آنکارا در مسیر تحریم نفتی اقلیم کردستان عراق

    کد خبر :112510

برگزاری همه‌پرسی مناقشه‌آمیز اقلیم کردستان برای حرکت جدایی‌طلبانه موجب شده است تا تنش‌ها بین این اقلیت نژادی با دولت مرکزی افزایش یابد. به گزارش سی‌ان‌ان رای‌گیری در اقلیم کردستان روز دوشنبه از ساعت ۸ صبح شروع و در ساعت ۷عصر به وقت محلی پایان یافت. در پایان رای‌گیری از سوی مقامات محلی اعلام شد که نتایج تا ۷۲ ساعت دیگر (احتمالا روز پنج‌شنبه) مشخص می‌شود.

مقامات محلی کردستان گفتند 72 درصد کسانی که حق حضور در همه‌پرسی را داشتند در آن شرکت کردند. منابع رسمی گفتند، میزان مشارکت در اربیل از ۸۰ درصد تجاوز کرد؛ درحالی‌که در دهوک نزدیک به ۹۰ درصد بود و در استان‌های سلیمانیه و حلبچه نیز از ۵۵ درصد تجاوز کرد. گفته می‌شود صندوق‌های همه‌پرسی در سراسر اقلیم تعبیه شده بود. صندوق‌ها در کرکوک هم مستقر بود. این در حالی است که شهر نفت‌خیز کرکوک محل اختلاف اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق است.

هرچند قباد طالبانی، معاون نخست‌وزیر اقلیم کردستان این روز را یک روز تاریخی برای اقلیم کردستان اعلام کرد اما این همه‌پرسی در میان مخالفت کشورهای همسایه برگزار شد. عراق، ترکیه و ایران خواستار لغو این همه‌پرسی بودند. با این حال کمیسیون عالی همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق افزود: براساس شمارش ۲۸۲ هزار رای یعنی ۹ درصد آرای رای‌دهندگان بیش از ۹۳ درصد به جدایی رای مثبت داده‌اند. کمیسیون مذکور ادامه داد: روند شمارش آرا همچنان ادامه دارد و با شمارش این میزان رای مشخص شد 29/93 درصد به جدایی از عراق رای آری و 71/6 درصد به این جدایی رای منفی داده‌اند. نماینده کمیسیون گفت: نتایج احتمالا تغییر کند چون شمارش آرا ادامه دارد و نتایج رسمی روز پنج‌شنبه اعلام می‌شود. طبق بیانیه‌های جدید، حدود 3 میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از مجموع 5 میلیون و ۲۰۰هزار نفر در این همه‌پرسی شرکت کردند. این در حالی است که دولت عراق اجرای مصوبات شورای وزارتی امنیت ملی این کشور را در واکنش به همه‌پرسی شروع کرده است. همزمان العبادی به نیروهای امنیتی تحت فرمان دولت مرکزی دستور داد که برای اقدام نظامی برای حفاظت از شهروندان در مناطق مورد مناقشه از جمله کرکوک آماده باشند.

حشد شعبی نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده‌ که حاضر است برای حفاظت از شهروندان در کرکوک و سایر مناطق مورد مناقشه با پیشمرگه‌های کرد وارد نبرد شود. نجم‌الدین کریم، استاندار کرکوک این اقدام دولت مرکزی عراق را محکوم کرده و خواستار خویشتن‌داری شده است. منابع خبری نزدیک به حکومت اقلیم گزارش دادند که مردم در کرکوک برای جشن به خیابان‌ها آمده‌اند. استاندار کرکوک از مردم خواسته از تیراندازی هوایی برای شادمانی خودداری کنند تا تنش ایجاد نشود. در این شرایط ترکیه تهدید کرده است که مسیر عبور نفت کردستان عراق را مسدود خواهد کرد.

شبکه خبری الجزیره نیز در گزارشی اعلام کرد که ترکیه و عراق دست به یک مانور نظامی مشترک زده‌اند. وزارت دفاع عراق در بیانیه‌ای کوتاه به نقل از عثمان الغانمی، رئیس ستاد مشترک ارتش عراق آغاز رزمایش‌های نظامی گسترده مشترک با ترکیه در مرزهای مشترک دو کشور را اعلام اما از ارائه جزئیات آن خودداری کرد. الغانمی روز شنبه با خلوصی آکار، همتای ترکیه‌ای خود در آنکارا دیدار و درباره مساله همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق به شکلی ویژه گفت‌وگو کرد. در این راستا بغداد تاکید کرد که هرگز به نتایج همه‌پرسی توجهی نخواهد داشت. آنکارا نیز همه‌پرسی را رد کرده و آن را تهدیدی علیه امنیت ملی خود دانست و تاکید کرد که اقدامات لازم برای حفظ امنیت خود را در پیش خواهد گرفت.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید