چرا کاتالونیا می خواهد از اسپانیا جدا شود

  • سیاسی
  • پنجشنبه ۶ مهر ۱۳۹۶ ۱۰:۳۸
    کد خبر :113266

دولت محلی کاتالان در روز اول اکتبر، رفراندوم جدایی از اسپانیا را برگزار خواهد کرد. رفراندمی که دادگاه عالی این کشور آن را غیر قانونی اعلام کرده است.
دادگاه قانون اساسی اسپانیا در حکمی رفراندوم ایالت کاتالونیا را غیر قانونی اعلام کرد. دولت مادرید نیز هرگونه رای گیری برای جدایی این ایالات را غیرقانونی می­ داند.

در روزهای گذشته به علت بازداشت چند مقام منطقه­ ای کاتالونیا و راهپیمایی جدایی خواهان ، تنش میان حکومت مرکزی و بارسلونا به شدت تشدید شده است. تنش­ های شدیدی که بنا به گفته کارشناسان از زمان مرگ ژنرال فرانکو در سال 1979 تاکنون در این کشور بی سابقه بوده­ اند.

کاتالونیا یکی از ایالات های ثروتمند کشور اسپانیا محسوب می ­شود. پس از بروز بحران اقتصادی در جهان و به ویژه در اسپانیا سیاستمداران کاتالونی استدلال می­ کنند که میزان پرداخت مالیات این منطقه به اسپانیا غیرمنصفانه است. در حالی که بیشتر این مالیات­ ها در سایر نقاط اسپانیا خرج می­ شود. مردم این منطقه از این مساله شاکی هستند که مالیات­ های پرداختی آنان به صورت یارانه به سایر مناطق غیر مرفه اسپانیا داده می ­شود و این مالیات­ ها در کاتالونیا استفاده نمی­ شود. مردم این منطقه خواستار پایان این سیاست­ های تبعض آمیز دولت اسپانیا علیه خود هستند.

استقلال طلبان ضمن تکیه بر مسائل اقتصادی بر تاریخ مجزا، هویت ملی و فرهنگی و زبان خاص این منطقه تاکید می­ کنند. آنان معتقدند کاتالان­ ها ملتی جدا از اسپانیا هستند رفراندوم روز اول اکتبر نیز مراجعه به رای و نظر مردم این منطقه خواهد داشت.

پس از جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا، جدایی کاتالونیا از اسپانیا نیز خواهد توانست شوک بزرگ دیگری بر اتحادیه اروپا وارد سازد.

منبع: ایسکانیوز

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید