اختلاف پیمانکار و بهره‌بردار معدن منجر به بیکاری ۱۰۰ کارگر شد

  • اقتصادی
  • یکشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۱۹:۵۴
    کد خبر :11254

پیمانکار یکی ازمعادن سنگ آهن استان کردستان، با ظرفیت سالانه ۴۰ میلیون مگنتیت و مجوز سقف هزار تن در برداشت در سال ۱۰۰ کارگر خود را بیکار کرد.

معدن شهرک کردستان به علت اختلافات بین پیمانکار و بهره‌بردار تعطیل و حدود ۱۰۰ نفر از کارگران و معدنکاران آن در آستانه اخراج هستند. ۴۰ درصد از سهام این معدن متعلق به کارگران آن بوده و ۶۰ درصد دیگر متعلق به یک شرکت سهامی عام می‌باشد.

بنابر گزارش های واصله از استان کردستان، این معدن از اوایل فروردین ماه سال جاری به طور کامل تعطیل بوده و در اواخر اردیبهشت ماه با ۵۰ درصد از کارگران خود مجدد آغاز به کار کرد.

یکی از دلایل بیکاری این کارگران اختلاف نظر بین بهره بردار و پیمانکار عنوان شده است.

یکی دیگر از مشکلاتی که منجر به بیکاری ۱۰۰ نفر از کارگران این معدن و یا به عبارتی سهامداران خرد آن شده است، بدهی حدود ۴۰ میلیارد تومانی بهره بردار به دولت است. این بدهی مربوط به حقوق دولت از محل معدن بوده و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان با اغماض نسبت به این بدهی مجوز توسعه فعالیت در حوزه فرآوری محصولات را صادر کرده است.

مهدی مرادی، سرپرست امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان  گفت: شرکت بهره بردار چند روز پیش حدود ۲ میلیارد تومان از بدهی خود را به دولت پرداخت کرد.

وی افزود: در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر جلوگیری از خام فروشی ما به این شرکت کمک کردیم تا کارخانه تولید کنسانتره را راه اندازی کرده و فرآوری محصولات استخراجی معدن را انجام دهند.

وی با اشاره به حجم استخراج و تولید هلدینگ بهره بردار گفت: شرکت بهره بردار تا ۵ فروردین امسال کارخانه ۳۲۵ هزار تنی تولید کنسانتره داشت. مجوز استخراج سالیانه این شرکت از محل معدن شهرک کردستان ۷۵۰ هزارتن در سال می باشد. امسال ۶۵۰ هزار تن برداشت از معدن به ثبت رساندند و در حال حاضر ۹۷۵ هزار تن کنسانتره تولید می کنند. برای این افزایش تولید این شرکت نیاز به حداقل ۲ میلیون تن خوراک در سال دارد. به همین دلیل ما مجبوریم مجوز آنها را از ۷۵۰ هزار تن به ۲ میلیون تن افزایش دهیم. بابت این افزایش هم حداقل به دو برابر نیروی کار نیاز دارند.

وی درباره اخراج کارگران این معدن تاکید کرد: گرچه وظیفه من نیست اطلاع رسانی کنم اما اخراج این کارگران را به شدت تکذیب می کنم.

وی این احتمال را داد که شرکت در حال تغییر پیمانکار از طریق مناقصه بوده و بعد از انتخاب پیمانکار بعدی همان کارگران مجددا به سر کار بازخواهند گشت.

شرکت بهره بردار این معدن به صورت شرکت سهامی خاص تاسیس شده و اسفند ماه ۱۳۷۵ در اداره ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی تهران به ثبت رسیده است.

این شرکت با دارا بودن ۶ شرکت تخصصی در زمینه اکتشاف، حفاری و استخراج و فرآوری محصولات معدنی در استان کردستان و استانهای اطراف یکی از بزرگترین شرکت های فعال در کشور بوده که با سرمایه اولیه ۵۰۰ میلیون ریالی به ثبت رسیده و طی تغییرات متوالی نهایتا در سال ۱۳۹۰ سرمایه شرکت به مبلغ ۲۴۰ میلیارد ریال و در سال ۱۳۹۱ به ۱.۰۳۶ میلیارد ریال افزایش یافت.

محصولات تولیدی این شرکت درحال حاضر شامل سنگ آهن دانه بندی شده و کنسانتره است.

معدن شهرک کردستان کجاست؟

معدن شهرک کردستان که در منطقه حسن آباد یاسوکند بیجار قرار دارد، بیش از ۱۰۰ میلیون تن ذخیره سنگ آهن داشته و امور مربوط به  اکتشاف، استخراج و بهره برداری از معادن، خردایش، شستشو، دانه بندی، تغلیظ و تصفیه مواد معدنی آن توسط شرکت بهره بردار به عهده یک شرکت پیمانکار واگذار شده است.

پیمانکار در حال حاضر جزء واحدهای تجاری فرعی شرکت بهره بردار می باشد.

شرکت بهره بردار نیز  کار استخراج سه معدن متعلق به هلدینگ خود را انجام می دهد.این سه معدن شامل این موارد است: معدن آهن باباعلی استان همدان، بهار، بخش صالح آباد- روستای باباعلی با ذخیره ۶ میلیون تن سنگ آهن/ معدن آهن گلالی استان کردستان- قروه، بخش دزج چهاردولی- روستای گلالی با ذخیره ۱۰ میلیون تن  سنگ آهن/معدن آهن شهرک استان کردستان- بیجار، بخش‌حسن آباد یاسوکند- روستای سراب با ذخیره ۴۰ میلیون تن سنگ آهن.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید