پیشرفت ستاره خلیج فارس در سال ۹۲، ۶۳.۶ درصد بود

  • اقتصادی
  • یکشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۱۹:۵۰
    کد خبر :11243

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی گفت: به جرأت می توان گفت ۶۰ تا ۶۵ درصد از تجهیزات پالایشگاه ستاره خلیج فارس توسط بخش داخلی تولید شده است.

 عباس کاظمی معاون وزیر نفت در امور پالایشی در نشست خبری در جمع خبرنگاران با تاکید بر اینکه اصلی ترین کار شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی در ۳.۵ ساله فعالیت دولت یازدهم صادرات پایدار ۴۵۰ هزار بشکه فرآورده نفتی در روز بوده است، گفت: این میزان صادرات علاوه بر تامین نیاز داخلی انجام شده است.

وی با بیان اینکه علت این رشد صادرات، توسعه فازهای پارس جنوبی و افزایش میزان برداشت گاز از این میدان بوده است، افزود: در سال ۹۳وارد کننده بسیاری از فرآورده های پالایشی بودیم در حالی که اکنون صادر کننده هستیم.

معاون وزیر نفت در امور پالایشی تصریح کرد: ۳۰ نیروگاه ما به خط لوله تامین فرآورده متصل است. مهمترین علت توسعه پالایشگاهها رفع تحریم ها بود که بیشترین دامنه این توسعه شامل پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس می‌شود.

کاظمی با اعلام اینکه در سال  جاری واحد بنزین سازی لاوان و بندرعباس توسعه یافته و وارد سرویس شده است، بیان کرد: طرح توسعه و کیفی سازی این پالایشگاهها در سال گذشتته توسط شرکت ساینوپک انجام شده و بقیه سرمایه گذاران نیز از چین و سایر کشورهای آسیا و آسیای شرقی بودند.

وی با اشاره به اینکه مقرر شده است تا پایان سال ۱۴۰۴ میزان استفاده مازوت در بخش های مختلف نیروگاهی و صنعتی به کمتر از ۱۰ درصد برسد، تصریح کرد: در حال حاضر پتانسیل تولید ۱۶ میلیون لیتر بنزین در روز را داریم. به این ترتیب می توان گفت با افتتاح فاز نخست پالایش میعانات گازی ستاره خلیج فارس در مرز خودکفایی تولید بنزین قرار گرفتیم.

این مقام مسئول در بخش دیگری از صحبت های خود به ارتقاء کیفیت محصولات پالایشی اشاره کرد و گفت: بر اساس تعهدات این شرکت به اصول زیست محیطی در تلاش هستیم تا پایان فصل بهار بتوانیم بخش عظیمی از کشور را تحت پوشش مصرفی بنزین یورو ۴ قرار بدهیم.

به گفته کاظمی نمی توان از توانمندی شرکت ها و پیمانکاران داخلی برای تولید تجهیزات مورد نیاز پالایشگاهی همانند پمپ ها حاصل شد. به جرأت می توان گفت ۶۰ تا ۶۵ درصد از تجهیزات پالایشگاه ستاره خلیج فارس توسط بخش داخلی تولید شده است.

گفتنی است در دوران پیش از تحریم، تحریم و پس از تحریم گشایش های مطلوبی در زمینه  توسعه منابع مالی داخلی رشد خوبی داشته ایم در نتیجه توانستیم پمپ های مناسبی مطابق استاندارد API در داخل کشور تولید کنیم.

معاون وزیر نفت در امور پالایشی با اشاره به اینکه تنها بخش کمتر توسعه یافته صنعت پالایشگاهی کشور شامل بخش های تک و ابزار دقیق می‌شود، گفت: در حال حاضر بخش قابل توجهی از کاتالیست های کلیدی مورد نیاز صنعت پالایشی کشور در داخل تولید می‌شود و توانسته اند بخش عمده ای از نیاز داخلی به این محصول را تامین کنند. به این ترتیب می توان گفت در بخش لایسن و کاتالایست ها رشد مطلوبی را تجربه کرده ایم.

به گفته این مقام مسئول اعداد و ارقام متفاوتی در مورد بخش های مختلف ستاره خلیج فارس به عنوان مگا پروژه پالایشگاهی کشور مطرح می‌شود. در این زمینه باید گفت بخش های مختلف این پروژه همانند ماتریسی است که هر یک در بخش های مختلف پیشرفت متفاوتی را تجربه کرده اند اما به طور کلی می توان گفت مجموع پالایشگاهی میعانات گازی ستاره خلیج فارس در مرداد ۹۲، ۶۳.۶ درصد پیشرفت را تجربه کرده است.

شاهرخ خسروانی معاون مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی در تکمیل گفته های کاظمی در مورد موضوع پیشرفت بخش های مختلف پالایشگاه ستاره خلیج فارس گفت: خط لوله انتقال میعانات گازی از عسلویه تا منطقه پالایشگاه ستاره خلیج فارس به تنهایی ۱۱ درصد کل پروژه ستاره خلیج فارس را به خود اختصاص می دهد که این بخش در سال ۹۲ به طور کامل تکمیل شده است. بخش آبگیر رقمی معادل ۴ تا ۵ درصد کل پروژه را به خود اختصاص می دهد که این بخش نیز به طور کامل تکمیل شده بود اما به جرأت می توان گفت در سال ۹۲ هیچ تجهیز فرایندی در ستاره خلیج فارس نصب نشده بود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید