از دیدار وزیر با دبیر کل ITU تا بستن خدمت جدید گوگل برای ایران

    کد خبر :113541

خدمات مسدودشده گوگل برای ایران، آگاهی از فعال کردن رومینگ و تعرفه‌های‌ آن برای اپراتورهای همراه، برگزاری نمایشگاه فناوری اطلاعات و ارتباطات در کره جنوبی با حضور محمدجواد آذری جهرمی در این نمایشگاه و اعلام جرم علیه تلگرام توسط دادستانی تهران برخی از مهم‌ترین اخبار حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در هفته گذشته است.

برگزاری نمایشگاه فناوری اطلاعات و ارتباطات ۲۰۱۷ در شهر بوسان کره جنوبی و حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این نمایشگاه و دیدار با هولین ژائو -دبیر کل اتحایه جهانی مخابرات-، مسدود شدن خدمت جدید startup with Google برای ایران در حالی که به گفته رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، در حال حاضر ۶۷ درصد از خدمات گوگل در دسترس ایرانی‌هاست و اعلام جرم دادستانی تهران علیه تلگرام و واکنش مدیرعامل این پیام‌رسان از مهم‌ترین اخبار حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در هفته گذشته بود.

خدمات مسدودشده گوگل برای ایران

محمد خوانساری -رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات – با تاکید بر ضرورت حمایت دولت، رفع موانع و محدودیت‌های توسعه خدمات بومی گفت: گوگل جمعاً ۱۹۸ خدمت برای مخاطبین عمومی، ‌ توسعه‌دهندگان و کسب‌وکارها در زمینه‌های مختلف ارائه می‌دهد که از این میان تنها ۱۵۳ خدمت در دسترس کاربران ایرانی است. ۳۱ خدمت از سوی گوگل برای کشور ایران مسدود و ۱۴ خدمت نیز از سمت ایران فیلتر شده است. در حال حاضر ۶۷ درصد از خدمات گوگل در دسترس ایرانی‌هاست.

وی ادامه داد: موارد فیلترشده از سمت ایران اغلب مربوط به شبکه‌های اجتماعی و خدمت یوتیوب بوده و خدمات تحریم‌شده از سمت گوگل نیز اغلب مربوط به خدمات مالی و بانکی و نیز خدمات مورد نیاز توسعه‌دهندگان نرم‌افزار است.

رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار کرد: با توجه به اهمیت و پرکاربرد بودن برخی خدمات ارائه‌شده از سمت گوگل، در چند سال اخیر تلاش بر ایجاد نمونه‌های بومی آنها صورت گرفته است که می‌توان به مواردی نظیر پارسی‌جو (جویشگر)، برگمان (مترجم ماشینی)، آپارات (بستر ارائه خدمات چند رسانه‌ای)، فیس‌نما و کلوپ و میهن (شبکه‌های اجتماعی) و چاپار (رایانامه) اشاره کرد.

همچنین مرکز ملی فضای مجازی کشور اعلام کرد: شرکت گوگل اخیراً خدمت startup with Google را برای شرکت‌های نوپا (استارتاپ) راه‌اندازی کرده که دسترسی‌های ایران به این خدمت را به طور کامل مسدود ساخته است. این سیاست آمریکایی‌ها در ادامه سیاست‌های قبلی آنهاست که دسترسی ایران را به خدمات ارائه شده در حوزه کسب و کارها بطور ۱۰۰ درصدی مسدود کرده‌اند.

این سرویس که مجموعه گسترده‌ای از خدمات اعم از ابزارها و بسترهای تولید محصول، خدمات میزبانی و ذخیره سازی داده، خدمات تحلیل و پردازش داده را به شرکت‌های نوپای حوزه فضای مجازی ارائه می‌دهد، تاثیر چشمگیری در رشد و توسعه شرکت‌های نوپا در عرصه جهانی خواهد داشت و آمریکایی‌ها در ادامه سیاست سلطه‌جویانه خود قصد دارند با ممانعت از دسترسی شرکت‌های نوپای ایرانی به این خدمات، کسب‌وکارهای فضای مجازی ایران را از رقابت در عرصه جهانی باز داشته و آن را به انزوا بکشانند.

آگاهی از رومینگ و تعرفه‌های آن

با سفر به کشورهای خارجی، یکی از راه‌های برقراری ارتباط با همراهان در داخل کشور استفاده از سیم‌کارت‌ کشور مقصد است. با این کار به نوعی از تعرفه‌های آن کشور برای تماس تلفنی، ارسال پیامک و دیتا استفاده می‌شود. اما یکی دیگر از راه‌های برقراری ارتباط، استفاده از سیم‌کارت‌های اپراتورهای داخلی است، با وجود این، برای کاهش هزینه‌ها و جلوگیری از ضرر میلیونی، لازم است از تعرفه‌های رومینگ و شرایط آن آگاه بود.

بنابراین اگر تصمیم دارید در سفرهای خارجی از سیم‌کارت ایرانی خود برای برقراری ارتباط با داخل کشور استفاده کنید، باید ابتدا مطمئن شوید سیم‌کارت شما با کشور مقصدتان دارای توافقنامه رومینگ است یا خیر؟ زیرا در غیر این صورت نمی‌توانید از تعرفه‌های رومینگ بهره‌مند شوید. پس از اطمینان از این موضوع، لازم است سرویس رومینگ را فعال کنید.

تعرفه مکالمه در همراه اول به ازای هر دقیقه ۸۵۰۰ تومان، تعرفه پیامک ۳۵۰۰ تومان و هر مگابایت اینترنت، ۶۰ هزار تومان است. هزینه استفاده از خدمات تلفن همراه در طول پرواز برای اپراتور ایرانسل، به ازای هر دقیقه مکالمه ۹۰۰۰ تومان، هر پیامک ۳۰۰۰ تومان و اینترنت به ازای هر مگابایت ۷۰ هزار تومان است. تماس‌ها با رومینگ پرواز در رایتل، به ازای هر دقیقه ۸۵۰۰ تومان، ارسال پیامک ۳۰۰۰ تومان و اینترنت به ازای هر مگابایت، ۶۵ هزار تومان هزینه دارد.

نمایشگاه فناوری اطلاعات و ارتباطات در کره جنوبی

همایش و نمایشگاه فناوری اطلاعات و ارتباطات ۲۰۱۷ که در شهر بوسان کره جنوبی برگزار می‌شود، از روز دوشنبه ( ۲۵ سپتامبر) تا روز پنج شنبه ( ۲۸ سپتامبر) برگزار شد و وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در این همایش حضور یافت.

همزمان با دومین روز برگزاری نمایشگاه تلکام ITU در بوسان کره جنوبی و در حاشیه نشست وزرای ارتباطات عضو اتحادیه جهانی مخابرات، محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با هولین ژائو، دبیر کل اتحایه جهانی مخابرات دیدار و گفت‌وگو کرد.

آذری جهرمی با اشاره به رفتار انجمن مبانی موبایل (GSMA) در حذف عضویت اپراتورهای ایران از این انجمن در پی عدم صدور مجوز OFAC (وزارت خزانه‌داری آمریکا) و نیز برخورد شرکت اپل با برنامه‌سازان ایرانی، خواستار پیگیری دبیرکل اتحادیه جهانی مخابرات در این موارد شد.

هولین ژائو دبیرکل ITU (اتحادیه جهانی) نیز از عضویت پنج دانشگاه برتر ایران در این اتحادیه استقبال کرد و با انتقاد از رفتار GSMA در حذف برنامه‌های ایرانی، وعده داد از کانال‌های مناسب، موضوع حذف برنامه‌های ایرانی از اپ‌استور را نیز پیگیری کند.

پیامک‌های تبلیغاتی ساماندهی می‌شوند

اما پس از شکایات درباره مزاحمت پیامک‌های تبلیغاتی و اعلام وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات مبنی بر رسیدگی به این موضوع، حسین فلاح جوشقانی -سرپرست سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی- خبر داد پیامک‌های تبلیغاتی که با شماره‌های شخصی برای مشترکان تلفن همراه ارسال می‌شود تا پایان مهرماه ساماندهی می‌شوند.

وی با اشاره به تاکید وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره ساماندهی پیامک‌های تبلیغاتی گفت: پیامک‌های تبلیغاتی که از طریق سامانه‌های ارسال پیام کوتاه و با سرشماره‌های مختلف برای مشترکان تلفن همراه ارسال می‌شد با ایجاد سامانه #۸۰۰* به طور مناسب ساماندهی شده است.

فلاح جوشقانی افزود: با توجه به نیاز به ساماندهی پیامک‌های تبلیغاتی که با شماره‌های شخصی ارسال می‌شوند، ارتقای سامانه ۱۹۵ و راه‌اندازی بخش دریافت شکایات از طریق پیامک ضروری است تا مشترکان تلفن همراه در صورت لزوم بتوانند پیامک تبلیغاتی و شماره ارسال کننده را از طریق پیامک به سامانه ۱۹۵ ارسال کنند.

مخابرات و ارائه بسته‌های ترکیبی اینترنت و مکالمه

پس از اینکه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، تعرفه‌های پیشنهادی شرکت مخابرات را اعلام کرد؛ محمدرضا بیدخام -مدیرکل روابط عمومی شرکت مخابرات ایران- با اشاره به ارائه بسته ترکیبی اینترنت و مکالمه مخابرات در استان‌های قم و مازندران گفت: تفکیک اینترنت بین‌المللی و کشوری در این طرح انجام شده که به صورت آزمایشی اجرا می‌شود تا بازخوردها را ببینیم و بتوانیم آن را به سایر استان‌ها هم تسری دهیم.

وی با اشاره به تعرفه‌های پیشنهادی مخابرات ایران گفت: با توجه به سیاست‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و جهت ایجاد رضایت برای مشتریان، شرکت مخابرات ایران برای اولین بار در کشور به ارائه‌ی بسته‌های ترکیبی به نام مهرگان اقدام کرده است که در مرحله‌ی اول به صورت پایلوت در استان‌های قم و مازندران اجرا می‌شود.

بیدخام درباره جزئیات این طرح توضیح داد: این طرح شامل خدمات اینترنت با ترافیک کشوری و بین‌الملل و همچنین مکالمه است. با توجه به تفکیک اینترنت بین‌الملل و کشوری، مشترک می‌تواند با مصرف حجم دلخواه خود از اینترنت داخلی و ۱۰ گیگ اینترنت بین‌الملل استفاده کند. برای مکالمه نیز مکالمه‌های داخل استان، بین‌استانی و همراه اول در نظر گرفته شده است.

اعلام جرم علیه تلگرام و واکنش مدیر این پیام‌رسان

کشمکش‌های لفظی میان مقامات ایرانی و مدیران تلگرام، داستان دنباله‌داری است. در تازه‌ترین مورد از ابراز نارضایتی مقامات ایرانی از تلگرام، عباس جعفری دولت‌آبادی – دادستان تهران – با بیان اینکه علیه مدیریت تلگرام اعلام جرم شده و این پرونده به ناحیه‌ امور بین‌الملل دادسرای تهران ارجاع شده است، گفت: اینکه شبکه تلگرام خود را تابع قوانین غربی‌ می‌داند، مانع از رسیدگی به این اعلام جرم نخواهد بود. به موجب این اعلام جرم، شبکه تلگرام علاوه بر ارائه خدمات به گروه‌های تروریستی از جمله گروه داعش، به بستری مناسب برای فعالیت سایر گروه‌های مجرمانه سازمان‌یافته تبدیل شده و ارتکاب جرایم هرزه‌نگاری کودکان، قاچاق انسان و مواد مخدر را ترویج و تسهیل کرده است.

البته در واکنش به این اظهارات، ‌ پاول دورف – مدیرعامل تلگرام – که معمولا در پاسخ به توییت دنبال‌کنندگان خود در شبکه اجتماعی توییتر، ‌ به اظهارات این‌چنینی واکنش نشان می‌دهد، نوشت: از شنیدن این موضوع تعجب ‌می‌کنم. ما به طور فعال محتوای تروریستی و پورنوگرافی را در ایران مسدود می‌کنیم. فکر می‌کنم دلایل اصلی، متفاوت از این موضوعات باشد

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید