صنایع دستی به فضای باز نمایشگاه کتاب نرفت

  • اقتصادی
  • یکشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۲۰:۵۱
    کد خبر :11303

در حالی که مدیرکل صادرات صنایع دستی از حضور هنرمندان در فضای باز نمایشگاه کتاب خبر داده بود فعالان صنایع دستی به سوله‌ای کوچانده شده‌اند که هیچ اطلاع‌رسانی درباره آن نشده است.

 پویا محمودیان در نشست رسانه ای معاونت صنایع دستی که نهم اردیبهشت ماه در سالن فجر سازمان میراث فرهنگی برگزار شد به فعالیت‌های اداره کل صادرات اشاره و بیان کرد: ما سال ۹۵ را با بازارچه‌های نوروزی آغاز و با نمایشگاه عیدانه به پایان رساندیم. ما در چهارنمایشگاه مشارکتی شرکت کردیم تا این مسئله را جا بیاندازیم که صنایع دستی در بسیاری از نمایشگاه‌ها از جمله نمایشگاه فجر طراحی مبلمان و همچنین زیورآلات می‌تواند حضور داشته باشد. امسال هم برای نخستین بار در فضای باز نمایشگاه بین‌المللی کتاب حضور پیدا می‌کنیم تا صنعت خلاق و صنعت فرهنگی را در یک نمایشگاه مشترک داشته باشیم.

دیروز، ۱۶ اردیبهشت ماه و پس از گذشت چهار روز از برگزاری نمایشگاه کتاب، هیچ خبری از حضور صنایع دستی در فضای باز نمایشگله بین‌المللی کتاب نبود. هیچ کدام از غرفه‌داران هم متوجه حضور فعالان این حوزه و حضورشان در نمایشگاه نشده بود. روی هیچ کدام از تابلوهای راهنما هم نوشته نشده بود که برای بازدید از نمایشگاه صنایع‌دستی به کدام بخش می‌توان مراجعه کرد. فراتر از این موارد، هیچ گونه اطلاع رسانی درباره حضور یا عدم حضور هنرمندان در سی‌امین نمایشگاه بین المللی کتاب صورت نگرفته بود.

امروز ۱۷ اردیبهشت ماه، پویا محمودیان  اعلام کرد که ۱۴ و ۱۵ اردیبهشت ماه، به خاطر بارندگی شدید، هنرمندان به سوله‌ای منتقل شده و نتوانسته اند کارهاشان را در فضای باز نمایشگاه ارائه کنند. در صورتی که ما امیدوار بودیم حضور هنرمندان در فضای باز به آشنایی بیشتر مردم با صنایع دستی و حمایت بیشتر از هنرمندان منجر شود.

درباره این شرایط با شاهرخ پوری، یکی از هنرمندان شرکت‌کننده در نمایشگاه کتاب امسال هم صحبت کردیم که در پاسخ گفت: ما به سوله‌ای، نزدیک به ایستگاه تاکسی و پشت خوراکی فروشی‌ها منتقل شده‌ایم و تا دیروز هیچ اسمی‌از صنایع دستی، بر سر در سوله ما نبود. ابتدا بخش محیطی بود بع به بخش جنبی تغییر نام داد از دیروز تا به حال، سر در سوله نوشته شده: بخش جنبی (صنایع دستی)!

پوری همچنین به بارندگی جمعه، ۱۵ اردیبهشت ماه اشاره و بیان می‌کند: بر اثر بارندگی برخی کارها، به ویژه آثار منبت، آسیب دیدند که مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد، کارشناس فرستاده و قول داده اند که خسارت وارده را جبران کنند. اما ما از مسئولان صنایع دستی انتظار داشتیم تا از ما بیشتر حمایت کنند.

به گفته او قرار بوده از ۱۰ استان کشور در نمایشگاه کتاب شرکت کنند که تنها ۶ استان به نمایشگاه آمده اند. خوزستان، گیلان، اردبیل، تهران و… در نمایشگاه شرکت کرده اند. البته دیروز برگزارکنندگان نمایشگاه کتاب به سوله هنرمندان صنایع دستی امدند و گفتند: هنرمندانی که فروش دارند باید نصف اجاره بهای خود که برابر با ۹۰۰ هزار تومان است را پرداخت کنند که این موضوع با اعتراض هنرمندان مواجه شد چرا که به به آنها وعده داده بودند که این نمایشگاه رایگان است.

نیما ذاکری سعید هم هنرمند فعال در زمینه چرم است؛ او معتقد است: مسئولان صنایع دستی تنها به ارائه آمار بسنده کرده‌اند. وگرنه چرا باید این همه بی‌نظمی‌و بی برنامگی در برگزاری یک نمایشگاه وجود داشته باشد؟

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید