هتک حرمت عزاداری شیعیان قطیف باعث تشدید تنش در عربستان می‌شود

  • سیاسی
  • چهارشنبه ۵ مهر ۱۳۹۶ ۱۰:۴۰
    کد خبر :112549

یک فعال سیاسی عربستانی با اشاره به هتک حرمت مراسم عزاداری شیعیان در قطیف گفت که این اقدامات باعث تشدید تنش در این کشور و چه بسا بروز جنگ داخلی شود.

“دکتر علی الیامی”، فعال سیاسی عربستان و مدیر مرکز دموکراسی و حقوق بشر در واشنگتن در مصاحبه با تسنیم به تشریح تحولات اخیر در عربستان و همچنین اقدام این رژیم در ممانعت از برگزاری مراسم محرم پرداخت.

 

عربستان با مشکلات گسترده‌ای دست و پنجه نرم می‌کند

وی در ابتدای این مصاحبه و درباره بازداشت‌های ادامه دار اخیر در عربستان گفت: در پی اعتراضات سیاسی و اقتصادی اخیر و حتی اعتراض زنان به وضعیت موجود، بازداشت‌های اخیر آغاز شد. عربستان در حال حاضر با مشکلات گسترده‌ای دست و پنجه نرم می‌کند به همین دلیل هر کسی حرفی بزند یا انتقادی بکند، دشمن نظام آل سعود، دین و “محمد بن سلمان” ولیعهد عربستان به شمار می‌آید. امید می رفت که محمد بن سلمان سیاست‌های متفاوتی در مقایسه با پدران و نیاکان خود اتخاذ کنند اما متاسفانه شاهد آن هستیم که نسل کنونی در مقایسه با پیشینیان با شدت عمل بیشتری رفتار می‌کنند.

هتک حرمت مراسم عزاداری شیعیان در قطیف باعث تشدید تنش در عربستان می شود

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره هتک حرمت شعائر عاشورایی توسط نیروهای امنیتی و مزدوران آل سعود در منطقه قطیف عربستان گفت: تفرقه‌های دینی، نژادپرستانه و جنسیتی عاملی بوده که باعث چالش‌ها و مشکلات فراوانی برای کشور شده و همچنان نیز برای کشور مشکلاتی به بار خواهد آورد. چاره‌ای جز این نیست که آزادی دینی در عربستان وجود داشته باشد و شرایط کنونی در این کشور به سوی افراطی‌گری و شدت عمل بیشتر پیش می‌رود. تجاوز و هتک حرمت برادران شیعه در قطیف نشان از این دارد که شرایط کشور بحرانی بوده و آل سعود همچنان در حال هوای چندین قرن پیش به سر می‌برد. هتک حرمت مراسم عزاداری شیعیان در عربستان حاکی از آن است که تقسیم بندی‌ها در این کشور هنوز ادامه داشته و چه بسا تشدید یابد و تمامی این موارد به تنش‌های بیشتر و چه بسا جنگ داخلی در این کشور منجر خواهد شد. عربستان در حال حاضر به یک رهبری نوین و به روز نیاز دارد که به جای آنکه برای تفرقه در داخل کشور تلاش کند، فرزندان این کشور را به یکدیگر نزدیک کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید