تحریم هوایی گسترده اقلیم کردستان عراق

    کد خبر :113217

برای اولین باربعد از۲۶ سال از اعلام منطقه پرواز ممنوع بر مدار ۳۶ درجه (منطقه کردستان عراق)، آسمان این منطقه باردیگر شاهد بحران پروازها شده است؛ اگرچه ماهیت این دو واقعه متفاوت است.

به دنبال ضرب الاجل سه روزه حیدرالعبادی نخست وزیر عراق به دولت اقلیم در خصوص تحویل گذرگاه های مرزی و فرودگاه های این منطقه به دولت مرکزی، شرکت های بین المللی هواپیمایی یکی یکی در حال تعلیق پروازهای خود به فرودگاه های سلیمانیه و اربیل هستند.

هواپیمایی اردن و فلای دبی (امارات) و هواپیمایی فرانسه از جمله شرکت هایی بودند که در روز چهارشنبه از آمادگی برای لغو پروازهای خود طی 48 ساعت آینده خبر دادند.

شرکت هواپیمایی شرق الاوسط و برخی کشورهای عربی از روز چهارشنبه پروازهایشان را به مقصد دو فرودگاه در اقلیم متوقف کرده اند و دولت عراق رسما از ترکیه نیز درخواست کرد که پروازهای ترکیه به مقصد اقلیم را متوقف کند.

همچنین شرکت های هواپیمایی لبنان و مصر نیز روز جمعه را برای آغاز توقف پروازها به مقصد کردستان عراق اعلام کردند.

سازمان هواپیمایی کشوری عراق روز چهارشنبه طی نامه ای به دفاتر نمایندگی شرکت های هواپیمایی خارجی در بغداد ، خواستار توقف پروازها به کردستان عراق شد.

مهلت سه روزه دولت عراق جمعه شب پایان می یابد و ممنوعیت پروازها به و از اربیل و سلیمانیه به سراسر جهان و نیز بسته شدن مرزهای زمینی به اجرا گذاشته می شود.

این اقدام بین المللی در پی تصمیم دولت مرکزی عراق برای توقف پروازهای خارجی به فرودگاههای اربیل و سلیمانیه در مخالفت با برگزاری همه پرسی اقلیم کردستان عراق، صورت گرفته است، موضوعی که با واکنش هایی در کردستان عراق روبه رو شد، بطوری که اتحادیه شرکتهای گردشگری در اقلیم کردستان عراق با صدور بیانیه ای از مردم خواست با راهپیمایی و تجمع مقابل دفتر نمایندگی سازمان ملل به این امر اعتراض کنند.

این اتحادیه اضافه کرد: راهپیمایی اعتراضی فردا پنجشنبه در مقابل دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در اربیل برگزار خواهد شد .

در همین راستا ‘تالار فائق’ مدیر فرودگاه اربیل ، اجرای تصمیم بغداد در خصوص توقف پروازها را بعید و آن را مغایر قوانین بین المللی دانسته است.

اما طاهر عبدالله مدیر فرودگاه سلیمانیه از تصمیم دولت عراق در این خصوص ابراز شگفتی و ادعا کرده که فرودگاه تحت دستور العمل مقام های دولت مرکزی، از جمله سازمان هواپیمایی کشوری عراق اداره می شود.

دولت عراق بدنبال بی توجهی رهبران اقلیم کردستان عراق به عدم برگزاری همه پرسی اقلیم کردستان عراق و تلاش برای تجزیه عراق تصمیم به توقف پروازهای خارجی به اقلیم گرفت و همزمان از دولت اقلیم کردستان عراق خواست معابر مرزی و فرودگاهها را تا روز جمعه تحویل دولت مرکزی دهد.

بحران در آسمان کردستان عراق اولین بار در آوریل 1991 و به دنبال اشغال کویت توسط ارتش بعثی صدام و حمله متقابل نیروهای آمریکایی به عراق منجر به اعلام منطقه پرواز ممنوع در مدار 36 درجه شد تا این منطقه از حملات نیروی هوایی ارتش عراق در امان بماند.

کارشناسان معتقدند که اولین مراحل طرح تقسیم عراق از همان زمان کلید زده شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید