یک جامعه شناس از قهرمان پروری جامعه ایرانی به برنا گفت:

چرا شهید حججی برای مردم به قهرمان تبدیل شد ؟

    کد خبر :113787

شیوه به شهادت رسیدن شهید حججی به وسیله داعش، قلب هر انسانی را به درد می آورد و طبعا ایرانی ها به عنوان هم وطنان این شهید بیش از سایران قدر این شهادت را می دانند . اما چرا شهید حججی ها برای مردم به قهرمان تبدیل می­ شوند؟ و این قهرمان پروری چه تاثیری در اعتماد به نفس و انگیزه آنها دارد؟ سوالاتی بود که دکتر مریم یوسفی – جامعه شناس- از پاسخ آنها به برنا می گوید.

به گزارش  برنا، مریم یوسفی، جامعه شناس در پاسخ در این رابطه به اعتقادات قوی مذهبی و دینی ایرانی ها تاکید کرد و چنین توضیح داد :مردم ایران، بسیار احساساتی هستند و به راحتی حس و هیجان خود را در میان جمع بروز می دهند. به خصوص اگر دنباله رو آدمهایی با وجود بسیار مثبت باشند که به خوبی پیروی می کنند. نمود عینی این روحیات در جنگ تحمیلی اتفاق افتاد که هر کدام از خانواده ها، فرزند رزمنده یا شهید خودشان را به عنوان یک قهرمان،مقدس و تحسین برانگیز می دانستند.

به خاطر اینکه دفاع در جنگ تحمیلی را در راستای آرمان های ملی- مذهبی خود می دانستند. نه اینکه این اعتقادات مذهبی در کشورهای دیگر نباشد، بلکه در ایران بسیار پررنگ تر از سایر کشورهاست. خوشبختانه ما ملتی هستیم که در مسائل ناموسی، میهنی و مذهبی به خوبی در صحنه حاضر می شویم و خودمان را نشان می دهیم. وقتی برای شهید حججی چنین واقعه ناگواری اتفاق افتاد، مرم ایثار و شهامت و ایستادگی او را مقدس دانسته اند و نه تنها در تهران که در اقصی نقاط کشورمان به عزاداری می پردازند و بیلبوردهای شهید حججی در شهرهای مختلف دیده می شود. در واقع وقتی می بینند که امثال شهید حججی در راه خدا پسندانه و در دفاع از اعتقادات و آرمان های دینی و مذهبی و میهنی حرکت می کنند و به شهادت رساند، به عنوان سمبل و قهرمان قداست و ایثار به آن نگاه می کنند. برایشان فرقی نمی کند که مدافع حرم باشد یا شخص دیگری ، برای مردم، فرهنگ ایثار و ایستادگی اولویت اصلی را دارد که نمونه بارزش را امروز در مراسم پرشور شهید حججی مشاهده کردیم.

این جامعه شناس در ادامه به وجه تمایزهای شهید حججی اشاره کرد و گفت :خیلی­ ها به خصوص در دنیای مجازی این سوال را مطرح می کنند که تفاوت شهید حججی با بقیه در چیست؟ به نظرم هیچ کس به مظلومیت شهید حججی نبود. به این شکل که ابتدا مقاومت و ایستادگی کند و در ادامه توسط گروهی اسیر شود که همه جهان از اقدامات وحشیانه آنها خبر دارند. واقعا اگر کسی خودش را جای شهید حججی در آن موقعیت بگذارد،شاید حتی به کما هم برود چون واقعا تصورش، بسیار دشوار و جان فرساست. او دلاورانه و ایثارگرانه برای دفاع از آرمان های ایرانی ها جان خودش را داد و به خاطر همین نزد مردم به اوج محبوبیت دست پیدا می کند و مردم همیشه قدر چنین قهرمان هایی را می دانند و در ذهنشان برای همیشه ماندگار می شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید