طرح نمایندگان آمریکایی برای تشکیل کمیسیونی داخلی با هدف بررسی پایبندی ایران به تعهدات برجامی

  • سیاسی
  • پنجشنبه ۶ مهر ۱۳۹۶ ۱۲:۲۲
    کد خبر :113443

دو عضو مجلس نمایندگان آمریکا روز چهارشنبه طرحی را برای تشکیل کمیسیونی مشترک از اعضای کنگره و دولت آمریکا با هدف بررسی پایبندی تهران به تعهداتش در توافق هسته‌ای (برجام) پیشنهاد دادند.

به گزارش بازتاب به نقل از تارنمای خبری راشاتودی؛ این طرح توسط «جری کنلی» و «فرانسیس رونی» به ترتیب نمایندگان ایالت‌های ویرجینیا و فلوریدا ثبت شده است.
کمیسیونی که در صورت تصویب این طرح تشکیل خواهد شد، متشکل از 16 عضو کنگره و چهار نماینده از دستگاه‌های اجرایی دولت (وزارتخانه‌های امور خارجه، انرژی، دفاع و خزانه‌داری) خواهد بود.
در بیانیه‌ای که کنلی در این خصوص منتشر کرده، آمده است: افزایش شفافیت عمومی پیرامون نحوه اجرای توافق هسته‌ای یک اولویت ضروری به شمار می‌رود. کنگره در بحث نظارت موثر بر این توافق نقشی را بر عهده دارد و باید بدون توجه به ارزیابی رئیس جمهوری در این رابطه به ایفای این نقش بپردازد.
رئیس جمهوری آمریکا باید مطابق با قانون مصوب کنگره آمریکا هر 90 روز یکبار در گزارشی به این نهاد، پایبندی تهران به توافق هسته‌ای را تایید کند.
رسانه‌ها احتمال می‌دهند که ترامپ در گزارش بعدی خود که به زودی موعد انتشار آن است؛ از تایید پایبندی ایران به توافق سر باز زند. این موضوع به تنهایی به معنای خروج آمریکا از برجام نیست، اما این توافق را در معرض خطر قرار خواهد داد.
این در شرایطی است که «جوزف دانفورد» رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا روز سه شنبه ( دیروز ) در جمع نمایندگان سنای این کشور گفته بود که واشنگتن هیچ گزارشی دال بر نقض برجام دریافت نکرده است.
«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان چندی پیش در گفت وگو با خبرگزاری سی‌ان‌ان هشدار داده بود که رویه‌های داخلی آمریکا، مسئولیتی را از گردن دولت این کشور ساقط نمی‌کند و واشنگتن باید به تمامی تعهدات خود ذیل توافق هسته‌ای پایبند باشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید