شناسایی۳۰ جاذبه برای تبدیل به ژئوپارک

عضو شورای جهانی ژئوپارک‌های یونسکو گفت: فهرست ۳۰ منطقه در کشور که قابلیت تبدیل به ژئوپارک را دارند توسط سازمان زمین‌شناسی شناسایی شده و در قالب کتابی منتشر می‌شود.

علیرضا امری کاظمی گفت: ژئوپارک قشم به‌عنوان تنها ژئوپارک کشور و خاورمیانه در شبکه ژئوپارک‌های جهان ثبت شد اما مهم این است که بدانیم چشم‌انداز کشور برای توسعه ژئوپارک‌ها در کشور چیست؟ قشم می‌تواند یک الگو و نمونه برای نقاط دیگر کشور و توسعه ژئوپارک‌ها باشد. ژئوپارک قشم در این زمینه مشارکت کرده و در راستای برنامه‌های توسعه‌ای، بخشی از هزینه مطالعات پتانسیل یابی کشور را به سازمان یونسکو پرداخته تا کارشناسان آن‌ها با سازمان زمین شناسی در این زمینه همکاری کند.

مسئول پرونده ثبت جهانی ژئوپارک قشم گفت: پتانسیل یابی برعهده سازمان زمین‌شناسی است و ما در این سازمان حدود ۱۷ سال است که این کار را انجام می دهیم و تا کنون حدود ۳۰ نقطه و پتانسیل کشور را برای ایجاد ژئوپارک جدید شناسایی کرده ایم. قرار است که اواخر اردیبهشت ماه این فهرست در کتابی منتشر شود.

امری کاظمی بیان کرد: حدود ۳۰ ژئوپارک در ۲۰ استان داریم. برخی از استانها دارای دو ژئوپارک هستند ما این مناطق را به به استان‌ها پیشنهاد می‌کنیم اما پیگیری و اجرایی شدن آن بستگی به همت استان دارد سازمان زمین‌شناسی تنها وظیفه اش شناسایی است اما بالفعل شدن آنها در اختیارات مدیریت استان‌هاست.

وی از تشکیل کمیته ملی ژئوپارک در کشور خبر داد و گفت: این کمیته با مشارکت سازمانهای زمین شناسی، میراث فرهنگی و گردشگری، حفاظت از محیط زیست، جنگل‌ها و مراتع و کمیسیون ملی یونسکو تشکیل شده و در حال تدوین آیین نامه اجرایی آن هستیم تا بقیه مناطق کشور نیز از این حیث نعرفی و شناسایی شوند و ژئوپارک در آن مناطق نیز فعال شود.

وی بیان کرد: به صورت کاملا اتفاقی دو ژئوپارک ارس و قشم در محدوده مناطق آزاد قرار دارد این دلیل نمی شود که تصور کنیم در مناطق دیگر ژئوپارک نداریم. در قشم و ارس مدیریت این ژئوپارک ها بر عهده سازمانهای مناطق آزاد و در بقیه شهرها و استانها مدیریت ژئوپارک برعهده فرمانداران و استانداران است.