بانک های اروپایی با ورود به ایران به سیاست های ترامپ پشت می کنند

    کد خبر :112250

ترافیک بانک های اروپایی در ایران برای انجام قرار داد با بانک های ایرانی حاکی از پشت کردن آنها به سیاست های ضد ایرانی دونالد ترامپ است.

به گزارش بازتاب به نقل از مجله فوربس، در حالیکه مقامات واشنگتن تلاش می کنند تا دسترسی به حلقه های اتصال میان آمریکا و ایران را محدود تر از گذشته کنند، شاهد روند جدیدی از سرمایه گذاری در ایران توسط بانک های اروپایی هستیم.

چندی پیش بانک هایی از اتریش، دانمارک و فرانسه در مجموع قرار دادهای فاینانسی را با ایران به ارزش ۲ میلیارد یورو (۲.۴ میلیارد دلار) امضاء کردند و باز هم مقامات کاخ سفید با اعمال محدودیت های گوناگونی از قبیل محدود کردن سفر ایرانی ها به آمریکا به دنبال تنگ کردن حلقه فشار خود به ایران هستند.

البته نقطه عطف شروع قرار دادهای تامین مالی توسط طرف اروپایی از بیست و یکم سپتامبر یعنی همزمان با انعقاد قرار داد «اوبربانک» اتریش با احداث خط اعتباری یک میلیارد یورویی با ۱۴ بانک ایرانی عملیاتی شد.

از پول این خط اعتباری برای احداث پروژه های زیرساختی در ایران استفاده خواهد شد. از سویی دیگر «دانسک بانک» دانمارک با امضاء قرار داد فاینانس دیگری با ۱۰ بانک ایرانی به ارزش ۵۰۰ میلیون یورو، وارد فضای بانکداری ایران شده است.

نکته قابل توجه این است که بانک دلتی «بی پی آی» فرانسه اعلام کرده برای ایجاد تسهیلات برای شرکت های فرانسوی که به دنبال سرمایه گذاری در ایران هستند، یک خط اعتباری به ارزش ۵۰۰ میلیون یورو ایجاد می کند.

همچنین چند ماه پیش بود که قرار دادهایی از این دست با بانک اگزیم کره جنوبی به ارزش ۸ میلیارد یورو و چندین بانک چینی به ارزش ۳۵ میلیارد دلار در حوزه فاینانس با ایران منعقد شد.

البته عملیاتی شدن این قرار دادها پیچیدگی های خاص خودش را داشت. در همین حال «اوبربانک» اتریش اعلام کرد که در طول بیش از بازه زمانی یک سال و نیم و انجام چندین مذاکره در ایران و اتریش سرانجام این قرار داد منعقد شد.

همواره شرکای ایران به دلیل عدم نقض مقررات تحریم آمریکا، با دقت بالایی امور تجاری خود را انجام می دهند تا از سوی ایالات متحده با جریمه نقض مقررات تحریم ایران روبرو نشوند.

پیش از این مقامات بانک «بی پی آی» فرانسه اعلام کرده بودند که به دلیل نداشتن عملیات بانکی در آمریکا، تنها بانک فرانسوی هستند که خطر نقض قوانین تحریم آنها را تهدید نمی کند.

بر پایه این گزارش، مقامات ایرانی اعلام کرده اند که از بعداز توافق هسته ای موفق به جذب ۱۴ میلیارد دلار سرمایه گذاری مستقیم خارجی شده اند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید