعتباری هر چه بیشتر دولت آمریکا نزد جهانیان نخواهد داشت.
وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران شامگاه پنج شنبه به وقت محلی، نیویورک را به مقصد تهران ترک کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید