آمریکا نباید اشتباه جنگ عراق را در قبال ایران تکرار کند/اروپایی‌ها ترامپ را متوقف کنند

  • سیاسی
  • سه شنبه ۴ مهر ۱۳۹۶ ۱۷:۴۵
    کد خبر :112305

سران قدرتمند اروپایی باید ترامپ را از خروج از برجام و بی‌ثبات کردن خاورمیانه منصرف کنند. در سال ۲۰۰۳ اروپایی ها قادر به جلوگیری از حمله بوش به عراق نبودند. این شکست نباید در مقابل ایران تکرار شود. این تنها مساله توافق هسته‌ای نیست بلکه ثبات خاورمیانه و جان آمریکایی ها را هدف گرفته است.

به گزارش بازتاب به نقل از پایگاه تحلیلی آمریکایی «نشنال کاتولیک ریپورتر»، در صورتی که آمریکا اشتباهات جنگ عراق را فراموش کند، تاریخ این کشور با ایران تکرار خواهد شد.

در این گزارش به نوشته جرج سانتیانا فیلسوف اسپانیایی در یک سده گذشته اشاره کرده که گفته بود کسانی که نمی‌توانند تاریخ را به خاطر بسپارند، محکوم به تکرار آن هستند.

نویسنده این گزارش با این مقدمه به حمله آامریکا در سال ۲۰۰۳ به عراق اشاره کرده و نوشت: امروز شاهد نتایج ناخوشایند جنگ عراق هستیم. ترامپ خواستار نابودی توافق هسته‌ای است. او از اولین سخنرانی خود در سازمان ملل برای شرم‌آور خواندن توافق هسته‌ای استفاده کرد. او در حالی این توافق را یک توافق یک‌جانبه به سود ایران می‌خواند که سکوت مبهم مخاطبان و چهره‌های سنگی دیپلمات‌های خارجی در سازمان ملل جایگزین تشویق های مرسوم شده بود.

در این گزارش گفته شده ترامپ هرگز به صراحت اعلام نکرده قرار است این توافق را لغو کند. او به خبرنگارانی که منتظر یک پاسخ صریح در این باره بودند، گفت به زودی تصمیمش را علنی خواهد کرد.

نویسنده به دو ادعای دولت ترامپ علیه توافق هسته‌ای اشاره کرده و نوشت: اول اینکه دولت معتقد است ایران به روح برجام تجازور کرده است و دوم به این دلیل که معتقد است توافق هسته‌ای یک توافق حاوی بندهایی است که بعد از مدعی منقضی خواهند شد. آنها این بند را که در توافق هسته‌ای گفته شده ایران به هیچ وجه و در هیچ شرایطی حق داشتن سلاح هسته‌ای ندارد را نادیده می‌گیرند.

نویسنده این گزارش تاکید کرده صرف‌نظر از بی توجهی ترامپ به واقعیت ها به نظر می رسد گمانه‌زنی‌ها درباره عدم تایید توافق هسته‌ای توسط او در ماه اکتبر گمانه درستی باشد. با این اقدام این کنگره آمریکاست که باید درباره خروج یا عدم خروج از برجام تصمیم‌گیری کند. اعلام عدم پایبندی ایران به برجام به کنگره تحت کنترل جمهوری خواهان شصت روز مهلت قانونی خواهد داد که درباره درخواست بازنگری در توافق هسته‌ای و یک مذاکره مجدد یا اعمال تحریم‌های سابق تصمیم‌گیری کنند. متحدان اروپایی آمریکا مخالفتشان را با خروج از توافق هسته‌ای نشان داده اند . علاوه بر این شش کشور مذاکره کننده نیز بارها گفته اند مذاکره جدیدی در کار نخواهد بود.

به اذعان این رسانه آمریکایی رسیدن به توافق جدید با ایران رویای ترامپ است. با خروج از برجام ما به پله قبلی باز خواهیم گشت و ایران برنامه‌های هسته‌ای‌اش را از سر خواهد گرفت. چه ما بپذیریم یا بخواهیم با نیروی نظامی جلوی آنها را بگیریم، این بار هیچ حمایتی هم از سوی جامعه بین الملل وجود نخواهد داشت.

نویسنده این گزارش گفته جای تعجب نداشت که تنها تشویق کننده سخنان ترامپ در کاخ سفید بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی بود. او این سخنرانی را شجاعانه و صریح خواند و از آامریکا خواست یا برجام را باطل کنند یا درستش کنند. درخواست نتانیاهو از ترامپ هم پا فراتر گذاشته و خواستار توقف برنامه موشکی ایران نیز شده است. طرح جایگزین نتانیاهو این بود که «با مواضع نرم گرفتن در قبال ایران جنگ در راه خواهد بود».

این رسانه آمریکایی خاطر نشان کرد ترامپ از هیچ فرصتی برای توهین به اوباما نمی‌گذرد. او خواستار نابودی همه دستاوردهای اوباماست. نتانیاهو نه تنها در این مورد با ترامپ هم فکر است بلکه این وسواس را به ابزاری برای منافع اسرائیل تبدیل کرده است. او برخلاف نظر جامعه اطلاعاتی و امنیتی اسرائیل نظیر موساد و وزارت جنگ که معتقدند از بین بردن توافق هسته‌ای می تواند به ضرر اسرائیل باشد معتقد است باید از برجام خارج شد.

نویسنده در ادامه این گزارش به این واقعیت که مساله موشکی ایران هیچ ارتباطی به توافق هسته‌ای ندارد، اشاره کرده و تاکید کرد: ترکیب همه معضلات با ایران تحت توافق هسته‌ای صلح و ثبات را برای خاورمیانه به ارمغان نخواهد آورد بلکه رقابت‌های منطقه‌ای بین ایران و عربستان را تشدید خواهد کرد.

این گزارش همچنین به بخش‌های دیگری از ادعاهای ترامپ اشاره کرده که گفته بود: آمریکا همیشه در اولویت است. مانند همه شما سران کشورها که همیشه کشورهایتان را در اولویت قرار می‌دهید. با این حال ایرانی‌ها دکترین خودشان در منطقه خاورمیانه را تکرار کردند؛ در حالی که هیچ کس نمی‌تواند منافع خودش را دنبال کند بدون اینکه منافع دیگران را در نظر بگیرد.

نویسنده با این مقدمه تاکید کرد: تنها راه مواجهه با ایران ایجاد ائتلاف، دیپلماسی و در صورت نیاز، تحریم است. همان طور که جنگ عراق و آشفتگی‌های ناشی از آن نشان داد، جنگ گزینه درستی در مقابل ایران نیست.

نویسنده خاطر نشان کرد که سران قدرتمند اروپایی باید ترامپ را از خروج از برجام و بی‌ثبات کردن خاورمیانه منصرف کنند. در سال ۲۰۰۳ اروپایی ها قادر به جلوگیری از حمله بوش به عراق نبودند. این شکست نباید در مقابل ایران تکرار شود. این تنها مساله توافق هسته‌ای نیست بلکه ثبات خاورمیانه و جان آمریکایی ها را هدف گرفته است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید