رویارویی محمد هاشمی با عارف درباره انتخابات آینده

  • سیاسی
  • سه شنبه ۴ مهر ۱۳۹۶ ۱۷:۱۰
    کد خبر :112270

هاشمی در واکنش به سخنان عارف درباره عدم ائتلاف اصلاح‌طلبان در انتخابات۹۸ گفته است: اصلاح‌طلبان اگر قصد دارند در انتخابات بعدی به پیروزی برسند باید با اصولگرایان معتدل ائتلاف کنند.بدون ائتلاف در انتخابات شکست خواهند خورد.

محمد هاشمی از اعضای سابق شورای مرکزی و کمیته سیاسی حزب کارگزاران سازندگی درباره کابینه دولت دوازدهم و انتقاد برخی اصلاح‌طلبان نسبت به حضور برخی افراد در کابینه دوازدهم گفته است: بنده ارتباط خاصی با اصلاح‌طلبان ندارم و نمی‌توانم به نمایندگی از جریان اصلاحات صحبت کنم. با این وجود به نظر می‌رسد اصلاح‌طلبان انتظار بیشتری از آقای روحانی در انتخاب اعضای کابینه خود داشتند. این مسأله که آیا این انتظارات صحیح بوده و یا نه، نیازمند تحلیل و بررسی عمیق‌تر است.

وی سخنان خود را اینگونه ادامه داده که اصلاح‌طلبان باید این نکته را در نظر داشته باشند که اگر قصد دارند در انتخابات بعدی به پیروزی برسند باید با اصولگرایان معتدل ائتلاف کنند. بدون شک اگر اصلاح‌طلبان قصد داشته باشند به تنهایی و بدون ائتلاف در انتخابات شرکت کنند شکست خواهند خورد و به اهداف خود نخواهند رسید. از نظر آماری 20 درصد از واجدان شرایط به کاندیدای جریان اصلاحات رأی می‌دهند و کاندیدای جریان اصولگرایی نیز از رأیی به همین اندازه برخوردار است. این در حالی است که جریال اعتدالگرای ایران بین 30 تا40 درصد آرای واجدان شرایط را به خود اختصاص داده است. در نتیجه هر کدام از جریان‌های سیاسی که قصد داشته باشند در انتخابات به پیروزی برسند باید با اعتدالگرایان ائتلاف کنند.

ای عضو سابق حزب کارگزاران سازندگی برهمین اساس تاکید کرده است: اگر اصلاح‌طلبان با اعتدالگرایان ائتلاف نکنند ممکن است مانند سال84 با چند گزینه وارد رقابت‌های انتخاباتی شوند و به همین دلیل به نتیجه مطلوب دست پیدا نکنند. بدون شک خطر تکرار اتفاقات سال84 اصلاح‌طلبان را تهدید می‌کند. در نتیجه اگر هدف اصلاح‌طلبان پیروزی در انتخابات آینده است راهی جز ائتلاف با اعتدالگرایان ندارند. به همین دلیل نیز ائتلاف با اعتدالگرایان برگ برنده اصلاح‌طلبان در انتخابات آینده خواهد بود. اصلاح‌طلبان نباید به‌تنهایی وارد رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری سال1400 شوند.

هاشمی همچنین به سخنان محمدرضا عارف درخصوص عدم ائتلاف اصلاح‌طلبان در انتخابات98 واکنش نشان داد و گفته: اصلاحات باید در مرحله اول هدف خود را مشخص کند که آیا برای پیروزی در انتخابات شرکت خواهد کرد یا با هدف وزن‌کشی سیاسی پا به رقابت‌های انتخاباتی خواهد گذاشت. این در حالی است که پس از چهل سال که از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران گذشته است وزن جریان‌های سیاسی برای مردم مشخص شده است و مردم به‌خوبی از جایگاه و ظرفیت جریان‌های سیاسی آگاهی دارند. در نتیجه در همه انتخابات‌های که تا به امروز در طول چهل سال گذشته برگزار شده نتیجه انتخابات را آرای خاکستری مشخص می‌کرده و این وضعیت در آینده نیز ادامه خواهد داشت.

وی اضافه کرده که مسأله مهمی که در این زمینه وجود دارد و در آینده جریان اصلاحات تأثیر مستقیم خواهد گذاشت عملکرد دولت آقای روحانی است. این در حالی است که مهم‌ترین مطالبه مردم از آقای روحانی نیز مطالبات اقتصادی و بهبود وضعیت معیشتی مردم است. مسأله دیگر بحران اشتغال است که در بین بسیاری از جوانان کشور وجود دارد. دلیل اصلی عدم اشتغال مناسب نیز فقدان سرمایه‌گذاری کافی برای ایجاد شغل در اقتصاد کشور است. دولت نیز دارای سرمایه کافی برای سرمایه‌گذاری در زمینه اشتغال جوانان نیست و به همین دلیل کشور نیازمند سرمایه‌گذاری خارجی است. در نتیجه یکی از چالش‌های مهم آقای روحانی در چهار سال آینده جذب سرمایه‌گذاری خارجی خواهد بود. دولت هنوز در برخی از زمینه‌ها به دلیل تحریم‌های به وجود آمده، امکان جذب سرمایه‌گذاری خارجی را ندارد. به همین دلیل نیز آقای روحانی باید تلاش کنند با استفاده از مواهب برجام زمینه سرمایه‌گذای کامل را در اقتصاد ایران فراهم کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید