چهار روز با دکتر روحانی در سازمان ملل

    کد خبر :113825

رفت و آمدهای دیپلماتیک روسای کشورهای مختلف به محل اقامت دکتر حسن روحانی در مدت چهار روز حضور در نیویورک و در حاشیه هفتاد و دومین مجمع عمومی سازمان ملل متحد، حاشیه های جالبی که داشت، نمایش بی اعتباری جنجال های ضد ایرانی دونالد ترامپ و دولت او بود.

رئیس جمهوری در ساعت یک بعد از ظهر 26 شهریورماه به وقت محلی با پرواز هواپیمایی آسمان وارد فرودگاه جان اف کندی نیویورک شد.
خبرنگاران نخستین گروهی بودند که پای پلکان هواپیما به استقبال حجت الاسلام والمسلمین روحانی آمدند و البته قصد مختصر گفت و گو درباره اهداف و برنامه های سفر هم داشتند که رئیس جمهوری اظهار کرد: هدف از این سفر، شرکت در اجلاس سران مجمع عمومی سازمان ملل متحد، رساندن صدای ملت بزرگ ایران به گوش جهانیان و همچنین تشریح شرایط دشوار منطقه است.
رئیس جمهوری شرایط دشوار مظلومان میانمار را در صدر نگرانی های خود قرار داد و پس از آن در اعلام برنامه های خود گفت: جلساتی با سران کشورها، نخبگان، علمای اسلامی، مدیران رسانه های همگانی در آمریکا و نیز ایرانیان مقیم خواهیم داشت.
دکتر روحانی با استناد به فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی استراتژی جمهوری اسلامی ایران را تعامل گسترده با جهان دانست و فرصت مجمع عمومی سازمان ملل را برای اجرایی و عملیاتی کردن این استراتژی مفید دانست.

**ایرانی دیگر در قلب منهتن
نخستین برنامه رسمی رئیس جمهوری در شامگاه یکشنبه، دیدار با ایرانیان مقیم آمریکا بود. برای این برنامه سالن جلسه هتل هیلتون در خیابان 47 در نظر گرفته شده بود.
میزهایی با سبک ایرانی تزیین شده و سرود زیبای ایرانی هم پخش می شد، دیگر فضای کشور غریب نبود و ایرانیانی که می آمدند با آداب و فرهنگ ایرانی خود با یکدیگر گپ و گفتی می زدند.
اما ترافیک ناشی از حضور سران کشورها برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل و انسداد بسیاری از معابر منهتن، عاملی شد تا برنامه کمی با تاخیر شروع شود اما ایرانیان مشتاق تر از همیشه و با درک شرایط غیر طبیعی خیابان ها، آمدن رئیس جمهوری شان را به انتظار نشسته بودند.
همان ها که برای رای دادن در انتخابات 96 هم چندین ساعت در صف های انتخابات ایستادند و مشارکتی کم نظیر را آفریدند.
به محض ورود رئیس جمهوری، سرود غرور آفرین ملی طنین انداز شد و همه ایرانیان یکپارچه به احترام کشور و پرچمشان قیام کردند.
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه، محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهوری، محمد نهاوندیان معاون اقتصادی و سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری و غلامعلی خوشرو نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد، مقام هایی بودند که در کنار رئیس جمهوری قرار گرفتند.
دو منتخب ایرانی هم به اظهار نظر درباره نگرانی ها و انتظاراتشان پرداختند، دکتر نفیسی درباره محیط زیست به خصوص مازندران و خانم دکتر ارفع نیا درباره نقش زنان در فعالیت های اجتماعی سخن گفتند.
نوبت به رئیس جمهوری رسید و حجت الاسلام و المسلمین روحانی در سخنانی اظهار کرد: برای ساختن ایران اسلامی به همه ایرانیان سراسر گیتی نیازمندیم.
وی با بیان این که ایرانیان مقیم خارج، سفیران فرهنگی، علمی، اقتصادی و سیاسی ایران هستند، افزود: ایرانیان فرهیخته و سربلند، لابی اصلی ملت ایران در آمریکا هستند.
رئیس جمهوری به سیاست خارجی دولت یازدهم و اولویت های آن در دولت دوازدهم اشاره کرد و ادامه داد: برجام در تاریخ سیاسی منطقه ما و جهان همواره زنده خواهد بود؛ چه دولت فعلی آمریکا خوشحال و یا نگران باشد.

*احساسات ایرانی های آمریکا نسبت به ظریف
اما واکنش جمعیت وقتی به اوج خود رسید که رئیس دولت دوازدهم در تشریح این سیاست ها نام «محمد جواد ظریف» را به زبان آورد. فضا یکپارچه شور و تشویق شد و ظریف با تکان دادن دست و گذاشتن آن بر سینه خود به ابراز احساسات جمعیت حاضر پاسخ داد.
روحانی نام دو یار سخت کوش ظریف را هم آورد، «سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی» که آن ها هم مورد تشویق جمعیت قرار گرفتند.
رئیس جمهوری پس از نام بردن افسران دیپلماسی تصریح کرد: در برجام نشان دادند ایرانیان همانطور که در صحنه فرهنگ، علم و دفاع از کشورشان پیشتاز بودند در سیاست خارجی هم می توانند به خوبی با زبان امروز دنیا و با منطق قابل قبول از حقوق ملت خود دفاع کنند.
تاکید بر پایبندی ایران بر برجام تا زمانی که طرف مقابل به عهدش پایبند باشد، نیز دیگر دفاع محکم روحانی بود که خاطرنشان کرد: اگر طرف مقابل بخواهد در مقابل حقوق ملت باشد، حتما ملت ایران هم پاسخ مقتضی خواهد داد.

***دیدارهای دو جانبه؛
•دیدار با مورالس؛ دفاع از راهبرد ایران، تقویت همکاری ها
نخستین برنامه رئیس جمهوری با میزبانی از اوو مورالس رئیس جمهوری بولیوی کشوری در آمریکای لاتین آغاز شد.
روحانی در این دیدار به استقبال ایران از توسعه روابط با کشورهای آمریکای لاتین اشاره کرد و گفت: شرکت های بزرگ ایرانی برای صدور خدمات فنی و مهندسی و گسترش فعالیت های خود در بولیوی آماده اند.
وی افزود: برای توسعه و تقویت همه جانبه همکاری های ایران و بولیوی هیچ محدودیتی وجود ندارد و تقویت این روابط در راستای علاقه و منافع دو ملت است.
رییس جمهور با ابراز امیدواری از برگزاری سریعتر چهارمین کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی ایران و بولیوی با هدف بررسی طرح های همکاری دو کشور، گفت: ایران و بولیوی به عنوان دو کشور با ذخایر عظیم گازی در خاورمیانه و آمریکای لاتین می توانند همکاری‌های خود را در این عرصه نیز گسترش دهند.
روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مواضع مشترک ایران و بولیوی در برابر استکبار گفت: آمریکایی ها هر روز طرح و نقشه جدیدی علیه کشورهای در حال رشد طراحی می کنند که البته همواره نیز با شکست مواجه می شوند. در منطقه ما باوجودی که می خواستند از تروریسم استفاده ابزاری کنند اما ملت های منطقه بویژه ملتهای عراق و سوریه، در حال شکست تروریزم هستند و عمر تروریست‌ها در حال پایان است.
وی با بیان اینکه آمریکایی ها به هیچیک از تعهدات بین المللی خود متعهد نیستند، گفت: امروز شاهدید که آمریکایی ها قراردادهای خود با کوبا و دیگر کشورها را یکی پس از دیگری زیر پا می گذارند و درباره توافق هسته ای نیز به دنبال بهانه تراشی هستند و دنیا اکنون آنچه را که ایران پیوسته تکرار می کرد که آمریکا قابل اعتماد نیست، شاهد است.

• دیدار با گوترش؛ انتظارات از سازمان ملل
دیگر برنامه رئیس جمهوری دیدار با آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد در طبقه 37 مقر این سازمان در نیویورک بود.
روحانی با امضای دفتر یادبود هفتاد و دومین مجمع عمومی سازمان ملل متحد، عکسی یادگاری با گوترش گرفت و آن گاه وارد گفت و گوی دو جانبه شدند.
رئیس جمهوری با اعلام آمادگی ایران برای تقویت همکاری خود با این سازمان جهت حل و فصل مشکلات منطقه ای تاکید کرد: برجام می تواند الگوی خوبی برای صلح و ثبات در منطقه و جهان باشد و مسوولیت آژانس بین المللی انرژی اتمی و دبیر کل سازمان ملل در حمایت و تقویت برجام بویژه در برابر آنهایی که خلاف تعهدات گام بر می دارند، بسیار با اهمیت است.
روحانی از دبیر کل سازمان ملل متحد خواست که تلاش های خود را برای اجرای قطعنامه جهان علیه خشونت و افراط گرایی (WAVE) و قطعنامه های سالهای 2013 و 2015 مرتبط با آن بکار گیرد.
رییس جمهوری همچنین بر ضرورت تقویت همکاری همگانی برای مبارزه با تروریسم تاکید کرد و افزود: باید برای حل مشکلات منطقه به دنبال راه حل های سیاسی بود.
روحانی مجامع بین المللی را به حمایت قاطع و حفاظت از قانون اساسی و تمامیت ارضی عراق فرا خواند و گفت: بحث همه پرسی در اقلیم کردستان عراق و هرگونه حرکت در جهت تغییر مرز و جغرافیای کشورهای منطقه بسیار خطرناک است.

•ملاقات با نخست وزیر سوئد؛ حمایت از برجام؛ تراژدی میانمار
استفان لوون نخستین مقام اروپایی بود که به دیدار حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی آمد.
رئیس جمهوری در این دیدار، برجام را فراهم کننده فرصتی مناسب برای گسترش روابط دو کشور دانست که بهره گیری از آن به نفع منافع دو ملت است.
روحانی با قدردانی از مواضع اتحادیه اروپا و سوئد نسبت به برجام، اظهار کرد: مواضع دولت جدید آمریکا مناسب این توافق مهم بین المللی نیست.
وی تصریح کرد: نهادی که باید بر اجرای برجام نظارت کند صرفا آژانس بین المللی انرژی اتمی است و با وجود اینکه آژانس پیوسته پایبندی ایران را تایید می کند، برخی مقامهای آمریکایی مدعی می شوند که برخی بندها به خوبی اجرا نشده است. اینگونه اظهارات تاثیرات منفی دارد.
رییس جمهوری به موضوعات حقوق بشری هم اشاره کرد و درباره هزاران آواره یمنی هم گفت: ما امیدواریم هر چه سریعتر با برقراری آتش بس در یمن، مذاکرات گروه های یمنی آغاز شود و اتحادیه اروپا نیز با حمایت از این فرایند می تواند به امنیت منطقه کمک کند.
روحانی وضعیت غمبار مسلمانان میانمار را نیز تکان دهنده خواند و اظهار کرد: شرایط سختی برای مسلمانان میانمار پیش آمده و 400 هزار بیگناه آواره شده اند. فشار بر دولت میانمار برای توقف نسل کشی و اعمال خشونت علیه مسلمانان یک اقدام ضروری است و بی تردید نقش اتحادیه اروپا برای توقف فشارهای غیرانسانی بر مسلمانان میانماری و کمک به آوارگان حائز اهمیت است.

•مکرون 20 دقیقه پیاده آمد تا به روحانی رسید
بعد از ظهر دومین روز حضور رئیس جمهوری در نیویورک، امانوئل مکرون رئیس جمهوری جوان فرانسه به دیدار دکتر حسن روحانی آمد.
او که پیش از این دیدار با ترامپ گفت و گو کرده بود به دلیل شرایط ترافیک سنگین مجبور شده بود حدود 20 دقیقه پیاده روی کند تا به محل استقرار رئیس جمهوری اسلامی ایران برسد.
رییس جمهوری اسلامی ایران، نقش اروپا و پاریس را در حفظ فضای مثبت پسابرجام مهم دانست و تاکید کرد که تهران علاقمند است در فضای جدید، همکاری های خود را با فرانسه در همه عرصه های مورد علاقه تعمیق بخشد.
روحانی با تاکید بر لزوم اجرای کامل تعهدات همه طرف های برجام، تصریح کرد: برجام حاوی این پیام بود که مسایل پیچیده بین المللی را می توان از طریق گفت وگو ‏و در چارچوب رویکرد برد – برد حل و فصل کرد و هر آسیبی به آن می تواند انتقال دهنده این پیام خطرناک به جهان باشد که دیپلماسی قادر به رفع ‏مشکلات نیست.‏
وی درباره مبارزه با تروریسم هم گفت: ایران در حال مبارزه با تروریسم در منطقه است و در همین ارتباط مستشاران نظامی ما به درخواست دولتهای رسمی عراق و سوریه در این کشورها حضور دارند.
رئیس جمهوری درباره همه پرسی در کردستان عراق هم گفت: بحث همه پرسی در اقلیم کردستان عراق و هرگونه حرکت در جهت تغییر مرز و جغرافیای کشورهای منطقه بسیار خطرناک است و می تواند درگیریهای دراز مدت در این منطقه ایجاد کند که به نفع هیچ کشوری نخواهد بود.

•دیدار رئیس جمهوری اتریش؛ همکاری با ایران پشیمانی ندارد
الکساندر فان در بلن رییس جمهوری اتریش هم به دیدار روحانی آمد اما به دلیل تاخیر در دیدار مکرون و همچنین طولانی شدن آن، دقایق زیادی به انتظار نشست تا با رئیس جمهوری گفت و گو کند.
روحانی با ابراز خرسندی از روند رو به رشد روابط تهران – وین گفت: تهران از توسعه روزافزون روابط با کشورهای عضو اتحادیه اروپایی همچون اتریش استقبال می کند و امیدوارم در سایه تعامل و مساعی متقابل، شاهد تعمیق روابط مشترک در راستای منافع متقابل دو ملت باشیم.
رئیس جمهوری تاکید کرد: با توجه به ظرفیت‌های گسترده‌ای که دو کشور در عرصه‌های مختلف به ویژه از لحاظ سرمایه‌گذاری، تجارت، علمی و فناوری‌های نو دارند، باید سطح همکاری‌ها را به نفع دو ملت بیش از پیش ارتقا بخشید.
روحانی خاطرنشان کرد: هر حرکت اقتصادی نیازمند محیط مناسب است و در طول سالهای گذشته هیچ کشور و شرکتی که با ایران کار و یا سرمایه گذاری کرده است، پشیمان نیست.
برجام، مبارزه با تروریسم و همه پرسی در اقلیم کردستان عراق دیگر موضوعاتی بود که بین روسای جمهوری ایران و اتریش تبادل نظر شد.

•دیدار نخست وزیر ژاپن؛ زمینه های همکاری/ثبات در شبه جزیره کره
حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی قرار ملاقاتی هم با شینزو آبه نخست و زیر ژاپن داشت. روحانی در دیدار آبه گفت: جمهوری اسلامی ایران براساس هفت گزارش‌ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، همواره بر تعهدات خود در چارچوب برجام ، پایبند بوده و به آنها عمل کرده است.
وی تاکید کرد: ما آغازگر نقض برجام نخواهیم بود و امیدواریم بقیه کشورها هم پایبند به تعهدات قانونی، حقوقی و اخلاقی خودشان باشند.
رییس جمهوری نفت، گاز، پتروشیمی و توسعه بنادر در ایران را زمینه های همکاری با ژاپن برشمرد و افزود: توسعه بنادر جنوبی همچون چابهار نقش مهم و مؤثری در گسترش روابط ایران و ژاپن و کل منطقه خواهد داشت و سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی ژاپن نیز می‌توانند در توسعه بنادر و شبکه ریلی، سرمایه‌گذاری کنند.
مساله محیط زیست و مبارزه با آلودگی هوا دیگر موضوع مطرح شده در این دیدار بود و پس از آن همکاری های علمی مطرح شد که رئیس جمهوری گفت: در زمینه علمی و فناوری ، فناوری های پیشرفته و پارک های علم و فناوری و دانشگاه ها نیز آمادگی و زمینه زیادی برای همکاری وجود دارد.
روحانی گردشگری را دیگر زمینه همکاری ایران و ژاپن دانست و درباره روابط بانکی هم اظهار کرد: قدمهایی برداشته ایم اما نیازمند روابط نزدیکتر و گسترده تر بانکها هستیم.
وی به مساله ثبات و امنیت در شرق آسیا و شبه جزیره کره هم اشاره کرد و با بیان اینکه ایران روابط خوبی با ژاپن، کره جنوبی و چین دارد، گفت: ما با آغاز هرگونه مسابقه تسلیحاتی مخالفیم و خواهان ثبات و صلح در شبه جزیره کره هستیم.

•بلغارستان؛ کشوری دوست در کنار دریای سیاه
دکتر حسن روحانی با «رومن رادف» رییس جمهوری بلغارستان هم دیدار کرد و با اشاره به جایگاه استراتژیک ایران و بلغارستان و اتصال راه‌آهن ایران از طریق آذربایجان و گرجستان به شرق دریای سیاه و اروپا، گفت: ایران و بلغارستان می‌توانند از این ظرفیت برای توسعه روابط خود در بخش‌های مختلف حمل و نقل و تجارت استفاده کنند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر نزدیک به 200 میلیارد دلار پروژه در بخش انرژی برای سرمایه‌گذاری در ایران آماده بوده و تقاضا برای سرمایه گذاری در این پروژه ها از سوی شرکت های خارجی نیز زیاد است، گفت: شرکت‌های فنی – مهندسی و بخش‌های خصوصی بلغارستان نیز می‌توانند از این فرصت استفاده کرده و در این پروژه‌ها سرمایه‌گذاری کنند.
رییس جمهوری برقراری پرواز مستقیم تهران – صوفیه را در توسعه گردشگری و ارتباط مردم دو کشور، تأثیرگذار دانست و افزود: دو ملت ایران و بلغارستان فرهنگ نزدیکی با یکدیگر داشته و سابقه طولانی در روابط با هم دارند، لذا دولت‌های دو کشور باید شرایط مساعد برای توسعه این روابط را فراهم کنند.

•روابطی بردارانه؛ امنیت و اقتصاد در دیدار نخست وزیر پاکستان
رئیس جمهوری، بعد از ظهر سه شنبه میزبان شاهد خاقان عباسی نخست وزیر پاکستان بود.
روحانی به ظرفیت های گسترده ایران و پاکستان برای تعمیق همکاری های مشترک اشاره کرد و گفت: ما آماده تامین انرژی پاکستان و همچنین استقبال از سرمایه گذاران پاکستانی در این حوزه هستیم.
وی با تاکید بر تقویت همکاری های بانکی دو کشور، درباره خط انتقال گاز ایران به پاکستان هم اظهار کرد: در این بخش ما به سهم خود عمل کردیم و در قالب یک کار عظیم، لوله های خطوط انتقال گاز را تا نزدیک مرز دو کشور آورده ایم.
رئیس جمهوری دباره امنیت مرزها هم گفت: اینکه گروه های تروریستی از داخل پاکستان به مرزهای ما حمله کنند به نفع روابط ما نیست و از دولت پاکستان انتظار داریم گروه های تروریستی را شناسایی و مانع فعالیت آنها علیه ایران شود.
روحانی رابطه خوب میان پاکستان و افغانستان را نیز برای ایران حائز اهمیت دانست و افزود: بهترین راه تقویت امنیت منطقه، در کنار هم بودن ایران، افغانستان و پاکستان است و ما کاملا آماده ایم با پاکستان برای امنیت بیشتر افغانستان همکاری کنیم.
رییس جمهور همچنین وضعیت مسلمانان میانمار را اسفناک خواند و گفت که وظیفه همه جوامع اسلامی یاری رساندن به آنها است.

•مسایل منطقه ای و روابط اقتصادی محور مذاکره با نخست وزیر نروژ
حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی دیدار دیگری هم در عصر سه شنبه داشت. میهمان او خانم «ارنا سولبرگ» نخست وزیر نروژ بود.
وی حمایت اتحادیه اروپا از رجام را موجب خرسندی و امیدوارکننده دانست و گفت: این توافق به نفع جهان است و نشان می‌دهد مشکلات بین‌المللی از طریق مذاکره قابل حل و فصل می‌باشد.
رییس جمهوری با اشاره به فعالیت برخی شرکت‌های اروپایی در بخش انرژی ایران، گفت: جمهوری اسلامی ایران برای 5 سال آینده در بخش انرژی 200 میلیارد دلار پروژه تعریف کرده است و آمادگی داریم شرکت‌های نروژی نیز از این فرصت بهره‌مند شوند و این اراده وجود دارد که روابط اقتصادی با نروژ در همه عرصه‌های اقتصادی توسعه یابد.
توسعه روابط بانکی بین دو کشور؛ تحولات منطقه و مبارزه تروریسم دیگر موضوعاتی بود که در این دیدار به آن پرداخته شد.
روحانی اظهار کرد: امروز تروریست‌ها در عراق و سوریه تضعیف شدند و باید ضمن مبارزه جدی با تروریست‌ها، شرایط را برای برگزاری انتخابات آزاد در این کشور فراهم کنیم تا مردم این مناطق برای سرنوشت خود تصمیم بگیرند.
وی بر مذاکره یمنی-یمنی هم تاکید کرد و گفت: برای حل بحران یمن لازم است بمباران این کشور فوراً متوقف و مذاکرات یمنی – یمنی آغاز شود.
رئیس جمهوری همچنین همه پرسی در کردستان عراق را بسیار خطرناک توصیف کرد و گفت: این مسأله می‌تواند حتی به جنگ طولانی‌مدت در منطقه منجر شود و از این موضوع هیچ‌کسی سود نمی‌برد.

•تسهیلات بیشتر برای گردشگران ایران و بلژیک
دکتر روحانی در ادامه روز پرترافیک تردد دیپلماسی با ‘چارلز میشل ‘ نخست وزیر بلژیک هم دیدار کرد.
وی با بیان این که مردم ایران، بلژیکی ها را مردمی فرهنگ دوست در مرکز اروپا می دانند، بر تقویت روابط اقتصادی، همکاری های بانکی، مبارزه با تروریسم و تسهیل گردشگری برای مردم دو کشور تاکید کرد.

•ترزا می آخرین دیدار دو جانبه/همکاری سازنده با بریتانیا در منطقه
رئیس جمهوری در آخرین روز حضور خود در نیویورک در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد با ترزا می نخست وزیر انگلیس دیدار و گفت و گو کرد.
آمادگی ایران برای تعمیق روابط با انگلستان، لزوم تسهیل همکاری های مناسب بانکی، همفکر و همکاری با بریتانیا در مسایل منطقه ای و استقبال از حمایت قاطع اتحادیه اروپا و لندن از برجام موضوعاتی بود که در این دیدار به آن پرداخته شد.
حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی درباره برجام گفت: برجام توافقی است که با تلاش های طولانی و سخت هفت کشور محقق شده است و همه این کشورها باید با عمل کامل به تعهداتشان ، در حفظ آن بکوشند.
وی همچنین تسهیل همکاری های مناسب بانکی را گامی مهم در توسعه روابط اقتصادی دانست و با توجه به اظهارات نخست وزیر انگلیس ابراز امیدواری کرد که شاهد برقراری روابط مناسب بانکی برای توسعه روابط اقتصادی تهران – لندن باشیم.
رییس جمهور همچنین با اشاره به نقش سازنده و مثبت تهران در مبارزه با تروریسم منطقه ای گفت: آماده همفکری و همکاری سازنده با بریتانیا در مسایل منطقه هستیم.
روحانی به مساله همه پرسی در کردستان عراق هم اشاره و تصریح کرد: آنچه در اقلیم کردستان عراق تحت عنوان رفراندوم استقلال مطرح شده، کاری بسیار خطرناک است.
وی خاطرنشان کرد: موافق زندگی بهتر کردها هستیم اما این خواسته ها باید در چارچوب وحدت و قانون اساسی عراق و تمامیت ارضی این کشور پیگیری شود.
رییس جمهوری همچنین به موضوع یمن و تداوم بمباران این کشور پرداخت و گفت: یمن زیر بمباران ها کاملا نابود شده است. اولین قدم برقراری آتش بس و قطع بمباران ها است و در گام بعدی باید کمک های انساندوستانه در اختیار یمنی ها قرار گیرد در مرحله نیز مذاکرات یمنی – یمنی با هدف برقراری ثبات و امنیت در این کشور آغاز شود.

 

***نشست ها و مجامع
•نخبگان سیاست خارجی آمریکا
دکتر روحانی علاوه بر دیدارهای دو جانبه در نشست های دیگر هم شرکت کرد که دیدار جمعی از نخبگان سیاست خارجی آمریکا یکی از آن ها بود.
وی خروج از توافق برجام یا مقابله کردن یا تضعیف آن را به معنای تضعیف جامعه بین‌المللی، دیپلماسی و تضعیف سازمان ملل و شورای امنیت دانست و تاکید کرد: خواست ما آن است که مشکلات را از طریق مذاکره و توافق حل کنیم و وقتی به توافق رسیدیم بر توافق خود پایبند بمانیم و الا این به معنای نفی کل دیپلماسی و راه‌حل صحیح برای حل مشکلات است.
رئیس جمهوری ادامه داد: امروز هم اگر در منطقه ما و دیگر مناطق جهان مشکلات و معضلاتی وجود دارد راه‌حل آن را نه تهدید، نه تحریم و نه جنگ، بلکه راه‌حل آن را دمکراسی، آراء و نظرات مردم و میز مذاکره و تبادل نظرات و منطق‌ها و رسیدن به یک راه‌حل می دانیم.
روحانی اضافه کرد: معتقدیم اگر صاحبان توافقی که از طریق منطق و مذاکره به دست آمده، آن را حفظ نکنند و عهدی که بسته‌اند زیر پا بگذارند، این به معنای آن است که دیگر هیچ کس به دیپلماسی و مذاکره اعتماد نکند.
وی با اظهار امیدواری نسبت به اینکه هیچ یک از طرف‌های توافق برجام تخلف نکنند و برجام را زیر پا نگذارند ، گفت: اینکه اگر آمریکا از تعهد خارج شود، ایران چه خواهد کرد، در زمان مشخص خودش، آن وقت خواهیم گفت چه خواهد کرد. راه‌حل هایی پیش پای ما وجود دارد و نگران هیچ چیزی نیستیم.
رئیس جمهوری یادآور شد: رهبر معظم انقلاب رسماً اعلام کرده اند که معیار اعتماد ما به آمریکا، همین توافق هسته‌ای خواهد بود. اگر آمریکایی‌ها به این توافق به طور کامل عمل کنند، به این معناست که می‌شود به این کشور اعتماد کرد و می‌توانیم بعداً درباره موضوعات دیگر هم با آمریکا صحبت کنیم اما اگر آمریکا تخلف کرد معلوم است مذاکره با آمریکا درباره موضوعات دیگر هم ثمره و فایده‌ای نخواهد داشت.
روحانی درباره مبارزه با تروریسم هم گفت: همه می‌دانیم ریشه‌های تروریسم مسایل مختلفی از قبیل اشغال، فقر، مداخله در امور داخلی کشورهای دیگر، تحقیر افراد و اقوام مختلف و بی‌عدالتی است. تا ریشه این مسایل حل نشود مسأله ترور و تروریسم هم به طور کامل حل و فصل نخواهد شد.

•نشست فوق العاده برای مسلمانان میانمار
همان گونه که رئیس جمهوری در بدو ورود به فرودگاه اف کندی نیویورک مطرح کرد، رسیدگی به وضعیت مسلمانان و آوارگان میانمار در دستور کار هیات ایرانی قرار داشت و بر همین اساس حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در نشست گروه تماس سازمان همکاری اسلامی حضور یافت.
وی در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه بی توجهی به نقض گسترده حقوق اولیه مسلمانان روهینگیا به تشویق افراطی گری می انجامد و می تواند کل منطقه را بی ثبات سازد، از سازمان ملل متحد و سازمان همکاری اسلامی خواست پاسخی درخور، به وضعیت اسفناک جامعه مسلمان میانمار بدهند.
روحانی با بیان این که ایران آماده ارایه کمک های خود به این مردم مظلوم است تاکید کرد: دولت میانمار باید بداند اخراج و آواره کردن مردم ، راه حل این بحران ریشه دار نیست و ضرورت دارد دولت میانمار آلام کهنه جامعه مسلمان آن کشور را با احیای موثر حقوق شهروندی التیام بخشد.
وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران آماده ارایه کمک های خود به این مردم مظلوم بوده و از هر تلاشی است که درپی راه حلی دائمی و صلح آمیز برای حل این بحران باشد حمایت می کند؛ راه حلی که احترام کامل به حقوق بشر، شأن انسانی و امنیت مسلمانان روهینگیا در میانمار را تضمین کند.

•نشستی با مدیران و خبرنگاران ارشد رسانه های همگانی آمریکا
حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در ادامه برنامه های خود، نشستی با مدیران و خبرنگاران ارشد رسانه های همگانی آمریکا داشت.
وی در این نشست، اظهار کرد: مجموع شرایط جهانی و منطقه ای ما به گونه ای نیست که احساس کنیم شرایط نسبت به گذشته خیلی بهتر شده است و اگر چنین است پس در تصمیم سازی ها و تصمیم گیری ها اشتباهاتی رخ داده است که ما امروز با این شرایط مواجه شده ایم.
رییس جمهور با مرور سالهای پس از 2001 میلادی و آغاز قرن جدید و طرح یک سلسله پرسش ها گفت: در این دوره 17 ساله آیا درعراق، افغانستان پاکستان، سوریه، لیبی، یمن و بحرین شرایط مردم بهتر شده است؟ آیا شرایطی که امروز تروریسم در منطقه و جهان ایجاد کرده نسبت به اول قرن، بدتر شده و آیا مردم و یا تروریست ها قوی تر شده اند؟
دکتر روحانی افزود: آیا روابط ایران و آمریکا در 40 ساله گذشته به نقطه ای رسیده که دو ملت از نوع روابط سود بیشتری ببرند و یا فاصله ها میان دو دولت و دو ملت بیشتر شده است؟ آیا مسیر انتخابی، مسیر صحیح و درستی بوده و یا خطاهایی داشته است؟ بزرگترین رسالت ما در شرایط امروز شناخت دقیق جوامع و وضعیت امروز جهان است و بررسی بر سر آن که در چه زمینه هایی درست و یا خطا کرده ایم و نقاط خطا را بتوانیم با اقدامات جبرانی بپوشانیم.
رئیس جمهوری همچنین با تشریح برجام و اوضاع منطقه، استانداردهای دوگانه آمریکا در قبال حقوق بشر و تسلیحات را نکوهش کرد و گفت : آمریکا انجایی که صحبت انعقاد قراردادهای بزرگ تسلیحاتی باشد سکوت کرده و انجام هرگونه جنایتی را محکوم نمی کند. چگونه این استانداردهای دوگانه قابل توجیه است؟
روحانی در واکنش به این اظهارات مقام های آمریکایی که برنامه نظامی دفاعی ایران توازن منطقه را برهم می زند، گفت: آیا برهم زننده توازن، برنامه موشکی ایران است یا ارسال سیل تسلیحات به منطقه و سکوت در برابر تجاوز یک کشور به کشور مستقل دیگر؟
رییس جمهور اظهارداشت: مردم ما موشک و سلاح دفاعی می سازند. بزرگترین مسوولیت دولت دفاع از امنیت مردم و امنیت ملی کشور است و من تعجب می کنم که چطور راجع به سلاح دفاعی سخن گفته می شود اما راجع به انواع تسلیحات تهاجمی که هر روز مردم یمن را هدف قرار می دهند صحبت نمی شود.
رابطه با روسیه، تبادلات بانکی و استفاده از فرصت برجام از دیگر موضوعاتی بود که در این نشست به آن پرداخته شد و روحانی گفت: آمریکا هم می توانست از فرصت برجام استفاده کند اما دارد به عکس عمل می کند . در حالی که ما نیازمند ناوگان هوایی مسافری هستیم اما مجلس نمایندگان آمریکا با مصوبه ای در معامله بوئینگ اخلال می کند و این حرکت آنان یعنی تکرار سیاست های شکست خورده.
رییس جمهوری در پاسخ پرسشی در ارتباط با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: سپاه یک نیروی بزرگ مردمی و نظامی در کشور ما است و در جنگ هشت ساله نقش بسیار مهمی را ایفا کرده وامروز هم برای امنیت ایران و مبارزه با تروریسم نه تنها در ایران بلکه در سوریه و عراق، نقش بسیار موثر و مهمی را ایفا کرده و می کند.
روحانی درباره اسلام هراسی هم اظهار کرد: اسلام دین صلح و دوستی است و میان این دین و گروه های تروریستی هیچ ارتباطی نیست. همانطور که ممکن است یک گروه مسیحی افراطی اقدامی تروریستی انجام دهد که نمی توان آن را به دین مسیحیت مرتبط کرد. دین اسلام با هرگونه خشونت ، ترور و آدم کشی مخالف است و ایجاد ارتباط میان این دو، یک اتهام بسیار خطرناک برای امنیت جهان است.

•گفت و گو با رهبران مسلمان آمریکا
از دیگر برنامه های دکتر روحانی در سفر چهار روزه به نیویورک برای حضور در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، دیدار با رهبران مسلمان آمریکا بود.
رئیس جمهوری در این دیدار، اسلام را یک قدرت هدایت‌کننده برای همه بشریت دانست و تاکید کرد: راه اصلی‌ مبارزه با تروریسم، اقدامات فرهنگی و معرفی اسلام واقعی به نسل جوان‌ است.
روحانی تاکید کرد: باید فاصله بین علم و اسلام را که بعضی ترویج می‌کنند، از بین ببریم.
وی به حوادث تروریستی اشاره کرد و افزود: برای ما بسیار جای تأسف است که بسیاری از مردم در سراسر دنیا در آفریقا، خاورمیانه و آسیا کشته می‌شوند و خون بی‌گناهان به زمین ریخته می‌شود. اما یک تأسف بالاتر هم وجود دارد و آن اینکه در کنار ذبح انسان‌های بی‌گناه، اسلام واقعی هم ذبح می‌شود و کاری می‌کنند که افکار عمومی دنیا را نسبت به اسلام، دینی که می‌تواند منجی انسان‌ها باشد، خدشه دار می کنند.
رییس جمهوری با بیان اینکه مشکل دیگر مسلمانان که در کنار تروریسم بوجود آمده را نوعی از تفکراتی دانست که از اسلام گفته می‌شود که گویی اسلام با دمکراسی، با رأی مردم، با صندوق آراء مخالفت دارد و افزود: متأسفانه کشورهایی هستند که مسلمانند، اما در عین حال انتخابات و رأی مردم را غیرشرعی می‌دانند. اگر اسلام را در برابر آراء و نظرات مردم، این دو را در برابر هم قرار دادیم، در دنیای امروز منجر به شکست می‌شویم. ما نیازمند به افکار عمومی مردم هستیم و برای اداره جامعه نیازمند به حضور و آراء مردم هستیم.
روحانی خاطرنشان کرد: نمی‌خواهم بگویم دموکراسی در دنیای امروز اشکال ندارد یا علم بدون نقص است اما در عین حال اسلام به ما گفته با رای و نظر مردم و با علم، دانش و حکمت بتوانیم جامعه‌مان را اداره کنیم و آینده بهتری را برای مردم خودمان به ارمغان بیاوریم.

•سخنرانی در مجمع عمومی 72/پاسخی هوشمندانه به اتهامات ترامپ
شاید اصلی ترین بخش برنامه های رئیس جمهوری، سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل باشد. سخنرانی این دوره به دلیل اظهارات بی پایه و اساس توام با اتهام رئیس جمهوری تازه به دوران رسیده آمریکا، توجه رسانه ها را بیش از پیش به خود جلب کرد.
رئیس دولت تدبیر و امید این بار هم با جملاتی اعتدالی اما در عین حال محکم از مواضع جمهوری اسلامی در مواجهه با موضوعات داخلی و بین المللی دفاع کرد و انگشت اتهام را متوجه کسانی ساخت که صحن مجمع عمومی سازمان ملل متحد را با سخنرانی های انتخاباتی و همچنین جنگ افروزی به جای صلح طلبی اشتباه گرفته بودند.
روحانی در سخنرانی خود گفت: اعتدال منش و روش ملت بزرگ ایران است. سلاح های مرگبار صادراتی و تحریم های ظالمانه زیبا نیستند، صلح و عدالت زیبا است.
وی افزود: در این بزرگ ترین تریبون بین‌المللی، با صدای بلند اعلام می‌کنم، که اعتدال منش و روش ملت بزرگ ایران است. اعتدال نه انزواطلبی است و نه استیلاجویی؛ اعتدال نه بی‌تفاوتی است و نه پرخاشگری.
رئیس جمهوری با بیان این که اعتدال، هم‌افزایی اندیشه‌ها است نه رقص شمشیرها، خاطرنشان کرد: مشی اعتدال، زیبایی آفرین است. سلاح های مرگبار صادراتی زیبا نیست؛ صلح زیبا است، تحریم‌های ظالمانه زیبا نیست، عدالت زیبا است.
روحانی ادامه داد: اهل مذاکره‌ایم اما از موضع برابر و احترام متقابل. ایران یک ‘قارۀ فرهنگی’ و تنوعی کم نظیر از اقوام و ادیان است.
رئیس جمهوری تاکید کرد: برای ترویج فرهنگ، تمدن ، مذهب و انقلابمان، در قلبها وارد می شویم و با عقل ها سخن می گوئیم.
روحانی با بیان این که اگر توافق برجام به دست «نااهلان عرصه سیاست» از بین برود، دنیا فرصت بزرگی را از دست می دهد، تصریح کرد: دولت جدید آمریکا با پیمان شکنی و نقض تعهدات بین المللی، فقط اعتبار جهانی خود را می شکند.
وی درباره توان دفاعی جمهوری اسلامی ایران هم اظهار کرد: توان دفاعی ایران، برای حفظ صلح و ثبات در منطقه و جلوگیری از ماجراجویی بیخردان هدف گذاری شده است.
رئیس جمهوری در عین حال تاکید کرد: ایران برای کمک به امنیت انرژی جهانی آمادگی دارد.
روحانی درباره مبارزه با تروریسم هم گفت: ما امروز در صف مقدم مبارزه با تروریسم و تندروی مذهبی در خاورمیانه قرار داریم. نه از موضع فرقه‌ای و قومی، که از موضعی انسانی، اخلاقی و راهبردی.
وی بار دیگر یادآور شد: ایران نه می‌خواهد، امپراتوری تاریخی‌اش را احیا کند، نه می‌خواهد، مذهب رسمی‌اش را حاکم کند و نه می‌خواهد انقلابش را با زور سرنیزه صادر کند. ما به استواری فرهنگ‌مان، حقیقت مذهب‌مان و اصالت انقلاب‌مان آن قدر باور داریم.
رئیس جمهوری به برجام هم اشاره کرد و اظهار داشت: برجام ایجاد یک تعامل نو در مناسبات جدید جهانی است. تعاملی مبتنی بر مشارکت و سازندگی دوجانبه، میان ما و جهان. ما درهای تعامل و همکاری را گشوده‌ایم.
روحانی به ادعاهای واهی رژیم صهیونیستی درباره برنامه هسته ای ایران هم پاسخ داد و گفت: نمی توان پذیرفت رژیم غاصب صهیونیستی که با سلاح هسته‌ای‌اش منطقه و جهان را تهدید می‌کند و متعهد به هیچ مقررات و نظارت بین‌المللی نیست، ملت‌های صلح‌طلب را نصیحت کند.
وی موضعی صریح درباره برجام و میزان پایبندی ایران گرفت و گفت: به صراحت می‌گویم که جمهوری اسلامی ایران اولین کشوری نخواهد بود که برجام را نقض کند ولی در مواجهه با نقض آن عکس‌العملی متناسب و قاطع نشان خواهد داد.
رئیس جمهوری به اظهارات دونالد ترامپ رئیس جمهوری جدید آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل هم اشاره کرد و افزود: ادبیات جاهلانه، زشت، کینه‌توزانه و مشحون از اطلاعات غلط و اتهامات بی‌پایه از زبان رییس جمهوری آمریکا علیه ملت ایران، دیروز در این مجمع محترم شنیده شد، نه تنها این گونه سخن‌ها در شأن سازمان ملل نبود، بلکه در تقابل با خواسته امروز همه ملت‌ها از این اجلاس است، یعنی اتحاد دولتها برای مقابله با جنگ و تروریسم.
روحانی با بیان این که بی‌ثباتی و خشونت‌ورزی در منطقه ما با مداخله نظامی قدرت‌های فرامنطقه‌ای تشدید خواهد شد، اظهار کرد: من به صراحت اعلام می‌کنم که مداخله خارجی و تعیین تکلیف برای مردم منطقه، نتیجه‌ای جز تداوم و گسترش بحران برجای نخواهد گذاشت. بحران‌های سوریه، یمن و بحرین راه حل نظامی ندارند و تنها از طریق توقف خشونت و پذیرش رای و نظر مردم پایان‌پذیر است.
رئیس جمهوری در بخش پایانی سخنان خود، گفت: ما می‌توانیم با باور به تصمیم چهار سال قبل خود در این مجمع عمومی، برای ایجاد جهانی عاری از خشونت و افراط، گفتمان تحمیل، یکجانبه گرایی، ارعاب و جنگ را به منطق گفتگو، هم‌افزایی و صلح تبدیل کنیم؛ تا صدای اعتدال، تنها صدای غالب در جهان باشد.

*** نشست های خبری
رئیس جمهوری در مدت اقامت خود با دو شبکه سی ان ان و ان بی سی نیوز آمریکا گفت و گوی اختصاصی داشت و پیش از بازگشت به تهران نیز در نشست خبری با حضور چندین رسانه به مدت بیش از یکساعت پاسخگوی سوال های متعدد آن ها در موضوعاتی همچون برجام، منطقه، همکاری های اقتصادی با کشورهای دیگر، مبارزه با تروریسم پاسخ داد.
روحانی حوالی ساعت 6 بعد از ظهر نیویورک را به مقصد تهران ترک کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید